Στις οδοντόβουρτσες και γενικά στο μπάνιο δεν συσσωρεύονται μόνο αμέτρητα βακτήρια: Υπάρχει και μια τεράστια ποικιλία ιών, όπως αναφέρει μια ερευνητική ομάδα στο επιστημονικό περιοδικό "Frontiers in Microbiomes". Δείγματα από τηλέφωνα ντους και οδοντόβουρτσες στις ΗΠΑ βρέθηκαν να περιέχουν περισσότερους από 600 διαφορετικούς ιούς.

"Ο αριθμός των ιών που βρήκαμε είναι απολύτως τρελός", δήλωσε η επικεφαλής της μελέτης Έρικα Χάρτμαν από το Πανεπιστήμιο Northwestern στο Έβανστον.

"Βρήκαμε πολλούς ιούς για τους οποίους γνωρίζουμε πολύ λίγα πράγματα και πολλούς άλλους που δεν έχουμε ξαναδεί". Υπήρχαν επίσης πολύ λίγες επικαλύψεις μεταξύ δύο δειγμάτων. "Κάθε κεφαλή ντους και κάθε οδοντόβουρτσα είναι σαν το δικό της μικρό νησάκι".

Τα καλά νέα είναι ότι οι ιοί δεν είναι επικίνδυνοι για τον άνθρωπο, αλλά επιτίθενται στα βακτήρια και πολλαπλασιάζονται σε αυτά. Αυτοί οι λεγόμενοι βακτηριοφάγοι αποτέλεσαν πρόσφατα αντικείμενο αυξημένης έρευνας για τη θεραπεία βακτηριακών λοιμώξεων ανθεκτικών στα αντιβιοτικά.

Οι ερευνητές θεωρούν ότι τα νεοανακαλυφθέντα είδη ιών θα μπορούσαν να αποτελέσουν θησαυρό για αυτό. Στα δείγματα βρέθηκαν πολλοί φάγοι που μολύνουν ειδικά μυκοβακτηρίδια - την αιτία ασθενειών όπως η λέπρα, η φυματίωση και οι λοιμώξεις των πνευμόνων.

"Είναι εκπληκτικό πόση ανεκμετάλλευτη βιοποικιλότητα υπάρχει γύρω μας», δήλωσε ο Hartmann. "Και δεν χρειάζεται καν να πάτε μακριά για να τη βρείτε, βρίσκεται ακριβώς κάτω από τη μύτη μας".

Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές ζήτησαν από τους ανθρώπους να τους στείλουν χρησιμοποιημένες οδοντόβουρτσες και επιχρίσματα από τα τηλέφωνα των ντους τους. Προηγούμενες αναλύσεις είχαν ήδη δείξει μεγάλη ποικιλία βακτηρίων στα δείγματα. Για την ανάλυση του ιού, αναλύθηκαν 34 δείγματα από βούρτσες και 92 από κεφαλές ντους.

"Το έργο αυτό ξεκίνησε από περιέργεια", εξήγησε η Hartmann. "Θέλαμε να μάθουμε ποια μικρόβια ζουν στα σπίτια μας". Επιφάνειες όπως τα τραπέζια και οι τοίχοι είναι δύσκολο για τα μικρόβια να αποικίσουν, επειδή προτιμούν περιβάλλοντα με νερό. "Και πού υπάρχει νερό; Στα τηλέφωνα των ντουζ και στις οδοντόβουρτσες μας".

Η ποικιλομορφία των μικροβίων στο μπάνιο δεν είναι σε καμία περίπτωση λόγος να καταφεύγουμε σε αντιμικροβιακά καθαριστικά, τόνισε επίσης η ερευνητική ομάδα.

"Αρκεί να αλλάζετε τακτικά την οδοντόβουρτσά σας". Οι ειδικές αντιμικροβιακές οδοντόβουρτσες δεν είναι επίσης απαραίτητες, ειδικά επειδή θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μικρόβια ανθεκτικά στα αντιβιοτικά. Ο καθαρισμός της κεφαλής του ντους με σαπούνι και, εάν είναι απαραίτητο, με αφαλατικό είναι επαρκής.

"Τα μικρόβια βρίσκονται παντού και η συντριπτική πλειονότητά τους δεν μας αρρωσταίνει", εξήγησε η Hartmann. "Όσο περισσότερο τα καταπολεμάτε με απολυμαντικά, τόσο πιο πιθανό είναι να αναπτύξουν ανθεκτικότητα ή να γίνουν πιο δύσκολα αντιμετωπίσιμα".

Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων