‘Ερευνα που δημοσιεύτηκε στις 15 Μαϊου στο Nature Communications, έδειξε ότι τεχνικές που αρχικά αναπτύχθηκαν για την αστρονομία και την οικολογία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μελέτη του μικροπεριβάλλοντος όγκων.

Η έρευνα της Dr. Anna Trigos και του Yuzhou Feng, εξέτασε δείγματα όγκων από καρκίνο προστάτη, μαστού και παχέος εντέρου ασθενών και εντόπισε καινούργιους υπότυπους καρκίνου με μοτίβα που συνδέονται με την επιβίωση, ενώ μπόρεσε να προβλέψει ποιοι ασθενείς πιθανόν να εμφανίσουν μετάσταση πρώτοι.

Τα συναρπαστικά αποτελέσματα προκάλεσαν το σημαντικό ενδιαφέρον ογκολόγων, παθολόγων και ανοσολόγων.

Η Dr. Trigos δήλωσε ότι η ομάδα της ερεύνησε για νέους τρόπους με τους οπαίους γιατροί μπορούν να προβλέψουν ποια αγωγή θα δράσει σε κάποιον ασθενή, αλλά αντί να εστιάσει σε συγκεκριμένα γονίδια ανέλυσε όγκους σαν να ήταν το σύμπαν-κοιτάζοντας την τοποθεσία εκατομμυρίων  ξεχωριστών κυττάρων, όπως τα αστέρια.

Οι όγκοι αποτελούνται από εκατομμύρια κύτταρα, όπως ανοσιακά, ινοβλάστες και ενδοθηλιακά.

Η παρούσα έρευνα έδειξε ότι υπάρχουν ορισμένα μοτίβα ή αναμενόμενα ‘’οικοσυστήματα’’  για το πώς είναι τοποθετημένα τα κύτταρα ενός όγκου μοιάζοντας αρκετά με αστερισμούς του σύμπαντος.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι αυτά τα μοτίβα μπορούν  να χρησιμοποιηθούν για να προβλεφθεί πώς οι ασθενείς θα  μπορούσαν να ανταποκριθούν στην αγωγή ή να διαπιστωθεί πόσο επιθετικός είναι ένας καρκίνος.

Οι ερευνητές ανέπτυξαν υπολογιστικό toolkit που ονομάζεται  SPIAT (Spatial Image Analysis of Tissues), και μπορεί να λάβει και να ποσοτικοποιήσει αυτά τα μοτίβα.

Ως αποτέλεσμα, αυτές οι μέθοδοι περιλαμβάνονται σε μελέτες κλινικών δοκιμών εξετάζοντας την απόκριση σε νέες αγωγές.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα είδη κυττάρων που είναι παρόντα και το πώς είναι τοποθετημένα το ένα ως προς το άλλο είναι σημείο κλειδί για να διαπιστωθεί αν ένας καρκίνος εξελίσσεται και αν μια αγωγή θα είναι αποτελεσματική.

Nature Communications

Roche: Ανοίγοντας τον δρόμο για καινοτομία στην υγειονομική φροντίδα
Συμμετοχή του PIF στο Forum της ΕΛΛΟΚ
Πανεπιστήμιο Αθήνας: Υπάρχει εποχικότητα στη νόσηση από κορωνοϊό;