Οι Influencer για την παιδική και εφηβική ηλικία παρουσιάζουν κατά κύριο λόγο ανθυγιεινά τρόφιμα στα παιδιά στο YouTube.

Η πλειονότητα των προϊόντων που προβάλλονται περιέχει τόσα πολλά λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι που δεν θα έπρεπε να προωθούνται στα παιδιά σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΠΟΥ, διαπίστωσε το Ιατρικό Πανεπιστήμιο της Βιέννης σε σχετική επιστημονική ανάλυση.

Η μελέτη υπογραμμίζει τον επείγοντα χαρακτήρα της λήψης μέτρων για τη δημιουργία ενός υγιεινού διατροφικού περιβάλλοντος για τα παιδιά.

Οι ερευνητές ανέλυσαν 162 βίντεο με συνολικά 901 απεικονίσεις τροφίμων από επτά γερμανόφωνους Influencer στην παιδική και εφηβική ηλικία, συνολικής διάρκειας 33,8 ωρών.

Η μελέτη αποκάλυψε ότι ακριβώς τα δύο τρίτα (67%) των προϊόντων που παρουσιάζονταν περιείχαν υπερβολικά πολλά λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι και, ως εκ τούτου, δεν ήταν σύμφωνα με τα διατροφικά προφίλ του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), τα οποία χρησιμεύουν ως βάση για την αξιολόγηση του μάρκετινγκ σε παιδιά.

Τα ζαχαρωτά κυριαρχούν στα βίντεο

Η σοκολάτα και άλλα γλυκίσματα κυριαρχούν στα βίντεο, αλλά και άλλα προϊόντα που κατηγοριοποιούνται ως ανθυγιεινά απεικονίζονται με φιλικό προς τα παιδιά τρόπο πολύ συχνότερα από ό,τι τα υγιεινά τρόφιμα.

Οι θετικές αξιολογήσεις ή οι λεκτικές αντιδράσεις παρατηρήθηκαν επίσης σημαντικά συχνότερα σε σχέση με τρόφιμα που δεν επιτρέπεται η εμπορία τους σε παιδιά.

Οι  Influencer για τα παιδιά και τους εφήβους απολαμβάνουν υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης μεταξύ του νεανικού τους κοινού και συχνά θεωρούνται πρότυπα, και είναι ακριβώς η δημιουργική και φιλική προς τα παιδιά παρουσίαση που κάνει τα προϊόντα που παρουσιάζονται ιδιαίτερα πειστικά", εξήγησε η επικεφαλής συγγραφέας Brigitte Naderer από το Κέντρο Δημόσιας Υγείας του ιατρικού Πανεπιστημίου της Βιέννης.

"Αυτές οι λεπτές παρουσιάσεις προϊόντων επηρεάζουν σημαντικά τις διατροφικές τους συνήθειες και προτιμήσεις και αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης υπέρβαρου και παχυσαρκίας και των δευτερογενών ασθενειών τους", υπογράμμισε η επικεφαλής της μελέτης Eva Winzer, επίσης από το Κέντρο Δημόσιας Υγείας.

Απαιτείται παρακολούθηση

Αν και η πληρωμένη διαφήμιση σε περιεχόμενο φιλικό προς τα παιδιά στο YouTube απαγορεύεται επισήμως, η μελέτη δείχνει ότι η παρουσία τροφίμων με υπερβολική περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι σε βίντεο από παιδιά και νέους influencers είναι υψηλή.

Τα ορατά λογότυπα των εμπορικών σημάτων, συχνά χωρίς διαφημιστική επισήμανση, η κατανάλωση των προϊόντων στα βίντεο ή η έμφαση στη γεύση και την απόλαυση αυξάνουν την ελκυστικότητα των ανθυγιεινών τροφίμων.

Εκτός από τις νομικές αξιώσεις και προϋποθέσεις, απαιτούνται περισσότερες έρευνες και ανεξάρτητη παρακολούθηση για την αξιολόγηση των επιπτώσεων αυτών των διαφημιστικών μέτρων μακροπρόθεσμα, αναφέρει η ανακοίνωση του Ιατρικού Πανεπιστημίου.

Στόχος θα πρέπει να είναι η δημιουργία ενός ψηφιακού περιβάλλοντος που θα υποστηρίζει την υγιεινή διατροφή αντί της διαφήμισης ανθυγιεινών προϊόντων. "Εκτός από τη συζήτηση σχετικά με τη ρύθμιση του μάρκετινγκ για τα παιδιά, μέτρα για την προώθηση της παιδείας στα μέσα ενημέρωσης είναι επίσης απαραίτητα.

Ταυτόχρονα, οι ίδιοι οι Influencer και η βιομηχανία τροφίμων θα πρέπει επίσης να λογοδοτήσουν, προκειμένου να καταστεί δυνατή η βιώσιμη αλλαγή", ανέφερε η ερευνητική ομάδα.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Συναισθηματική ευημερία και διατροφικές συνήθειες
Τι είναι το wellness και ποιά είναι τα οφέλη του;
4 συμβουλές για αποκατάσταση μετά την εγκυμοσύνη