Οι γαλακτοβάκιλλοι - τα βακτήρια του γαλακτικού οξέος - παίζουν σημαντικό ρόλο στο έντερο και στους βλεννογόνους του οργανισμού. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Γκρατς διαλεύκαναν την τρισδιάστατη δομή του πρωτεϊνικού στρώματος στην επιφάνειά τους.

Προστατεύει τα βακτήρια γαλακτικού οξέος από εξωτερικές επιθέσεις σαν πρστατευτική στολή. Η γνώση αυτή ανοίγει νέες δυνατότητες για τη θεραπεία εντερικών ασθενειών και τη μεταφορά δραστικών φαρμακευτικών συστατικών, ανακοίνωσε σήμερα το Πανεπιστήμιο του Γκρατς.

Η τρισδιάστατη δομή των μορίων, των κυττάρων και των ιστών έχει κεντρική σημασία για τη βασική βιολογική και βιοϊατρική έρευνα. Καθιστά δυνατή την καλύτερη κατανόηση των βιολογικών μηχανισμών που ευθύνονται για την υγεία και την ασθένεια και, για παράδειγμα, την πρόβλεψη των δυνατών αλληλεπιδράσεων μεταξύ μεμονωμένων πρωτεϊνών.

Οι ερευνητές του Γκρατς στην ομάδα εργασίας με επικεφαλής την Tea Pavkov-Keller από το Ινστιτούτο Μοριακών Βιοεπιστημών ήθελαν να μάθουν περισσότερα για τη δομή του προστατευτικού περιβλήματος των βακτηρίων εκείνων που είναι περισσότερο γνωστά για τα πιθανά οφέλη τους στην υγεία του εντέρου.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα γαλακτοβακτήρια ρυθμίζουν την ανοσολογική απόκριση, έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και εκτοπίζουν τα παθογόνα μικρόβια προσκολλώντας στα ανθρώπινα κύτταρα, μειώνοντας έτσι τον διαθέσιμο χώρο για τα επικίνδυνα βακτήρια.

Σε αυτό το πλαίσιο, το επιφανειακό στρώμα των γαλακτοβακίλλων - γνωστό στην επιστήμη ως στρώμα S - παίζει καθοριστικό ρόλο. "Ως το εξωτερικό στρώμα, τα βακτήρια γαλακτικού οξέος σχηματίζουν ένα πλέγμα πρωτεϊνών που τα περιβάλλει σαν προστατευτική στολή ", όπως εξηγούν οι Theo Sagmeister και Nina Gubensäk.

Οι ερευνητές αποκρυπτογράφησαν τη λεπτομερή τρισδιάστατη δομή του πρωτεϊνικού πλέγματος και δημοσίευσαν τα τελευταία ευρήματά τους στο επιστημονικό περιοδικό "PNAS".

Εκτός από την προστατευτική λειτουργία, οι ερευνητές πιστεύουν ότι μια άλλη πτυχή του επιφανειακού στρώματος των γαλακτοβακίλλων είναι επίσης ενδιαφέρουσα: "Από τη μία πλευρά, τα στρώματα S των γαλακτοβακίλλων εκπληρώνουν προστατευτική λειτουργία και από την άλλη αλληλεπιδρούν εντατικά με τα ανθρώπινα κύτταρα στο έντερο", εξήγησε η Tea Pavkov-Keller την περαιτέρω σημασία τους.

Σύμφωνα με την ερευνήτρια, αυτό θα μπορούσε να είναι σημαντικό για την ανάπτυξη των λεγόμενων συστημάτων χορήγησης φαρμάκων - μικροσκοπικών δομών που χρησιμοποιούνται για την ασφαλή και ελεγχόμενη μεταφορά φαρμάκων στον προορισμό τους στο σώμα.

PNAS