Οι έρευνες λένε ότι το καλοκαίρι αυξάνονται οι πιθανότητες ατυχημάτων, είτε λόγω του πιο «ελεύθερου» τρόπου ζωής και της χαλάρωσης, είτε λόγω των περισσότερων δραστηριοτήτων και μετακινήσεων. Στα ατυχήματα αυτά συμπεριλαμβάνονται, φυσικά, και τα τροχαία, τα οποία λαμβάνουν συνήθως χώρα σε άγνωστες περιοχές, στις οποίες ο οδηγός δεν γνωρίζει το οδικό δίκτυο και οδηγεί επιπόλαια, ενώ δεν είναι λίγα αυτά που συμβαίνουν επειδή δεν είναι καλά συντηρημένο το αυτοκίνητο.
Κανείς μας δεν ξεκινά τις διακοπές του με την σκέψη ενός ατυχήματος. Όλοι, όμως, θα θέλαμε να μειώσουμε τις πιθανότητες αυτού στο ελάχιστο, όσο τουλάχιστον περνά από το χέρι μας. Ως προς την οδήγηση και την καλή προετοιμασία του αυτοκίνητου, μάλιστα, το… χέρι μας είναι αυτό που παίζει τον καθοριστικό ρόλο.
Ας δούμε, λοιπόν, όσα πρέπει να προσέξουμε ως οδηγοί εν όψει του επικείμενου ταξιδιού μας και να διορθώσουμε -αν είναι απαραίτητο- με τα... χεράκια μας.
Έλεγχος υγρών
Ο βασικότερος έλεγχος που πρέπει να κάνετε πριν ξεκινήσετε για την εκδρομή σας είναι ο έλεγχος των υγρών του αυτοκινήτου. Τα υγρά που πρέπει να ελέγξετε είναι κατ'αρχήν τα υγρά φρένων, τα οποία θα πρέπει έτσι κι αλλιώς να ανανεώνονται κάθε 12 μήνες.
Η διαδικασία συμπλήρωσης υγρών είναι απλή: Σταθμεύστε το αυτοκίνητο σε επίπεδο έδαφος, εντοπίστε πού είναι το δοχείο με το υγρό φρένων (αν δεν γνωρίζετε οι ίδιοι βρείτε το στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου) και καθαρίστε το εξωτερικά για να φαίνεται το επίπεδο της στάθμης.
Αυτή θα πρέπει να βρίσκεται ανάμεσα στις ενδείξεις ΜΙΝ και ΜΑΧ. Αν βρίσκεται κοντά ή κάτω από το ΜΙΝ ξεβιδώστε και βγάλτε το καπάκι του δοχείου και γεμίστε με υγρό μέχρι την ένδειξη ΜΑΧ -όχι παραπάνω για να μην υπάρξει υπερχείλιση και δημιουργήσει άλλα προβλήματα στη μηχανή.
Χρησιμοποιήστε καλής ποιότητας υγρά φρένων που ανταποκρίνονται στα διεθνή στάνταρ.
Τα επόμενα υγρά που θα πρέπει κανείς να ελέγξει κανείς είναι τα λάδια του κινητήρα, με την στάθμη του να βρίσκεται ανάμεσα στις ενδείξεις ΜΙΝ και ΜΑΧ, το υγρό ψυγείου (το λεγόμενο παραφλού) και το υγρό της πλυστικής συσκευής –να υπάρχει δηλαδή νερό και πιθανώς ειδικό απορρυπαντικό στους υαλοκαθαριστήρες και να είναι καθαρές οι οπές από τις οποίες βγαίνει το νερό.
Καλό είναι, όσον αφορά την μπαταρία του αυτοκινήτου, να πάρετε μαζί σας τα λεγόμενα «κροκοδειλάκια», τα οποία θα σας χρησιμεύσουν σε περίπτωση που η μπαταρία αδειάσει.
Έλεγχος εξωτερικών μερών
Ως προς το εξωτερικό του αυτοκινήτου μας, καλό είναι πριν ξεκινήσουμε να ελέγξουμε για τυχόν σπασμένα ή γρατζουνισμένα τζάμια, φώτα και φλας. Αν οι υαλοκαθαριστήρες «δουλεύουν» κανονικά και το «λαστιχάκι» τους είναι σε καλή κατάσταση.
Βασικό είναι να κοιτάξουμε τα λάστιχα. Αυτά θα πρέπει να έχουν αέρα -η κάθε κατηγορία λάστιχων χρειάζεται διαφορετική πυκνότητα αέρα, όμως στο βενζινάδικο που θα βρεθείτε για να ελέγξετε τον αέρα θα σας βοηθήσουν να τον συμπληρώσετε σωστά.
Σε γενικές γραμμές, καλό είναι τα λάστιχα ενός αυτοκινήτου να αλλάζονται κάθε τρία με τέσσερα χρόνια, ειδικά αν αυτό βρίσκεται συνήθως εκτεθειμένο στη ζέστη και το κρύο.
Στο πορτ μπαγκάζ
Πριν από ένα μεγάλο οδικό ταξίδι, ο εξοπλισμός του πορτ μπαγκάζ είναι πιο απαραίτητος από κάθε άλλη φορά. Έτσι, πριν ξεκινήσουμε, ελέγχουμε το πορτ μπαγκάζ ώστε να υπάρχει εφεδρικός τροχός, στον οποίον καλό είναι κατά καιρούς να βάζουμε λίγο αέρα γιατί λόγο μη χρήσης του «χάνεται».
Μαζί με τον τροχό πρέπει φυσικά να υπάρχει γρύλος και τα λοιπά εργαλεία αντικατάστασής του, καθώς και το προειδοποιητικό τρίγωνο. Οι αντιολισθητικές αλυσίδες ακούγονται υπερβολή το καλοκαιρί, όμως αν υπάρχουν δεν υπάρχει λόγος να τις βγάλουμε από το πορτ παγκάζ, καθώς μπορούν να βοηθήσουν και στην λάσπη.
Τέλος, πρέπει απαραιτήτως να υπάρχει φαρμακείο και πυροσβεστήρας. Ένα ζευγάρι γάντια, ένας φακός τσέπης, μερικά πανιά και οδικοί χάρτες είναι προαιρετικά αλλά χρήσιμα.
Μέσα στο όχημα
Επιβεβαιώστε ποιος θα είναι ο οδηγός του οχήματος και σιγουρευτείτε ότι αυτός θα έχει μαζί του ταυτότητα, άδεια οδήγησης, άδεια κυκλοφορίας του οχήματος, ασφαλιστήριο συμβόλαιο σε ισχύ και ειδικό σήμα, ειδικό σήμα τελών κυκλοφορίας με απόδειξη πληρωμής, ειδικό σήμα ελέγχου ΚΤΕΟ -αν το αυτοκίνητο είναι παλαιότερο των τεσσάρων ετών- με το σήμα επικολλημένο στην πίσω πινακίδα και κάρτα ελέγχου καυσαερίων με την απόδειξη του αναλυτή.
Τα τελευταία λεπτά πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι μας ρυθμίζουμε, φυσικά, την θέση του καθίσματός μας, τους καθρέπτες και την ζώνη. Τέλος, ελέγχουμε ότι λειτουργούν όλα τα φώτα -φλας και αλαρμ- του οχήματός μας, είτε σταθμεύοντας το όχημα απέναντι από ανακλαστική επιφάνεια είτε με την βοήθεια ενός άλλου ατόμου.
Οδηγείτε ήρεμα
Κατά την διάρκεια του ταξιδιού, οδηγείτε ήρεμα, ομαλά και χρησιμοποιείτε το cruise control, εφόσον υπάρχει, το οποίο υπολογίζει την ταχύτητα και την επιτάχυνση με την οποία κινείστε, τα χιλιόμετρα που έχετε καλύψει και την κατανάλωση της βενζίνης.
Όσο πιο απότομα επιταχύνετε ή φρενάρετε τόσο πιο γρήγορα θα καταναλώσετε την βενζίνη. Κυρίως, μην βιάζεστε. Όταν πάτε ένα μακρινό ταξίδι με το αυτοκίνητο είναι αναμενόμενο κάποια στιγμή να χαθείτε, να κάνετε στάση για ξεκούραση ή απλά για να θαυμάσετε και να φωτογραφήσετε το τοπίο.
Μην βιάζεστε να αναπληρώσετε τον χρόνο που χάσετε αυξάνοντας την ταχύτητα. Πραγματικά δεν πειράζει αν φτάσετε στον προορισμό σας αργότερα –υποτίθεται ότι κάνετε διακοπές για να χαλαρώσετε, όχι για να αγχώνεστε με τον χρόνο σαν να ήσασταν στην πόλη.
Αν, βέβαια, έχετε κάποιο καράβι να προλάβετε… φροντίστε να ξεκινήσετε μία ώρα νωρίτερα από αυτήν που υπολογίζετε.
Φτάνοντας στον προορισμό σας
Τα πλούσια σε φύλλωμα δέντρα φαντάζουν ιδανικά «σκίαστρα» για το αυτοκίνητο τους καυτούς θερινούς μήνες. Τα δέντρα, όμως, φιλοξενούν πουλιά και τα πουλιά συνήθως κάνουν την ανάγκη τους όταν βρίσκονται στα κλαδιά τους, αφήνοντας μεγάλους, αντιαισθητικούς και ιδιαίτερα όξινους λεκέδες στο αυτοκίνητο, στο παρμπρίζ και στο χρώμα.
Οι λεκέδες αυτοί αν μείνουν για πολλές ημέρες χωρίς να καθαριστούν μπορούν αφενός να φθείρουν το χρώμα του αυτοκινήτου, αφετέρου να κολλήσουν τόσο στο παρμπρίζ που ούτε οι υαλοκαθαριστήρες δε θα μπορούν να τους καθαρίσουν.
Κάτι τέτοιο μπορεί ακόμα και την ορατότητα να μας μειώσει, καθιστώντας την οδήγηση επικίνδυνη. Αν, λοιπόν, σκοπεύετε να αφήσετε για αρκετές μέρες το αυτοκίνητό σας σταθμευμένο σε υπαίθριο χώρο, προτιμότερο είναι να το σκεπάσετε με μία κουκούλα.
Αν, μάλιστα, το αυτοκίνητο είναι παλιό, μπορείτε ακόμα και να αποσυνδέσετε την μπαταρία για να μην κινδυνέψει να "μείνει".
Αν πάλι σκοπεύετε να χρησιμοποιείτε συχνά το αυτοκίνητο στον προορισμό που θα βρεθείτε, σιγουρευτείτε ότι το έχετε αδειάσει από όλο το περιττό βάρος που θα το κάνει να χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να κινηθεί, άρα περισσότερη βενζίνη.
Τέλος, αν μέχρι να φτάσετε στον προορισμό σας έχετε διανύσει πάρα πολλά χιλιόμετρα καλό είναι να επαναλάβετε τον αρχικό έλεγχο που είχατε κάνει πριν ξεκινήσετε, για να είστε βέβαιοι ότι δεν υπέστη το όχημα κάποια φθορά από το ταξίδι.
Επιμέλεια: Έλενα Μπούλια
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}