Επιστήμη & Ζωή

Το κόστος των lockdown στην εθνική Οικονομία

Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας και οι αντικρουόμενες προσεγγίσεις των επιστημόνων.

Δευτέρα, 08 Φεβρουαρίου 2021, 08:45

Δημήτρης Καραγιώργος
Διευθυντής Σύνταξης

Βαρύ είναι το φορτίο που προκαλεί στην Οικονομία η εφαρμογή των μέτρων για τον κορωνοϊό. Η επιλογή να περιοριστεί η λειτουργία της λιανικής αγοράς, κοστίζει από 1,6 έως 3 δισ. ευρώ σε μηνιαία βάση.

Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν παρουσιαστεί στην επιτροπή των εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας, τα σενάρια κόστους είναι τα εξής:

Το θέμα του κόστους συζητήθηκε με ένταση την Παρασκευή, στην επεισοδιακή συνεδρίαση της επιτροπής ειδικών. Ομάδα επιστημόνων, έθεσαν υπόψη των συναδέλφων τους πως τα μέτρα πρέπει να επιλεγούν με προσοχή, ώστε να περιοριστεί η εξάπλωση του ιού, χωρίς να υπάρξουν δυσανάλογες επιπτώσεις στην Οικονομία.

Υπήρξε διαφωνία για το κατά πόσο τα σχολεία πρέπει να κλείσουν και να παραμείνει ανοικτό το λιανεμπόριο. Οι επιστήμονες που ανέδειξαν αυτή την εκδοχή, υπογράμμισαν πως τα σχολεία προκαλούν πολύ μεγαλύτερη κινητικότητα και ότι η οργανωμένη λειτουργία της λιανικής έχει λιγότερη κινητικότητα και μικρότερο οικονομικό κόστος.

Από στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη συνεδρίαση, προκύπτει πως οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων είναι 195.658 και οι μαθητές 1.358.417.

Στον αντίποδα, οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο είναι 45.000 έως 50.000. Υπογράμμισαν, δε, πως η μεγαλύτερη αύξηση μολύνσεων παρατηρείται στις ηλικίες 4 έως 17 ετών και 25 έως 44 ετών.

Η εξέλιξη είναι γνωστή: επικράτησε η αντίθετη προσέγγιση, σύμφωνα με την οποία τα σχολεία μένουν ανοικτά και το λιανεμπόριο στις "κόκκινες" περιοχές λειτουργεί μόνο με click away. 

Αβεβαιότητα

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα μέτρα "ακορντεόν" βάζουν τις επιχειρήσεις  σε καθεστώς έντονης αβεβαιότητας, την ώρα που το σενάριο οριστικής εξόδου από υγειονομική κρίση να φαντάζει απόμακρο.

Οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι αιφνιδιάστηκαν από τις αποφάσεις, επισημαίνοντας ότι μία στις δύο επιχειρήσεις του λιανεμπορίου δεν θα καταφέρει να ξανανοίξει...

Όπως αναφέρεται στην 35η έκθεση του Παρατηρητηρίου CoViD-19 (στοιχεία Google Mobility), το διάστημα του δεύτερου lockdown (7 Νοεμβρίου - 29 Ιανουαρίου), η κινητικότητα του πληθυσμού εμφανίζει μέση μείωση κατά 33,8 ποσοστιαίες μονάδες, σε σύγκριση με τα μέτρα της περιόδου 7 Οκτωβρίου - 6 Νοεμβρίου, στις πέντε δραστηριότητες:

Συγκρίσεις

Συγκρίνοντας την μεταβολή της κινητικότητας  μετά την επανεκκίνηση του λιανικού εμπορίου στις 18 Ιανουαρίου, παρατηρείται αύξηση της κινητικότητας σε καταστήματα - χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας κατά 15,8 ποσοστιαίες μονάδες κατά το διάστημα 18 - 29 Ιανουαρίου, σε σύγκριση με το διάστημα 11 - 17 Ιανουαρίου.

Η σύγκριση των δύο αυτών περιόδων εμφανίζει επίσης αύξηση της κινητικότητας στα πάρκα - υπαίθριους χώρους κατά 9,2 ποσοστιαίες μονάδες και στα ΜΜΜ κατά 8,7 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ μικρότερες αυξήσεις παρατηρούνται στην κινητικότητα στα καταστήματα τροφίμων και φαρμάκων (+4,1 μονάδες) και στους χώρους εργασίας (+3,5 μονάδες).

Ο όγκος ηλεκτρονικών συναλλαγών συνεχίζει να ενισχύεται με διψήφιο ρυθμό για ένατο συνεχόμενο μήνα, που ανήλθε σε +15,4% τις πρώτες 22 ημέρες του Ιανουαρίου, έναντι αύξησης 13,9% τον Δεκέμβριο. Συνολικά, στο διάστημα από τις αρχές Μαρτίου έως τις 22 Ιανουαρίου, ο όγκος ηλεκτρονικών συναλλαγών εμφάνισε αύξηση 21,6%. Αντίθετα, η αξία των ηλεκτρονικών συναλλαγών μειώθηκε κατά 2,9% τις πρώτες 22 ημέρες του Ιανουαρίου, έναντι αύξησης 7,4% που είχε σημειωθεί τον Δεκέμβριο.

Συνολικά, στο διάστημα από τις αρχές Μαρτίου έως τις 22 Ιανουαρίου, η αξία ηλεκτρονικών συναλλαγών κατέγραψε ρυθμό αύξησης 2,5%.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Loading ...
Προσθήκη Σχολίου

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ IATRONET.GR

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων