Την μελέτη τους παρουσίασαν ερευνητές με επικεφαλής τον Ted Abel του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια στο περιοδικό eLife.
Ο ύπνος είναι απαραίτητος για την εδραίωση του νέου περιεχομένου της μνήμης στον εγκέφαλο. Στην εν λόγω μελέτη οι ερευνητές, ήθελαν να κατανοήσουν την όλη δυναμική διαδικασία σε μικροσκοπικό επίπεδο.

Στέρησαν λοιπόν από τα ποντίκια πέντε ώρες ύπνο και έλαβαν ταυτόχρονα δείγματα ιστού από το ιππόκαμπο των ζώων. Με την βοήθεια της απόχρωσης Golgi μπόρεσαν να ελέγξουν την πυκνότητα και το μήκος των νευρικών δενδριτών. Διαπίστωσαν ότι από την στέρηση ύπνου οι νεωρώνες της περιοχής CA1 έδειξαν ένα συντομότερο και λιγότερο πυκνό νευρωνικό δίκτυο.

Οι ερευνητές επανέλαβαν το πείραμα, αφήνοντας αυτή την φορά τα ποντίκια να κοιμηθούν για τρεις ώρες. Η σύντομη αυτή ανάπαυλα ήταν αρκετή, προκειμένου να έρθει η πυκνότητα και το μήκος των δενδριτών εκ νέου σε κανονικό επίπεδο.

Η ομάδα εργασίας ήξερε από προηγούμενες μελέτες πως η πρωτεΐνη Cofilin συρρικνώνει σε υψηλές συγκεντρώσεις τους δενδρίτες. Αυτή η πρωτεΐνη ρυθμίζει, μεταξύ άλλων, την αναδιαμόρφωση του κυτταροσκελετού. Στην πραγματικότητα, οι ερευνητές μπόρεσαν να αποδείξουν ότι οι δενδρίτες με το μπλοκάρισμα της πρωτεΐνης ήταν ανθεκτικοί στις αρνητικές επιδράσεις του ύπνου.

Τα λιγότερο πυκνά δίκτυα δενδριτών θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά την συνδεσιμότητα στην ιπποκαμπική περιοχή. Η στέρηση ύπνου λοιπόν μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία της μνήμης, ισχυρίζονται οι επιστήμονες.

Περιοδικό eLife