"Η επετειακή γιορτή του ΕΟΠΥΥ για τα δέκα χρόνια παρουσίας του στον χώρο της Υγείας γίνεται με δικά μας λεφτά", ξεκαθαρίζει στο iatronet.gr ο Φώτιος Ν. Πατσουράκος. Ο α' αντιπρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου της Αθήνας (ΙΣΑ), καρδιολόγος - αρχίατρος εν αποστρατεία και προεδρεύων του Συντονιστικού Οργάνου Φορέων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας είναι ξεκάθαρος:

  • Υπογραμμίζει πως ο ιατρικός κλάδος, μέσα σε μια επταετία, έχει καταθέσει στα ταμεία του Κράτους μέσω clawback και εκπτώσεων το ποσό των 2,2 δισ. ευρώ. 
  • Ξεκαθαρίζει ότι, αν δεν βρεθεί άμεσα λύση στα προβλήματα του κλάδου, μπορεί την ημέρα της επετειακής εκδήλωσης του ΕΟΠΥΥ η διοίκηση να συναντηθεί με διαμαρτυρόμενους φορείς της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) στην είσοδο του κτιρίου, όπως ήδη έχει ενημερώσει και την ηγεσία του υπουργείου Υγείας.  

Κάθε μέρα που περνά - σημειώνει - η κατάσταση γίνεται τραγικότερη για τους 6.800 παρόχους Υγείας (πολυιατρεία, διαγνωστικά εργαστήρια και μεμονωμένοι κλινικοεργαστηριακοί γιατροί), οι οποίοι έχουν ήδη πληρώσει 1,1 δισ. ευρώ σε clawback και 1,1 δισ. ευρώ σε εκπτώσεις (κλιμακωτές από 5% έως και 40%) μέσα σε μία επταετία

"Αντί λοιπόν να βρεθούν λύσεις για την επιβίωση του κλάδου ζούμε σε μία νοσηρή κατάσταση όπου κανείς δεν έχει την πρόθεση να καταλάβει τα αυτονόητα, ενώ γινόμαστε κάθε τόσο αποδέκτες υποσχέσεων που μένουν μόνο στα λόγια", συνεχίζει ο ίδιος. 

Πιο πρόσφατο παράδειγμα, η συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη, στην οποία συζητήθηκε το θέμα του κουρέματος του τεχνητού χρέους που έχει φορτώσει ο ΕΟΠΥΥ στους παρόχους Υγείας από clawback προηγούμενων ετών, η αναστολή της προείσπραξης του 70% του clawback του τρέχοντος έτους, καθώς και η χρηματοδότηση του προϋπολογισμού των διαγνωστικών εξετάσεων του 2022.

Όπως αναφέρεται, ο κ. Σκυλακάκης είχε ζητήσει προθεσμία για να απαντήσει μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, για το εάν και πώς θα μπορούσαν να υλοποιηθούν αυτά που ζητήθηκαν από την πλευρά του Συντονιστικού Οργάνου των Φορέων ΠΦΥ. Δύο μήνες μετά, δεν έχει γίνει ακόμη τίποτα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ''προσπαθούμε προς πάσα κατεύθυνση, σε όλους τους φορείς και στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας να εξηγήσουμε τα αυτονόητα''.
Και ποια είναι αυτά: απαιτείται άμεσα αύξηση του προϋπολογισμού, να γίνει εξορθολογισμός της δαπάνης, να επεκταθεί με φίλτρα και κόφτες ο έλεγχος της συνταγογράφησης και να υπάρξει δέσμευση από την πλευρά της Πολιτείας για το ύψος του clawback που θα πρέπει να καταβληθεί από την πλευρά των φορέων για το 2023 και ό,τι είναι πάνω από αυτό να "πέσει" στις πλάτες του κράτους και όχι στους ιδιώτες.

Αναλυτικότερα:

  1. Για το 2022 ο προϋπολογισμός, μετά τα τελευταία 15 εκατ. ευρώ που προστέθηκαν, διαμορφώθηκε στα 482 εκατ. ευρώ, μειώνοντας το μέσο όρο του clawback από 34% περίπου στο 30%. Την ίδια στιγμή το Συντονιστικό Όργανο έχει ενημερώσει ότι οι ανάγκες για διαγνωστικές εξετάσεις είναι στα 600 εκατ. ευρώ. Άρα, ζητείται η ενίσχυση του Κλειστού Προϋπολογισμού των Διαγνωστικών εξετάσεων για το έτος 2022 με μεταφορά πόρων από μη εξαντληθέντες κωδικούς του ΕΟΠΥΥ, με άμεση χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και έμμεση ενίσχυση για όσες Διαγνωστικές εξετάσεις μπορούν να αποζημιωθούν από παράλληλες πηγές χωρίς Rebate και Clawback (Πρόγραμμα Δοξιάδης).
  2. Να υπάρξει συνεργασία μεταξύ της ΗΔΙΚΑ και του ΕΟΠΥΥ και να εξασφαλίσουν ότι οι υπάρχοντες περιορισμοί επανάληψης μιας εξέτασης, που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί προ 6ετίας, θα εφαρμοστούν άμεσα και θα έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα. Επίσης, να ψηφιοποιηθούν τα 86 πρωτόκολλα που έχουν δοθεί ήδη στην ΗΔΙΚΑ όπως συμβαίνει με το φάρμακο.
  3. Οι εξετάσεις θα πρέπει να έχουν τον αντίστοιχο κωδικό τους στο σύστημα και ο κάθε γιατρός θα πρέπει να αναγράφει την ειδικότητά του. Άρα, εκδοση τεκμηριωμένων παραπεμπτικών εξετάσεων που θα δικαιολογούνται από το προφίλ των ασφαλισμένων (όπως αυτό φαίνεται από τον ιατρικό φάκελο ασθενούς) και θα στηρίζονται στην ιατρική ανάγκη που θα γνωματεύει ο θεράπων ιατρός.
  4. Τη δημιουργία στο υπουργείο Υγείας Επιτροπής Παρακολούθησης της Δαπάνης για Ιατρική Περίθαλψη, κατά το υπόδειγμα της Επιτροπής Παρακολούθησης Φαρμακευτικής Δαπάνης, ώστε να υπάρχει παρέμβαση όποτε κρίνεται αναγκαίο. Θυμίζεται τι έγινε τη διετία της πανδημίας, όταν οι περισσότεροι πολίτες επισκέπτονταν σχεδόν μόνο Ιδιώτες παρόχους και καθόλου στις Δημόσιες Δομές.  
  5. Συνεργασία με τις Επιστημονικές Εταιρείες ώστε να αναζητηθούν εξετάσεις που θα μπορούσαν να αφαιρεθούν από το σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης ως μη αναγκαίες (εξετάσεις που έχουν αντικατασταθεί από άλλες). Αυτή τη στιγμή, δύο εξετάσεις που αφορούν τον έλεγχο βιταμινών αντιστοιχούν στο 12,5% της συνολικής δαπάνης. Ας δημιουργηθεί λοιπόν ένας ξεχωριστός κωδικός επείγουσας ανάγκης για αυτές τις δύο εξετάσεις.
  6. Τη χρήση μοναδικού κωδικού (OTP) για τον έλεγχο της ταυτοπροσωπίας ανά παραπεμπτικό.
  7. Την άμεση εκκίνηση των διαδικασιών από τον ΕΟΠΥΥ για την υλοποίηση του Real Time ελέγχου των διαγνωστικών εξετάσεων.
  8. Την paperless υποβολή των παραστατικών των διαγνωστικών εξετάσεων (όπως και των άλλων Παρόχων υγείας) και την κατάργηση της υποβολής του φυσικού αρχείου. Το οικονομικό όφελος που θα προκύψει μπορεί να ενισχύσει τον Κλειστό Προϋπολογισμό των Διαγνωστικών Εξετάσεων.
  9. Την καθιέρωση Αμοιβής Ιατρικής Αξιολόγησης και Γνωμάτευσης για τους εργαστηριακούς γιατρούς και Παρόχους Διαγνωστικών Εξετάσεων. Για τους ακτινολόγους, να υπάρχει αμοιβή 10 ευρώ ανά εξέταση και για τους κλινικοεργαστηριακούς γιατρούς κλιμακωτή αμοιβή ανάλογα με την εξέταση.
  10. Κάθε νέα διαγνωστική εξέταση που θα εισάγεται στην αποζημίωση του ΕΟΠΥΥ, θα πρέπει να συνοδεύεται από οικονομοτεχνική μελέτη και να συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση του κλειστού προϋπολογισμού σε ξεχωριστό κωδικό. (πέρυσι προστέθηκαν στο σύστημα τρεις νέες εξετάσεις στον υπάρχοντα προϋπολογισμό).
  11. Να επεκταθεί ο Στατιστικός Έλεγχος Συνταγογράφησης θεράποντος ιατρού, με παραμέτρους την ειδικότητα, ποσοστό συνταγογράφησης ως προς την επισκεψιμότητα και μέση αξία εξετάσεων ανά ΑΜΚΑ ασθενούς και ανά ICD-10 που συνταγογράφησε ο θεράπων ιατρός. Είναι ένα μέτρο που θα συμβάλλει στον έλεγχο της συνταγογράφησης.
  12. Να υπάρχει συνυπευθυνότητα για το clawback κράτους και παρόχων υγείας με προκαθορισμένο όριο 2023, το οποίο δεν πρέπει να υπερβαίνει το 5%, πέραν του οποίου το κράτος θα αναλαμβάνει την ευθύνη κάλυψης των εξετάσεων. Για το 2024 η πρόταση του Συντονιστικού Οργάνου είναι να είναι μηδενικό clawback.
  13. Να επαναξιολογηθούν τα ποιοτικά κριτήρια των αξονικών και μαγνητικών τομογραφιών και να γίνει ουσιαστικός διάλογος για την εφαρμογή των ποιοτικών κριτηρίων με τη συμμετοχή των Επιστημονικών και Επαγγελματικών Ενώσεων. Αυτή τη στιγμή η αποζημίωση γίνεται με βάση την παλαιότητα του μηχανήματος και όχι με βάση την επιστημονική αναγκαιότητα της εξέτασης βάσει των τομών.  

Το σύνολο των προτάσεων αυτών έχει κατατεθεί στον υπουργό Υγείας, ο οποίος είναι και ο αρμόδιος για να λάβει μέριμνα για τον τρόπο και την πρακτική εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, καθώς και την κοινοποίηση του τελικού πορίσματος της Ομάδας Εργασίας.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Νοσοκομείο Παπαγεωργίου: Μαθητές από τη γενέτειρα των ευεργετών πρόσφεραν νότες χαράς
18 κρούσματα mpox το διάστημα Νοέμβριος - Δεκέμβριος
ΕΟΔΥ: Οδηγίες πρόληψης των ιώσεων του αναπνευστικού