Σκιές και αναπάντητα ερωτήματα προκύπτουν από τον διαγωνισμό για τον ορολογικό έλεγχο του αίματος, ο οποίος είναι σε φάση ολοκλήρωσης.
Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς των τελευταίων ετών, μετά τον τον μοριακό έλεγχο.
Ο διαγωνισμός αφορά τη σύναψη συμφωνίας για τέσσερα χρόνια με έναν μειοδότη, για τον υποχρεωτικό έλεγχο μονάδων αίματος για τα μεταδιδόμενα, με τη μετάγγιση, νοσήματα.
Σκοπός είναι η συγκεντροποίηση του ορολογικού ελέγχου σε τέσσερα Κέντρα Αίματος, κάτι το οποίο θεωρείται θετικό αφού επιτυγχάνεται εξοικονόμηση πόρων. Υπολογίζεται ότι όταν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, το σύστημα υγείας θα εξοικονομεί 19,8 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Οι διαδικασίες, ωστόσο, που ακολουθούνται στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, αφήνουν πολλά ερωτηματικά για το κατά πόσον αυτή είναι αδιάβλητη.
Σε πρώτη φάση, ο διαγωνισμός δεν διεξάγεται από την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας (ΕΠΥ), αλλά από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (ΕΚΕΑ).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΕΠΥ ολοκλήρωσε πριν από περίπου δύο χρόνια τον διαγωνισμό για τον μοριακό έλεγχο του αίματος, ευθύνης του ΕΚΕΑ, με το σύστημα της ηλεκτρονικής μειοδοσίας.
Ο διαγωνισμός είχε πολύ μεγάλη επιτυχία, καθώς πέτυχε πολύ σημαντική έκπτωση σε σχέση με το κόστη του μοριακού ελέγχου τα προηγούμενα χρόνια.
Με απόφαση του υπουργείου Υγείας και χωρίς καμία δικαιολόγηση, παρακάμφθηκε η ΕΠΥ και ο ορολογικός διεξήχθη από το ΕΚΕΑ, το οποίο δεν έχει την υποδομή για να διενεργήσει ηλεκτρονικό μειοδοτικό διαγωνισμό.
Αυτό οδηγεί στην ύπαρξη μίας και μοναδικής προσφοράς για κάθε συμμετέχοντα, χωρίς δυνατότητα μειοδοσίας.
Με τον τρόπο αυτό, το κράτος χάνει το πλεονέκτημα της ηλεκτρονικής μειοδοσίας, το οποίο στην περίπτωση του μοριακού (αλλά και στην πρόσφατη των τηλεοπτικών αδειών σε διαδικασία πλειοδοσίας) οδήγησε σε εκπτώσεις ρεκόρ.
Αυστηρές
Παράλληλα, οι προδιαγραφές που τέθηκαν εξ αρχής στα τεύχη δημοπράτησης, ήταν εξωπραγματικά αυστηρές (υπήρξαν απαιτήσεις που δεν είναι απαραίτητες, τόσο για τον ορθό επιστημονικά ορολογικό έλεγχο, όσο και για την ποιότητα μηχανημάτων και αναλώσιμων).
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η συμμετοχή να περιοριστεί σε δύο εταιρείες, γεγονός που δεν ευνοεί τον ανταγωνισμό που ζητείται στις περιπτώσεις αυτές. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι λόγω των προδιαγραφών αυτών, έμειναν εκτός δημοπρασίας εταιρείες – κολοσσοί στον διαγνωστικό έλεγχο.
Σύμφωνα με την προκήρυξη, η ανάθεση και των τεσσάρων κέντρων του ΕΚΕΑ θα γίνει σε έναν προμηθευτή, σε αντίθεση με τον προηγούμενο διαγωνισμό του μοριακού ελέγχου, που προέβλεπε έναν προμηθευτή για κάθε κέντρο, για να μην παρουσιαστούν φαινόμενα αδυναμίας εξυπηρέτησης στη περίπτωση μοναδικού προμηθευτή και μείνει η χώρα “ξεκρέμαστη”.
Η τελευταία σκιά που έπεσε στη διαδικασία ήταν το γεγονός του αποκλεισμού από την επιτροπή του διαγωνισμού ενός από τους δύο συμμετέχοντες.
Ένσταση
Η αποκλεισθείσα εταιρεία υπέβαλε ένσταση στην επιτροπή, καθώς και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων. Σύμφωνα με αυτή, ο λόγος αποκλεισμού της ήταν αβάσιμος, αναφέροντας παράλληλα ότι ο άλλος συμμετέχων, που παραμένει στον διαγωνισμό, έχει σωρεία τυπικών παραβάσεων, για τις οποίες όμως η επιτροπή του διαγωνισμού “σφύριζε αδιάφορα” και δεν τον απέκλεισε, όπως όφειλε με βάση την προκήρυξη.
Το ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει είναι γιατί αγνοήθηκε το πετυχημένο μοντέλο του διαγωνισμού του μοριακού ελέγχου και παρακάμφθηκαν όλες οι διαδικασίες που τον έκαναν πετυχημένο.
Η ένσταση της αποκλεισθείσας εταιρείας δεν έχει ακόμα συζητηθεί από την επιτροπή του διαγωνισμού, ούτε έχει εκδικασθεί ακόμα η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων και ως εκ τούτου ο διαγωνισμός θεωρείται ακόμα τυπικά “ανοιχτός”.
Παρόλα αυτά, οι σκιές και οι οσμές παραμένουν, ενώ περιμένουμε με αγωνία το τελικό αποτέλεσμα.
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}