Παρά τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19, η παγκόσμια φαρμακευτική βιομηχανία καταγράφει σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 5,6% και προβλέπεται να φτάσει τα 1,6 τρισ. δολ. το 2025.
Η φαρμακοβιομηχανία κυριαρχείται κυρίως από πρωτότυπα εμπορικά σήματα με μερίδιο αγοράς 56%, ακολουθούμενη από γενόσημα/επώνυμα γενόσημα με μερίδιο αγοράς 36%. Το υπόλοιπο μερίδιο αγοράς καταλαμβάνεται από OTC (Over the Counter)-παραφάρμακα και άλλα προϊόντα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η παραγωγή εσόδων από τα βιολογικά προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 70% τα τελευταία πέντε χρόνια και επί του παρόντος αυτό το τμήμα καταλαμβάνει περισσότερο από το 25% της συνολικής αγοράς. Την τελευταία δεκαετία, τα γενόσημα (αντίγραφο πρωτότυπων φαρμάκων) και τα βιο-ομοειδή (αντίγραφο πρωτότυπων βιολογικών) αναπτύσσονται ταχύτερα από τα εμπορικά σήματα και τα πρωτότυπα βιολογικά.
Οι ΗΠΑ από μόνες τους αποτελούν περισσότερο από το 30% της παγκόσμιας αγοράς φαρμάκων και ο τρέχων ρυθμός ανάπτυξής τους είναι περίπου στο` 3% ετησίως. Η ευρωπαϊκή φαρμακοβιομηχανία παράγει ετήσια έσοδα ύψους 295 δισ. δολ. με αύξηση 5,4%.
Το είκοσι πέντε τοις εκατό των εσόδων που κερδίζουν οι κορυφαίες εταιρείες αυτών των δύο περιοχών επανεπενδύονται στην έρευνα και ανάπτυξη (Ε&Α). Στην πραγματικότητα, είναι οι ηγέτες στην εισαγωγή νέων φαρμάκων στον κόσμο, στεγάζοντας εννέα από τις δέκα κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρείες του κόσμου.
Η Κίνα ηγείται των αναδυόμενων φαρμακευτικών χωρών και οι συνολικές δαπάνες τους για φάρμακα αναμένεται να αυξηθούν μεταξύ 4,5%-7,5% έως το 2025, φτάνοντας έτσι τα 170 με 200 δισ. δολ.. Η Κίνα παράγει και εξάγει περίπου το 40% των Ενεργών Φαρμακευτικών Συστατικών (API). Οι βασικοί μοχλοί ανάπτυξης των κινεζικών φαρμακευτικών βιομηχανιών είναι το χαμηλό κόστος των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και η κρατική υποστήριξη.
Η Ιαπωνία είναι μια από τις μεγαλύτερες φαρμακευτικές αγορές στον κόσμο με ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 110 δισ. δολ. Σύμφωνα με την IQVIA, η συνολική ανάπτυξη της Ιαπωνίας θα είναι η πιο αργή μεταξύ των αναπτυγμένων αγορών με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης ( CAGR) μεταξύ -2% και 1% το 2021-2025.
Η ινδική φαρμακευτική βιομηχανία, ο μεγαλύτερος πάροχος γενόσημων φαρμάκων στον κόσμο, δημιούργησε εγχώρια έσοδα αξίας 42 δισ. δολ. το 2021, τα οποία εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 65 δισ. δολ. έως το 2024. Αυτή η βιομηχανία έχει παρουσιάσει ανάπτυξη περίπου 15% ως απόρροια και της παραγωγής φαρμάκων κατά της Covid-19 τον τελευταίο ένα χρόνο. Η Ινδία προβλέπεται ότι θα προμηθεύσει το 40% των γενοσήμων για την Αμερική και το 20% για τον υπόλοιπο κόσμο.
Το Μπαγκλαντές, ως βιομηχανία φαρμάκων κοινόχρηστης ονομασίας, αποτελεί πρότυπο για πολλές αναπτυσσόμενες χώρες. Ο κλάδος απολαμβάνει διψήφια ανάπτυξη σχεδόν κάθε χρόνο και αναμένεται να φτάσει τα 5,5 δισ. δολ. τα επόμενα τρία χρόνια. Η χώρα συγκέντρωσε την προσοχή του κόσμου με την εισαγωγή του πρώτου γενόσημου της ρεμδεσιβίρη, που δημιουργήθηκε για την αντιμετώπιση της μόλυνσης από τον Covid-19.
Παρά τα ισχυρά θεμέλια της παγκόσμιας φαρμακευτικής βιομηχανίας, ο Covid-19 έχει φέρει αλλαγές σε πολλές πτυχές των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα
Οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις
α) Διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας: Ο Covid-19 αύξησε τη ζήτηση για πολλά φάρμακα, όπως αντιβιοτικά, αντιικά, αντισηπτικά, αντιισταμινικά, ορισμένα βιολογικά, αναπνευστικά φάρμακα, συμπληρώματα βιταμινών και μετάλλων, εμβόλια κ.λπ. Καθώς η ζήτηση αυξήθηκε απότομα, η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων έγινε προτεραιότητα. Επίσης, η προμήθεια πρώτων υλών ήταν μια άλλη πρόκληση.
Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας Ενεργών Φαρμακευτικών Συστατικών (API) και ενδιάμεσων προϊόντων στον κόσμο. Επηρεάστηκαν σοβαρά από τον Covid-19, ο οποίος δημιούργησε μια τεράστια έλλειψη ορισμένων φαρμάκων σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον, λίγες χώρες περιόρισαν τις εξαγωγές αντιβιοτικών και άλλων API λαμβάνοντας υπόψη τη μελλοντική τους ζήτηση, γεγονός που "έριξε λάδι στη φωτιά της έλλειψης φαρμάκων". Αυτή η διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας δημιούργησε την ανάγκη για την παραγωγή των δικών τους API ή τη μετατόπιση των τοποθεσιών παραγωγής σε διαφορετικές τοποθεσίες.
Μια άλλη μεγάλη πρόκληση ήταν η αποστολή αγαθών από τη μια χώρα στην άλλη. Το πρόγραμμα πτήσεων διεκόπη τελείως. Αυτά οδήγησαν σε αύξηση του κόστους παραγωγής όλων των προϊόντων.
β) Αλλαγές στις κατευθύνσεις Ε&Α: Πριν ξεκινήσει ο Covid-19, οι παγκόσμιοι φαρμακευτικοί γίγαντες επένδυαν πολλά στην έρευνα και ανάπτυξη βιολογικών και εξατομικευμένων φαρμάκων, ενώ άλλες κορυφαίες εταιρείες ήταν απασχολημένες με βιο-ομοειδή. Ο Covid-19 μετέφερε την εστίαση στην ανάπτυξη εμβολίων, δεδομένης της επείγουσας ανάγκης να κατασκευαστεί ο κατάλληλος αριθμός εμβολίων την κατάλληλη στιγμή.
γ) Αλλαγές στο μοντέλο επικοινωνίας: Η προώθηση φαρμακευτικών προϊόντων πραγματοποιείται κυρίως μέσω προσωπικής επίσκεψης στους ιατρούς, αλλά αυτό άλλαξε σε ψηφιακά ραντεβού λόγω του Covid-19. Υπό το πρίσμα της κοινωνικής απόστασης, τα σεμινάρια, οι κλινικές συναντήσεις και άλλες επιστημονικές επικοινωνίες μεταφέρθηκαν σε εικονικούς χώρους. Αυτές οι αλλαγές περιλάμβαναν μειωμένο διαφημιστικό κόστος.
Ταυτόχρονα, η τηλεϊατρική αναδεικνύεται ως εναλλακτική επιλογή για διαβούλευση με γιατρό. Διάφορες εφαρμογές για σύνδεση ασθενών και επιλογή φαρμάκων γίνονται δημοφιλείς και εδώ είναι που οι φαρμακευτικές εταιρείες δίνουν τη μέγιστη προσοχή τους.
Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του Covid-19 στις φαρμακευτικές βιομηχανίες
α) Μετάβαση προς την αυτάρκεια: Ο Covid-19 εντυπωσίασε την ανάγκη για αυτάρκεια και αυτοδυναμία. Χωρίς να καλυφθεί η τοπική ζήτηση, πολύ λίγες ή καμία χώρα δεν θα εξάγει φάρμακα σε άλλες εν μέσω κρίσης. Επομένως, όλες οι αναπτυσσόμενες και ανεπτυγμένες χώρες θα σχεδιάσουν αυτάρκεια σε όλα τα είδη φαρμάκων για τη διαχείριση κρίσεων.
β) Αλλαγές προτύπων ανάπτυξης ορισμένων προϊόντων: Η ευαισθητοποίηση και η χρήση αντισηπτικών θα μειώσουν το ποσοστό λοιμώξεων, περιορίζοντας τελικά την ανάπτυξη της αγοράς αντιμικροβιακών. Τα αντιβιοτικά που χρησιμοποιούνται σε νοσοκομειακές εγκαταστάσεις θα μειωθούν τελικά, σε σύγκριση με υψηλούς όγκους που απαιτούνταν κατά τη διάρκεια βαρύτερων φορτίων κρουσμάτων κατά τη διάρκεια των κυμάτων κορύφωσης του Covid-19.
Λόγω της υπερβολικής χρήσης απολυμαντικών και της μακροχρόνιας χρήσης μασκών προσώπου, μπορεί να προκύψουν λίγες δερματικές παθήσεις. Προϊόντα με εφέ ενίσχυσης του ανοσοποιητικού θα τραβήξουν την προσοχή από διαφορετικές γωνίες. Τα εμβόλια για τη γρίπη και άλλα εμβόλια θα σημειώσουν απότομη άνοδο τα επόμενα χρόνια και πολλές εταιρείες θα επενδύσουν σε εργοστάσια παραγωγής εμβολίων.
Λόγω του καθιστικού τρόπου ζωής των τελευταίων δύο ετών, λίγες αγορές προϊόντων για χρόνιες παθήσεις είναι πιθανό να αναπτυχθούν. Τα μη αποδεδειγμένα φάρμακα όπως η υδροξυχλωροκίνη, η ιβερμεκτίνη κ.λπ., που γνώρισαν εκθετική ανάπτυξη, θα αντιμετωπίσουν προκλήσεις για τη διατήρηση της κανονικής ανάπτυξης τις επόμενες ημέρες.
γ) Ιδιαίτερη προσοχή στις κλινικές μελέτες: Εκτός από τη ρυθμιζόμενη φαρμακευτική αγορά, η κλινική μελέτη για μεμονωμένα προϊόντα είναι πολύ σπάνια. Ωστόσο, για τη λήψη έγκρισης ενός νέου προϊόντος, είναι υποχρεωτική η διεξαγωγή κλινικής μελέτης. Υπό αυτές τις συνθήκες, πολλές φαρμακευτικές εταιρείες θα ενισχύσουν την ικανότητά τους για γρήγορη διεξαγωγή κλινικών μελετών.
δ) Αυτοματοποίηση στις λειτουργίες: Η κρίση Covid-19 θα οδηγήσει σε αυτοματοποίηση σε κάθε επιχειρησιακή διαδικασία, ακόμη και σε εταιρείες μεσαίου μεγέθους, γεγονός που μπορεί να μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων.
ε) Ηθικά ζητήματα: Κατά τη διάρκεια μιας παγκόσμιας έκτακτης ανάγκης για την υγεία, όλοι υποχρεούνται ηθικά να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της νόσου. Ο Covid-19 μας δίδαξε ότι οι εσφαλμένες πληροφορίες μπορούν να αλλάξουν το επιχειρηματικό τοπίο σε περιόδους κρίσης, όπως συνέβη στην περίπτωση της υδροξυχλωροκίνης ή της ιβερμεκτίνης.
Πηγές:
tbsnews
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}