Αυστηρή προσέγγιση και νομοθετική πρωτοβουλία χρειάζεται, σύμφωνα με την κα. Μαντώ Μαρτάκου, Οπτικό Οπτομέτρη Απόφοιτο Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ιδιοκτήτρια του καταστήματος οπτικών Οptoroom, για την πάταξη του παραεμπορίου γενικότερα και ειδικότερα για τα οπτικά, που κατατάσσονται στην κορυφή των ειδών με τις περισσότερες απομιμήσεις.
Στη συνέντευξη που παρέθεσε στο iatronet.gr, αναφέρθηκε και στην αναγκαιότητα ο ΕΟΠΥΥ να αναπροσαρμόσει το ποσό που παρέχει (voucher) ανάλογα με την πάθηση του πελάτη και να δώσει τη δυνατότητα στους ενηλίκους, όπως συμβαίνει στα παιδιά, να αλλάζουν τα γυαλιά τους κάθε δύο χρόνια και όχι κάθε 4 που ισχύει σήμερα, ενώ δεν παρέλειψε να μας δώσει και τις πολύτιμες πρακτικές συμβουλές της ως ειδικός επιστήμονας στην επιλογή των γυαλιών.
1) O κλάδος πλήττεται από τις απομιμήσεις γυαλιών ηλίου και μάλιστα έχετε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά έναντι άλλων κλάδων. Πού το αποδίδετε αυτό και με ποια μέτρα θα μπορούσε να οχυρωθεί ο κλάδος απέναντι στις απομιμήσεις, οι οποίες κοστίζουν στις νόμιμες εταιρείες, αλλά είναι και επικίνδυνες για την ανθρώπινη υγεία;
Το παρεμπόριο και οι απομιμήσεις είναι ένα γενικότερο θέμα που χρήζει νομικής αντιμετώπισης.
Οι συνεχείς έλεγχοι από τελωνειακές αρχές και κλιμάκια της ΑΑΔΕ και της αστυνομίας έχουν το τελευταίο διάστημα προσφέρει πολλά και έχουν γίνει σημαντικά βήματα στον περιορισμό των παραβατικών συμπεριφορών. Πρόσφατα μάλιστα, εξαρθρώθηκε σπείρα που εμπορευόταν κλεμμένα οπτικά.
Αυτό που θα βοηθήσει σημαντικά τον κλάδο είναι η απαγόρευση πώλησης οπτικών ειδών από καταστήματα που δεν έχουν ειδικούς (οπτικούς) ή πραγματοποιούνται εκτός των καταστημάτων οπτικών.
Χρειάζεται να υπάρχει πιο αυστηρή προσέγγιση και νομοθετική πρωτοβουλία. Επίσης η Ένωση Οπτικών πρέπει να λάβει πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.
Ακόμα χρειάζεται εκπαίδευση των ασθενών σχετικά με τα χαρακτηριστικά των οπτικών ειδών και διάδοση της αντίληψης ότι τα γυαλιά ηλίου δεν είναι μόνο μόδα αλλά προσφέρουν προστασία, επομένως πρέπει να διασφαλίζεται η σωστή ποιότητά τους.
Τέλος, οι εισαγωγικές Εταιρείες θα πρέπει να αντιληφθούν ότι οι περιστασιακές πωλήσεις των προϊόντων τους από αλυσίδες μόδας δεν μπορούν να έχουν συνέχεια.
Ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας, η εναρμόνιση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και οι έλεγχοι πρέπει να προχωρήσουν γρήγορα ώστε να προστατευθεί ο καταναλωτής.
Τέλος, ισχυροί επαγγελματικοί σύλλογοι, όπως ο ΠΦΣ αλλά και οι εμπορικοί σύλλογοι και τα επιμελητήρια μπορούν να υποστηρίξουν αυτές τις δράσεις αφαιρώντας τα οπτικά είδη από τα καταστήματα τους.
2) Ενα σημαντικό ποσοστό πωλήσεων του κλάδου πραγματοποιείται από καταστήματα, που όμως δεν είναι οπτικών ειδών, όπως τα περίπτερα αλλά και τα φαρμακεία. Θεωρείτε ότι αυτό θα έπρεπε να αλλάξει και ως ένα μέτρο αναχαίτισης των παραποιημένων οπτικών που κυκλοφορούν στην αγορά;
Σύμφωνα με την υπάρχουσα νομοθεσία, η πώληση οπτικών ειδών πρέπει να περιορίζεται μόνο στα οπτικά καταστήματα! Υπάρχουν, ωστόσο, κάποια «παραθυράκια» τα οποία χρησιμοποιούν κατά βάση τα φαρμακεία, αλυσίδες καταστημάτων ένδυσης, καθώς και μεγάλα πολυκαταστήματα που δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο των οπτικών! Φυσικά, υπάρχουν και πάρα πολλοί προμηθευτές, οι οποίοι διαθέτουν τα προϊόντα τους (επωνύμων brands) σε καταστήματα που δεν έχουν σχέση με το χώρο των οπτικών! Με μεγάλη μου χαρά πρόσφατα, ενημερώθηκα πως σύλλογοι Οπτικών - Οπτομετρών της επαρχίας, σε συνεργασία με τις αντίστοιχες περιφέρειες, καθώς και τις υγειονομικές αρχές, κατάφεραν και απέσυραν τελείως γυαλιά ηλίου, καθώς και έτοιμα γυαλιά πρεσβυωπίας από φαρμακεία και κάθε άλλου είδους καταστήματα λιανικής! Ίσως είναι μια καλή αρχή…
3) Οσον αφορά τα voucher (επιταγές αγοράς) τι ισχύει από τα ασφαλιστικά ταμεία, τι ποσοστό καλύπτουν; Επαρκεί αυτό το ποσοστό και πώς θα μπορούσε να γίνουν πιο ευέλικτα και χρήσιμα για τους καταναλωτές;
Ουσιαστικά, ο κύριος ασφαλιστικός φορέας, δηλαδή ο ΕΟΠΠΥ, καλύπτει μέχρι 100 ευρώ ανά ενήλικα ασφαλιζόμενο κάθε 4 χρόνια και για παιδιά ως 12 ετών κάθε 2 χρόνια. Από την εμπειρία μου και βλέποντας τη συχνότητα αλλαγής συνταγής σε εφήβους, ενήλικες και μεσήλικες, θεωρώ πως θα ήταν πιο σωστό το ποσό να βγαίνει αναλογικά για κάθε διοπτροφόρο αναλόγως με την πάθηση! Ένα παράδειγμα, αν έχουμε 2 συνταγές πελατών, ο ένας έχει -0.75 βαθμούς μυωπίας και ο άλλος έχει -7.00 βαθμούς μυωπίας ο ένας θα πληρώσει για τους φακούς του 50 ευρώ, ενώ ο άλλος θα χρειαστεί λέπτυνση και ειδικές επεξεργασίες και θα πληρώσει 250 ευρώ. Ή σε κάποιον μεσήλικα που θα χρειαστεί 2 ζευγάρια γυαλιά, ένα για μακρινή και ένα για κοντινή όραση, πιστεύω πως θα έπρεπε να είναι λίγο διαφορετικό το σύστημα παροχών. Και φυσικά να επισημάνω πως μετά την περίοδο του «work from home» και της συνεχούς χρήσης οθονών, laptops, tablets και τηλεοράσεων κατά την περίοδο της καραντίνας, η αύξηση των βαθμών μυωπίας, υπερμετρωπίας και αστιγματισμού έχει εκτοξευτεί και η αλλαγή γυαλιών είναι σχεδόν απαραίτητη κάθε 2 χρόνια στους ενήλικες!
4) Οι φακοί επαφής είναι ένα άλλο σημαντικό πεδίο των καταστημάτων οπτικών; Μιλήστε μας για τις τάσεις (επιλογής) του καταναλωτή. Υπάρχει η αίσθηση ότι μετά το peak τους όσον αφορά τις πωλήσεις τα τελευταία χρόνια εμφανίζουν μία κάμψη. Αν ισχύει η αίσθηση αυτή, γιατί συμβαίνει;
Οι φακοί επαφής είναι από τα πιο σημαντικά πεδία στα καταστήματα οπτικών και η εφαρμογή τους πρέπει να γίνεται κατόπιν των απαραίτητων μετρήσεων και της καθοδήγησης του εφαρμοστή Οπτικού- Οπτομέτρη. Οι περισσότεροι καταναλωτές φακών επαφής στην Ελλάδα δεν γνωρίζουν τι φακούς επαφής φοράνε, δε γνωρίζουν τη μάρκα, το υλικό, το μέγεθος (καμπυλότητα, διάμετρος). Αυτό είναι κάτι που έχει καλλιεργηθεί και από τους ίδιους τους Οπτικούς διότι δεν έχουν εκπαιδεύσει σωστά τους χρήστες για τη σημαντικότητα των συγκεκριμένων προϊόντων. Η κάμψη που υπάρχει στις πωλήσεις των συγκεκριμένων προϊόντων μπορεί να οφείλεται, στις νέες επεμβατικές θεραπείες που πραγματοποιούνται με χρήση laser και οι οποίες οδηγούν σε μόνιμη διόρθωση.
Από την άλλη, υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό πρώην χρηστών φακών επαφής, που βλέπουν τα γυαλιά οράσεως ως απαραίτητο στυλιστικό αξεσουάρ, καθώς υπάρχει μεγάλη ποικιλία σχεδίων, υλικών και χρωμάτων.
Παράλληλα, η έντονη χρήση υπολογιστών, tablets, smartphones και γενικότερα led οθονών αυξάνουν το ποσοστό ξηροφθαλμίας με αποτέλεσμα οι φακοί επαφής να δημιουργούν ενοχλήσεις. Το ίδιο συμβαίνει και από την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με ρύπους.
5) Ενας οπτικός μπορεί να είναι και οπτομέτρης, όπως είστε εσείς;
Βεβαίως μπορεί να είναι και Οπτομέτρης, αφού έχει λάβει τις απαραίτητες γνώσεις και εκπαίδευση. Η σχολή Βιοϊατρικών επιστημών του ΠΑΔΑ και το τμήμα Οπτικής και Οπτομετρίας παρέχουν θεωρητικά και πρακτικά όλες αυτές τις γνώσεις. Βάσει του προγράμματος σπουδών μας, διδαχθήκαμε Βασικές αρχές Οπτομετρίας, Κλινική Οπτομετρία, ειδικές τεχνικές Οπτομετρικού ελέγχου, τεχνικές Laser στην Οπτομετρία και χρήση Οπτομετρικών Οργάνων.
6) Τελικά, θα θέλαμε τις συμβουλές σας για το τι πρέπει να προσέχει ένας καταναλωτής-πελάτης κατά την επιλογή των γυαλιών του.
Το πρώτο και κύριο είναι να επιλέγουν τα γυαλιά τους από καταστήματα οπτικών (γέλια).
Το πιο σημαντικό, αφορά το κομμάτι των φακών είτε οράσεώς, είτε ηλίου! Θα πρέπει ο καταναλωτής να επιλέγει φακούς με προστασία UV 400 ακόμα και στα γυαλιά οράσεως ώστε να έχει τη μέγιστη προστασία λόγω της έντονης ηλιοφάνειας στη χώρα μας. Αν εργάζεται και περνάει πολλές ώρες μπροστά από οθόνες συνιστάται να επιλέξει φακούς Blue Block με προστασία UV420. Και ανάλογα με την εργασία του υπάρχουν πιο εξειδικευμένοι φακοί που προσφέρουν επιπλέον ασφάλεια και προστασία (χειρουργεία laser, οδήγηση κλπ).
Όσον αφορά το τεχνικό κομμάτι, δηλαδή την εφαρμογή του σκελετού ηλίου ή οράσεως στο πρόσωπο του πελάτη υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στα οποία στοχεύουμε: να στέκεται και να πατά καλά στη μύτη, να μην ακουμπά τα ζυγωματικά. Επιπλέον, να μην περισσεύει ο σκελετός πάνω από δύο δάκτυλα από τους κροτάφους και να ακολουθεί την καμπύλη του φρυδιού.
Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω και πάλι, πως ο καταναλωτής θα πρέπει να εμπιστευτεί τον οπτικό του, καθώς είναι ο μόνο αρμόδιος επιστημονικός σύμβουλος!
Ειδήσεις υγείας σήμερα
ECDC: Σημαντική αύξηση κρουσμάτων συγκυτιακού ιού - Ποιους απειλεί ο RSV
Διοικητές νοσοκομείων: Παράδοξα και αντιφάσεις ενός διαγωνισμού
ΕΔΟΕΑΠ - ΤΥΠΕΤ στις ρυθμίσεις ΕΟΠΥΥ για τη φαρμακευτική δαπάνη - Γεωργιάδης: Θα βγουν κερδισμένοι