Εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας - Σύντομο τεστ ανίχνευσης

Η εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού σας!

Η αξιολόγηση της εξέλιξης του λόγου και της ομιλίας είναι ζωτικής σημασίας: όσο νωρίτερα γίνεται, τόσο γρηγορότερα το παιδί με καθυστέρηση στην ομιλία μπορεί να δεχθεί βοήθεια και όσο νωρίτερα έρχεται η βοήθεια, τόσο καλύτερες είναι οι προοπτικές. Η ομιλία και η γλωσσική ανάπτυξη απαιτούν ερεθίσματα. Δείξτε ενθουσιασμό όταν το παιδί σας μιλάει.

Επιλέξτε την ηλικία του παιδιού σας και απαντήστε στην κάθε ερωτήση που ακολουθεί.

Κατανόηση του λόγου

Σας παρακολουθεί όταν του μιλάτε;
Ξαφνιάζεται, τρομάζει με δυνατό θόρυβο;
Ξυπνάει με τους δυνατούς θορύβους;

Ομιλία

Κάνει «α-α-α», «γ-γ-γ» ή και «γκου»;

Κατανόηση του λόγου

Προσπαθεί να γυρίζει το κεφάλι του προς το μέρος σας όταν του μιλάτε;
Χαμογελάει όταν του μιλάτε;
Σταματά το παιχνίδι του όταν ακούει κάποια συζήτηση;
Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του;

Ομιλία

Διαφέρει το κλάμα του ανάλογα με τις ανάγκες του π.χ. όταν πεινάει, είναι κουρασμένο ή θέλει αγκαλιά;
Επαναλαμβάνει συλλαβές (μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα, «μπαμπαλίζει»);
Αρχίζει να επαναλαμβάνει ήχους που ακούει;

Κατανόηση του λόγου

Καταλαβαίνει το «ναι» και το «όχι»;
Ψάχνει να βρει από πού προέρχονται νέοι θόρυβοι;
Γυρίζει το κεφάλι του για να εντοπίσει από πού προέρχονται γνωστοί καθημερινοί θόρυβοι του σπιτιού π.χ. θόρυβος πλυντηρίου, μίξερ κ.λ.π.

Ομιλία

Παράγει ήχους με μουσική απήχηση που μοιάζουν με λέξεις, χωρίς βέβαια να είναι λέξεις;
Προσπαθεί να πει διαφορετικούς ήχους;

Κατανόηση του λόγου

Αρχίζει να κατανοεί απλές εντολές όπως: «έλα εδώ», «θέλεις κι άλλο»;
Σηκώνει το κεφάλι του για να εντοπίσει ήχους που προέρχονται από ψηλά;
Σας προσέχει, όταν κουβεντιάζετε με άλλους;
Σταματά το παιχνίδι του όταν δίπλα του ακούσει άλλους να συζητούν;

Ομιλία

Λέει 2-3 λέξεις (όχι υποχρεωτικά καθαρά);
Του αρέσει να μιμείται τους ήχους που ακούει;
Οι ήχοι που προφέρει μοιάζουν περισσότερο με ομιλία;
Χρησιμοποιεί ήχους για να τραβήξει την προσοχή σας;

Κατανόηση του λόγου

Υπακούει σε πιο σύνθετες εντολές όπως: «πάρε τη μπάλα και βάλε τη στο τραπέζι»;

Ομιλία

Λέει με νόημα τουλάχιστον 15 λέξεις στην ηλικία των 2 χρονών (όχι υποχρεωτικά καθαρά);
Επαναλαμβάνει καμμιά φορά απλές εντολές;
Αρχίζει να ρωτάει χρησιμοποιώντας 1-2 λέξεις π.χ. «που μαμά;», «που του-του;»
Ενώνει δυο λέξεις για να σχηματίσει μικρές προτάσεις όπως «μαμά-ατα», «μπαμπά-νάνι», «του-του-πάει»;

Κατανόηση του λόγου

Κατανοεί εύκολα κάποια συνομιλία;
Αναγνωρίζει 3-4 χρώματα;
Σας ακούει όταν το φωνάζετε από το διπλανό δωμάτιο;
Παρακολουθεί την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα άτομα της οικογένειας;
Κατανοεί τη διαφορετική έννοια απλών ρημάτων και προτάσεων όπως: «το παιδί κυνηγά το σκύλο-ο σκύλος κυνηγά το παιδί»;
Σας δείχνει σωστά τις εικόνες σε ένα βιβλίο όταν τις ονομάσετε;
Ξεχωρίζει σωστά ήχους που προέρχονται από διαφορετικά ζώα ή αντικείμενα, π.χ. γαύγισμα σκύλου, κουδούνι τηλεφώνου, πόρτας, κ.λ.π.;

Ομιλία

Μετράει μέχρι το 10;
Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από το «ρ, σ, λ»;
Μιλάει χωρίς σοβαρά γραμματικά ή συντακτικά λάθη;
Λέει το όνομά του, το φύλο & την ηλικία του;
Χρησιμοποιεί προθέσεις;
Χρησιμοποιεί 200-300 λέξεις;
Σχηματίζει προτάσεις 2-3 λέξεων;
Λέει λέξεις στον πληθυντικό;
Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις «γιατί» και «τι»;
Σταμάτησε να επαναλαμβάνει τις λέξεις που ακούει;
Του αρέσει να λέει αντικείμενα με το όνομά τους;

Κατανόηση του λόγου

Ακούει και κατανοεί τις καθημερινές συζητήσεις που κάνετε στο σπίτι;
Ακούει και σας απαντά αμέσως μόλις του φωνάζετε;
Σας ακούει όταν του μιλάτε ψιθυριστά;
Όλοι στην οικογένεια (παππούς, γιαγιά, νταντά) πιστεύουν ότι ακούει καλά;

Ομιλία

Προφέρει όλα τα σύμφωνα και τα συμπλέγματα συμφώνων καθαρά (ξ, ψ, στ, τς, κ.λ.π.);
Μιλάει με ευχέρεια & ευκρίνεια;
Είναι η απήχηση της φωνής του καθαρή όπως των άλλων παιδιών;

Πηγή: © "λέγειν" - Πρότυπο Κέντρο Παθολογίας Λόγου Φωνής Ομιλίας www.legein.gr
Mαρινέλλα Τσουκαλά Μ.Α., CCC - SLP, Speech-Language-Voice Pathologist, ASHA MEMBER

Απαγορεύεται η αναπαραγωγή μέρους ή ολόκληρου του εντύπου χωρίς την έγκριση του συγγραφέα.
"Adapted, with permission, from the English version published and copyrighted by the American Speech-Language-Hearing Association, 10801 Rockville Pike, Rockville, MD 20852, U.S.A. (www.asha.org)".