Επιστήμη & Ζωή

Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ΕΡΗΕ: Σχετικά επαρκή αριθμό φρούτων και λαχανικών τρώνε τα Ελληνόπουλα

H ανάλυση των αποτελεσμάτων του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ΕΡΗΕ αναδεικνύει τις κοινωνικο-οικονομικές ανισότητες ως βασικό παράγοντα κινδύνου για το υπέρβαρο και την παχυσαρκία.

Πέμπτη, 29 Ιανουαρίου 2015, 16:17

Τα Ελληνόπουλα καταναλώνουν σχετικά επαρκή αριθμό φρούτων και λαχανικών αλλά περνούν πολύ χρόνο μπροστά από οθόνες, σε σύγκριση με άλλες 6 Ευρωπαϊκές χώρες.

Αυτά είναι δύο από τα βασικά συμπεράσματα από τα πρώτα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ΕΡΗΕ. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων ταυτόχρονα αναδεικνύει τις κοινωνικο-οικονομικές ανισότητες ως βασικό παράγοντα κινδύνου για το υπέρβαρο και την παχυσαρκία.

Το ΕΡΗΕ (EPODE for the Promotion of Health Equity – Η Μεθοδολογία EPODE για την Προώθηση της Ισότητας στον τομέα της Υγείας) είναι ένα τριετές Ευρωπαϊκό πρόγραμμα που υλοποιείται σε δήμους της Ελλάδας, του Βελγίου, της Βουλγαρίας, της Γαλλίας, της Ολλανδίας, της Πορτογαλίας και της Ρουμανίας. Το πρόγραμμα αξιολογεί την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων σε τοπικό επίπεδο ως προς τη μείωση του χάσματος στον τομέα της υγείας σε μη προνομιούχες ομάδες του πληθυσμού.

Η Ελλάδα εκπροσωπείται στο ΕΡΗΕ από το Παιδειατροφή, ένα Πρόγραμμα Πρόληψης της Παιδικής Παχυσαρκίας που υλοποιείται με μεγάλη επιτυχία σε δήμους της χώρας από το 2008 μέχρι σήμερα. Το Μαρούσι, μέλος του δικτύου πόλεων του Παιδειατροφή, είναι ο δήμος που επιλέχτηκε να συμμετέχει πιλοτικά στη μελέτη του προγράμματος ΕΡΗΕ.

Δεύτερη θέση για την Ελλάδα στην κατανάλωση φρούτων

Παρότι σχεδόν το 45% των ερωτηθέντων απάντησε ότι τα παιδιά τους καταναλώνουν λιγότερο από ένα φρούτο την ημέρα, η Ελλάδα μοιράζεται τη δεύτερη θέση με τη Βουλγαρία στην καθημερινή κατανάλωση φρούτων από παιδιά. Η Πορτογαλία βρίσκεται στην 1η θέση, με τα παιδιά να καταναλώνουν τουλάχιστον ένα φρούτο κάθε μέρα. Μεταξύ όμως των μη- προνομιούχων οικογενειών η κατανάλωση φρούτων είναι συνήθως χαμηλότερη, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο Βέλγιο, τη Γαλλία, την Ολλανδία και τη Ρουμανία.

Χρόνος μπροστά από οθόνες

Στο πρόγραμμα ΕΡΗΕ, οι γονείς κλήθηκαν να αναφέρουν το χρόνο που αφιερώνουν τα παιδιά τους μπροστά σε μία οθόνη καθημερινά, είτε πρόκειται για υπολογιστή, tablet, κινητό ή τηλεόραση. Γενικά η χρήση του υπολογιστή είναι ελεγχόμενη, με το 50% των γονέων να δηλώνει ότι ελέγχει τακτικά το χρόνο που περνούν τα παιδιά τους στον υπολογιστή. Οι κανόνες όμως που αφορούν την τηλεθέαση δεν τηρούνται εξίσου συχνά: σχεδόν τα μισά από τα Ελληνόπουλα που συμμετείχαν στην έρευνα ΕΡΗΕ παρακολουθούν 2 ή περισσότερες ώρες τηλεόραση τις καθημερινές, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός εκτινάσσεται στο 90% τα Σαββατοκύριακα. Για το σύνολο του δείγματος της μελέτης, ο μέσος όρος παρακολούθησης τηλεόρασης είναι 17,5 ώρες την εβδομάδα στην Ελλάδα, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός στην Ολλανδία είναι 14,5 και στο Βέλγιο 15,5 ώρες.

Το οικογενειακό περιβάλλον

Οι συνήθειες των γονέων και το οικογενειακό περιβάλλον ήταν καθοριστικά για την τάση των παιδιών προς το υπέρβαρο ή την παχυσαρκία. Η μελέτη έδειξε ότι τα παιδιά των οικογενειών υψηλού κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου καταναλώνουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά, ενώ περνούν λιγότερο χρόνο παρακολουθώντας τηλεόραση σε σχέση με τα παιδιά οικογενειών χαμηλού κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου.

Ο Δρ. Jean-Michel Borys, ιδρυτής της μεθοδολογίας EPODE, δήλωσε: «Με τη δημιουργία της Επιτροπής για τον τερματισμό της Παιδικής Παχυσαρκίας (Commission on Ending Childhood Obesity), το θέμα αυτό αποτελεί προτεραιότητα για τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μέσα από το Πρόγραμμα ΕΡΗΕ μελετούμε το πώς οι Παρεμβάσεις σε Τοπικό Επίπεδο που βασίζονται στο μοντέλο EPODE μπορούν να προσαρμοστούν έτσι ώστε να επηρεάζουν όλα τα μέλη του τοπικού πληθυσμού».



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Loading ...
Προσθήκη Σχολίου

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ IATRONET.GR

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων