Επιστήμονες εντόπισαν χιλιάδες γενετικές αλλαγές που ενδεχομένως αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στο μαστό και στις ωοθήκες.

Ερευνητές του Wellcome Sanger Institute εστίασαν στο γονίδιο RAD51C, ανακαλύπτοντας 3.000 επιβλαβείς γενετικές αλλαγές που θα μπορούσαν πιθανόν να διαταράξουν τη λειτουργία του και να αυξήσουν κατά 6 φορές τον κίνδυνο καρκίνου στις ωοθήκες και κατά 4 φορές τον κίνδυνο επιθετικών υποτύπων του καρκίνου μαστού.

Τα ευρήματα επιβεβαιώθηκαν με ανάλυση στοιχείων βάσεων δεδομένων υγείας, μεγάλης κλίμακας.

Το γονίδιο  RAD51C κωδικοποιεί πρωτεΐνη ζωτικής σημασίας για την επιδιόρθωση του DNA.

Ποικιλομορφίες του γονιδίου που σταματούν τη λειτουργία της πρωτεΐνης είναι γνωστό πως αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου μαστού και ωοθηκών και σπάνια, αν υπάρχουν 2 βλαβερές αλλαγές στο γονίδιο, ενδεχομένως μπορούν να οδηγήσουν σε αναιμία Fanconi, μια σοβαρή γενετικά διαταραχή.

Γυναίκες με ελαττωματικό γονίδιο RAD51C αντιμετωπίζουν 15% έως 30% δια βιου κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στο μαστό και 10% έως 15% κίνδυνο καρκίνου ωοθηκών.

Ερευνητές του Wellcome Sanger Institute θέλησαν να κατανοήσουν την επίδραση 9.188 μοναδικών αλλαγών στο γονίδιο RAD51C αλλάζοντας με τεχνητό τρόπο το γενετικό κώδικα ανθρώπινων κυττάρων που αναπτύχθηκαν σε τρυβλίο.

Εντόπισαν 3.094 από αυτές τις ποικιλομορφίες που ενδεχομένως διαταράσσουν τη λειτουργία του γονιδίου και αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου με ακρίβεια πάνω από 99,9% σε σύγκριση με κλινικά στοιχεία.

Ανάλυση στοιχείων της Biobank και ομάδας με καρκίνο ωοθηκών 8.000 ατόμων, επιβεβαίωσε περαιτέρω τη σχέση μεταξύ αυτών των βλαβερών ποικιλομορφιών RAD51C και της διάγνωσης του καρκίνου.

Χαρτογραφώντας τη δομή της πρωτεΐνης, η ομάδα επίσης μπόρεσε να εντοπίσει σημαντικές περιοχές της επιφάνειας του RAD51C αναγκαίων για τη λειτουργία επιδιόρθωσης του DNA.

Ανακαλύφθηκε επίσης η ύπαρξηενός τύπου ποικιλομορφίας που μειώνει τη λειτουργία του γονίδιου RAD51C χωρίς να την καταργεί εντελώς.

Φαίνεται πως είναι πιο συνήθης από ότι εθεωρείτο προηγουμένως και ενδεχομένως μπορεί να συμβάλλει στον κίνδυνο καρκίνου μαστού και ωοθηκών.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι με πιο περιεκτικά κατανόηση του πώς οι γενετικές ποικιλομορφίες του RAD51C  συμβάλλουν στον κίνδυνο του καρκίνου ανοίγουν νέες ευκαιρείς για πιο ακριβή πρόβλεψη του κινδύνου και στρατηγικές πρόληψης.

Τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν στο Cell.

Cell.