Κάθε χρόνο, η άνοιξη προσελκύει πολλούς αρχάριους ποδηλάτες και αναβάτες σκούτερ σε παιδικές χαρές, ποδηλατόδρομους και πεζοδρόμια.

Αλλά δεν είναι όλα τα ατυχήματα με ποδήλατα και σκούτερ στα οποία εμπλέκονται παιδιά ακίνδυνα.

Ο Jörg Heckenkamp, πρόεδρος της Γερμανικής Εταιρείας Αγγειοχειρουργικής και Αγγειολογίας (DGG), προειδοποιεί ότι οι σοβαροί αγγειακοί τραυματισμοί μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε ακρωτηριασμούς χεριών και ποδιών ή να θέσουν σε ακραίο κίνδυνο τη ζωή.

Ευτυχώς, οι αμβλείς τραυματισμοί είναι συνήθως μόνο ακίνδυνα αιματώματα. "Μιλάμε για αιμάτωμα όταν ένα μικρότερο αγγείο - είτε πρόκειται για αρτηρία είτε για φλέβα - σπάει και το αίμα διαρρέει στον περιβάλλοντα ιστό", ανέφερε ο Heckenkamp . Τέτοιες μικρές αγγειακές αιμορραγίες επουλώνονται συνήθως από μόνες τους μέσα σε δύο έως τρεις εβδομάδες.

Ωστόσο, η διαδικασία επούλωσης μπορεί να επιταχυνθεί λίγο. "Είναι καλύτερο να ασκείται ήπια πίεση στην τραυματισμένη περιοχή με ένα ελαστικό περιτύλιγμα ή το χέρι και να χρησιμοποιείται μια αλοιφή με αντιφλεγμονώδη και ανακουφιστικά συστατικά", συμβουλέυειε ο πρόεδρος της DGG.

Ωστόσο, δεν τελειώνουν όλες οι αγγειακές αιμορραγίες τόσο ακίνδυνα. "Μπορεί να είναι πολύ πιο επικίνδυνο αν χτυπήσει ένα τιμόνι στο στομάχι του αναβάτη, όπως μπορεί να συμβεί σε παιδιά όταν πέφτουν από ποδήλατο ή σε ενήλικες σε ατύχημα με σκούτερ ή μοτοσικλέτα", δήλωσε ο αγγειοχειρουργός.

Αυτό μπορεί να τραυματίσει τα αγγεία στον σπλήνα και το συκώτι - με αποτέλεσμα εσωτερική αιμορραγία που μπορεί να είναι απειλητική για τη ζωή. "Βλέπουμε τέτοια ατυχήματα με το τιμόνι στην κλινική συνεχώς", ανέφερε ο Heckenkamp. "Εάν ο πόνος δεν υποχωρεί μετά το ατύχημα, θα πρέπει να γίνει υπερηχογράφημα", συμβούλευσε ο ειδικός επιστήμονας της αγγειολογίας.

Τα τυχαία κατάγματα κρύβουν επίσης δυνητικά μεγάλους κινδύνους. Για παράδειγμα, τα μικρά παιδιά σπάνε μερικές φορές τους αγκώνες τους. Το πρόβλημα με αυτό, σύμφωνα με τον ειδικό, είναι ότι αν το σπασμένο οστό συμπιέσει τη βραχιόνιο αρτηρία, το αντιβράχιο δεν τροφοδοτείται πλέον με αίμα - στη χειρότερη περίπτωση, υπάρχει κίνδυνος ακρωτηριασμού.

"Κάτι παρόμοιο μπορεί να συμβεί στους αναβάτες μοτοσικλετών και στους σκιέρ αν σπάσουν την κνήμη τους", πρόσθεσε ο Heckenkamp. "Και εδώ τα αιμοφόρα αγγεία μπορεί να αποσυνδεθούν με τέτοιο τρόπο ώστε να διακοπεί η παροχή αίματος στο κάτω μέρος του ποδιού και το άκρο να πεθάνει".

Γι' αυτό είναι σημαντικό να γίνεται έλεγχος πάντα στην παροχή αίματος και να είνια αισθητός ο σφυγμός σε περίπτωση κατάγματος. "Ακόμη και αν ο ασθενής είναι ήδη σε γύψο και παραπονιέται για ενοχλήσεις, πρέπει να ελέγχουμε αν όλα είναι εντάξει", τόνισε ο Heckenkamp. Μερικές φορές ο γύψος προκαλεί πρήξιμο, το οποίο σποσυνδέει τα αιμοφόρα αγγεία.

Μόλις αναγνωριστεί το αγγειακό πρόβλημα, η αγγειοχειρουργική μπορεί συνήθως να αποτρέψει τον κίνδυνο ακρωτηριασμού. Είτε το οστό επανατοποθετείται έτσι ώστε το αγγείο να μην αποσυνδέεται πλέον, είτε το κατεστραμμένο αγγείο αναπλάθεται με ένα μικρό ράμμα ή ένα Bypass.

Η πιο απειλητική για τη ζωή αγγειακή βλάβη είναι η ρήξη της αορτής στη θωρακική κοιλότητα - συνήθως μετά από τροχαία ατυχήματα με μεγάλη ταχύτητα. "Τότε είναι ζήτημα ζωής και θανάτου, διότι οι παθόντες πεθαίνουν πολύ γρήγορα από την εσωτερική αιμορραγία", δήλωσε ο πρόεδρος της DGG.

Ο ασθενής πρέπει να μεταφερθεί αμέσως στο νοσοκομείο, όπου διενεργείται αξονική τομογραφία για να αποσαφηνιστεί η κατάσταση. Στο νοσοκομείο, μια εξειδικευμένη ομάδα τραυματολόγων και αγγειοχειρουργών πρέπει να βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα για άμεση επείγουσα χειρουργική επέμβαση. "Με έναν τόσο σοβαρό αγγειακό τραυματισμό, κάθε δευτερόλεπτο μετράει", τόνισε ο Heckenkamp.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
ΕΛΙΚΑΡ: Κοινωνική δράση υλοποίησης δωρεάν καρδιολογικού ελέγχου
13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ασθενών: Οι ασθενείς και το αύριο της Υγείας
Συναγερμός για τη μικροβιακή αντοχή - Τι εντόπισε σε ελληνικά νοσοκομεία κλιμάκιο του ECDC