Σε μελέτη που πραγματοποίησαν σε 300 μαθητές και φοιτητές, ηλικίας 16-19 ετών, ανακάλυψαν πως όταν τους παρουσίαζαν ψευδείς και αληθινές ειδήσεις υγείας, οι δύο στους πέντε τις θεωρούσαν όλες εξίσου αξιόπιστες.
Επιπλέον, ένας στους 10 αξιολογούσαν ως πιο αξιόπιστες τις ψευδείς ειδήσεις, απ' ό,τι τις αληθινές, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Frontiers in Psychology.
Τα ευρήματα αυτά εξέπληξαν τους ερευνητές
"Υπήρξε έκρηξη της παραπληροφόρησης για την υγεία στη διάρκεια της πανδημίας της COVID-19 και νομίζαμε ότι οι έφηβοι, οι οποίοι είναι καθημερινοί χρήστες του διαδικτύου, θα ήξεραν πλέον πώς να προσεγγίζουν και να αξιολογούν τις πληροφορίες για την υγεία. Ωστόσο διαπιστώσαμε πως ισχύει ακριβώς το αντίθετο", δήλωσε ο κύριος ερευνητής Dr. Radomír Masaryk, από το Πανεπιστήμιο Comenius, στη Μπρατισλάβα.
Στο πλαίσιο της μελέτης, οι μαθητές κλήθηκαν να αξιολογήσουν επτά σύντομα μηνύματα για τις επιδράσεις που έχουν στην υγεία διαφορετικά φρούτα και λαχανικά. Για κάθε ένα από αυτά, τους παρουσιάστηκε ένα αληθινό μήνυμα και ένα που ήταν ψευδές.
Μόλις το 48% των μαθητών πίστευαν περισσότερο τα αληθινά μηνύματα απ' ό,τι τα ψευδή. Το 41% πίστευαν ότι όλα τα μηνύματα ήταν εξίσου αξιόπιστα και το 11% ότι τα ψευδή ήταν πιο σωστά.
Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης αν η άποψη των εφήβων επηρεαζόταν από τη διαμόρφωση κειμένου (π.χ. έντονα γράμματα, εντυπωσιακές λέξεις με συνδέσεις σε άλλες σελίδες, γραμματικά λάθη, εντυπωσιακοί τίτλοι κ.λπ.) που στόχο είχε να δημιουργήσει αμφιβολίες για την αξιοπιστία τους.
Η διαμόρφωση δεν φάνηκε να παίζει ρόλο, με εξαίρεση τα links με άλλες σελίδες που συνοδεύονταν από εντυπωσιακές λέξεις. Αυτού του είδους τα διαμορφωμένα μηνύματα κρίνονταν ως λιγότερο αξιόπιστα, σε σύγκριση με τα αληθινά μηνύματα.
Τα ευρήματα αυτά δείχνουν ότι οι έφηβοι χρειάζονται περισσότερη εκπαίδευση για την υγεία και για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, καθώς και για δεξιότητες όπως η αναλυτική σκέψη και η επιστημονική αξιολόγηση "που συμβάλλουν στη διάκριση των fake από τα αληθινά μηνύματα", κατέληξε ο Dr. Masaryk.
Πηγές:
Frontiers in Psychology
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}