Σε ένα διάλειμμα ιατρικού συνεδρίου που διεξάγεται εν πλω, σύνεδροι απολαμβάνουν τον καφέ τους στο σαλόνι του κρουαζιερόπλοιου όταν ακούγεται από τα μεγάφωνα μια επείγουσα ανακοίνωση: Ο καθηγητής Α.Β. έχει βρεθεί αναίσθητος στην καμπίνα 231 και χρειάζεται άμεση ιατρική βοήθεια. Οι 8 υποτιθέμενοι σύνεδροι που σπεύδουν να βοηθήσουν, φοιτητές Ιατρικής του ΑΠΘ, καλούνται να ξεπεράσουν μια σειρά από εμπόδια, αξιοποιώντας γνώσεις που έχουν διδαχθεί στο Πανεπιστήμιο, προκειμένου να παράσχουν πρώτες βοήθειες και προνοσοκομειακή φροντίδα στον ασθενή, διατηρώντας τον στη ζωή.
Αυτό είναι το σενάριο του καινοτόμου εκπαιδευτικού escape room που έστησαν οι επιστήμονες του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του ΑΠΘ, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Escape4Health. Όσα εκτυλίχθηκαν στο φουαγιέ του Κέντρου Διάδοσης Επιστημονικών Αποτελεσμάτων, όπου διεξάγεται το 12ο Επιστημονικό Συνέδριο του Τμήματος Ιατρικής, έδωσαν μια γεύση της ιατρικής εκπαίδευσης του αύριο. Εκτός από θεωρία, εργαστήρια και κλινική άσκηση, αυτή θα περιλαμβάνει βιωματικούς και ελκυστικούς στη νέα γενιά τρόπους μάθησης, μέσα από εκπαιδευτικά δωμάτια απόδρασης.
Οι ιατρικοί γρίφοι που οδήγησαν στη λύση
Οι μελλοντικοί γιατροί έσπευσαν στην καμπίνα 231 και αντίκρισαν το πρόπλασμα του αναίσθητου ασθενή σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) στο πάτωμα. Μέσα από διαδοχικούς γρίφους με ιατρικό περιεχόμενο, κλήθηκαν να ξεκλειδώσουν με τη σειρά τις ενέργειες που έπρεπε να ακολουθήσουν, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα, προκειμένου να σώσουν τον ασθενή. Σε κάποια στάδια χρειάστηκε να χρησιμοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα προκειμένου να σκανάρουν ένα QR Code ή να κάνουν ορατό κάποιο στοιχείο σε περιβάλλον εικονικής ή επαυξημένης πραγματικότητας.
Μεταξύ άλλων, έπρεπε να βάλουν στη σωστή σειρά κάποια εικονίδια που δείχνουν μια αλυσίδα ενεργειών όπως τα έχουν διδαχτεί, να συνθέσουν μια αριθμοσειρά με τον κατάλληλο ιατρικό αλγόριθμο, μια φράση που θα αποκαλύψει τον κωδικό για το επόμενο βήμα. Από μια σειρά καρδιακούς ρυθμούς που τους εμφανίστηκαν έπρεπε να επιλέξουν σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να γίνει απινίδωση. Επίσης, κλήθηκαν να επιλέξουν το κατάλληλο ενέσιμο φάρμακο και να αποφασίσουν την σωστή δοσολογία, η διάχυση της οποίας στο φιαλίδιο θα τους εμφάνιζε τον κωδικό που θα ξεκλείδωνε στο επόμενο στάδιο. Εφάρμοσαν ΚΑΡΠΑ και απινίδωση, ενώ έλαβαν τα κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας, καθώς η διάσωση έγινε σε περιβάλλον πανδημίας. Στο τέλος συσκέφθηκαν για να συζητήσουν τι έκαναν σωστά, ποια πρωτόκολλα ακολούθησαν, πιθανά λάθη και παραλείψεις, ενώ αξιολογήθηκε η ποιότητα των αντιδράσεων σε επίπεδο ομάδας και του καθενός ξεχωριστά.
Στόχος η ένταξη στο πρόγραμμα σπουδών
"Περνάμε σιγά σιγά σε μια φάση όπου οι αξιολογήσεις δεν γίνονται πια μόνο με γραπτές εξετάσεις. Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι, βιωματικοί, οι οποίοι έχουν και εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Μέσω αυτών τα παιδιά αποκτούν μια εξοικείωση, σαν να ήταν σε μια προσομοίωση πραγματικού πεδίου", ανέφερε στο iatronet.gr ο Νίκος Κυριακίδης, συνεργάτης ερευνητής στο Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας.
"Σκοπός μας είναι να αξιολογήσουμε αν είναι εφικτό τα σενάρια που μελετάμε να δώσουν δεξιότητες στα παιδιά, ώστε να τα εντάξουμε στο πρόγραμμα σπουδών, δίνοντας μια νέα ώθηση στην παιδαγωγική προσέγγιση", σημείωσε από την πλευρά του ο διευθυντής του Εργαστηρίου, καθηγητής Ιατρικής Φυσικής και Πληροφορικής στην Ιατρική Εκπαίδευση, Παναγιώτης Μπαμίδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μέχρι το τέλος του χρόνου εκτιμάται πως θα είναι έτοιμες οι συστάσεις μέσω του ερευνητικού προγράμματος ώστε να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα.
Το Εργαστήριο του ΑΠΘ είναι ενταγμένο στο διεθνές "οικοσύστημα" των καινοτόμων ερευνητικών δομών στην ιατρική εκπαίδευση. Οι δράσεις του, που περιλαμβάνουν ανάμεσα στα άλλα τα φυσικά και ψηφιακά εκπαιδευτικά απόδρασης, στο πλαίσιο των προγραμμάτων Escape4Health και Cluedup, θα παρουσιαστούν στο παγκόσμιο συνέδριο τον ερχόμενο Αύγουστο.
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}