Επιστήμονες στη Γενεύη ανέπτυξαν γενετικά τροποποιημένα ανοσοποιητικά κύτταρα που μπορούν να στοχεύσουν ορισμένους όγκους του εγκεφάλου, όπως το γλοιοβλάστωμα. Αυτό είναι δυνατό με την διαφύλαξη του υγιούς εγκεφαλικού ιστού.

Τα γλοιοβλαστώματα είναι η πιο κακοήθης μορφή εκφυλισμού ιστών στον εγκέφαλο. Έχουν χαρακτηριστικά που τα καθιστούν ιδιαίτερα δύσκολη τη θεραπεία τους, καθώς είναι σε θέση να δημιουργούν ένα μικροπεριβάλλον που περιορίζει την επίθεση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ξεφεύγουν από τις συνήθεις θεραπείες και υποτροπιάζουν γρήγορα, σύμφωνα με ανακοίνωση του Πανεπιστημιακού και Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Γενεύης (Unige/HUG).

Ο Denis Migliorini, επίκουρος καθηγητής στο Unige και κάτοχος της διδακτικής έδρας ISREC για την ανοσολογία των όγκων του εγκεφάλου, είναι ειδικός στα κύτταρα "CAR-T", ή αλλιώς Τ λεμφοκύτταρα με χιμαιρικό υποδοχέα αντιγόνου. Σε αυτή την ανοσοθεραπεία, τα Τ - λεμφοκύτταρα, δηλαδή τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος, λαμβάνονται από τον ασθενή και τροποποιούνται γενετικά στο εργαστήριο.

Είναι εφοδιασμένα με αντισώματα που μπορούν να αναγνωρίζουν συγκεκριμένα στοιχεία στα καρκινικά κύτταρα. Στη συνέχεια, επαναχορηγούνται έτσι ώστε να μπορούν να επιτεθούν ειδικά στον όγκο.

"Προσπαθούμε εδώ και αρκετά χρόνια να εντοπίσουμε τους πρωτεϊνικούς δείκτες που εκφράζονται από τα κύτταρα που αποτελούν αυτά τα κακοήθη γλοιώματα", αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο Migliorini. "Ένας από αυτούς τους δείκτες, ο PTPRZ1, αποδείχθηκε ιδιαίτερα σημαντικός: μπορέσαμε να δημιουργήσουμε CAR-T κύτταρα που έφεραν αντισώματα κατά του PTPRZ1", πρόσθεσε ο ειδικός.

Οι επιστήμονες εισήγαγαν κρυφά το αγγελιοφόρο RNA του επιθυμητού αντισώματος στα Τ-λεμφοκύτταρα. Στη συνέχεια, ο κυτταρικός μηχανισμός διασφαλίζει ότι παράγεται η σωστή πρωτεΐνη για τη δημιουργία του υποδοχέα, ο οποίος τοποθετείται στην επιφάνεια του λεμφοκυττάρου και αναγνωρίζει τον καρκινικό στόχο.

Προκειμένου να εξακριβωθεί ότι το CAR-T επιτίθεται μόνο στα καρκινικά κύτταρα, η ερευνητική ομάδα της Γενεύης το δοκίμασε πρώτα in vitro σε υγιή και άρρωστα κύτταρα.

Έκπληκτοι  διαπίστωσαν τότε ότι οι CAR-T δεν επιτέθηκαν μόνο σε υγιή κύτταρα, αλλά ήταν επίσης σε θέση να εντοπίσουν και να καταπολεμήσουν άρρωστα κύτταρα που δεν έφεραν τον δείκτη PTPRZ1 λόγω του "φαινομένου εγγύτητας", λέει ο Migliorini.

Το δεύτερο βήμα ήταν να δοκιμαστεί η θεραπεία σε ποντίκια. Η ανάπτυξη του όγκου ελέγχθηκε και η ζωή των ποντικών παρατάθηκε αξιοσημείωτα χωρίς κανένα σημάδι τοξικότητας, όπως δείχνει η εργασία που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Cancer Immunology Research".

Οι επιστήμονες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι όλα τα μηνύματα δίνουν το πράσινο φως  για να εξεταστεί το ενδεχόμενο μιας πρώτης κλινικής δοκιμής σε ανθρώπους.

Σύμφωνα με το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Ζυρίχης, τρεις στους 100.000 ανθρώπους στην Ελβετία διαγιγνώσκονται κάθε χρόνο με γλοιοβλάστωμα. Οι άνδρες προσβάλλονται συχνότερα από τις γυναίκες.

Ελβετικό Πρακτορείο Ειδήσεων - SDA / Cancer Immunology Research

ΕΜΑ: Συστήνει αναστολή φαρμάκου για τη δρεπανοκυτταρική νόσο
Μπορεί η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή να αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακών ελαττωμάτων στα παιδιά;
Βακτήρια που συνδέονται με περιοδοντίτιδα αυξάνουν τον κίνδυνο καρκίνου [μελέτη]