Αλεξάνδρα Γκίτση
Στη Βρετανία το 27% του γενικού πληθυσμού, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, παραλείπει κάποιο γεύμα μέσα στην ημέρα, το 65% δεν ανοίγει τη θέρμανση και το 44% έχει αλλάξει σούπερ μάρκετ ψάχνοντας για φθηνότερες εναλλακτικές. Σύμφωνα δε με τους FT ο αριθμός των νοικοκυριών στο Ηνωμένο Βασίλειο που έχουν μειώσει τα γεύματα τους έχει αυξηθεί 57% μέσα σε τρεις μήνες.
Στην Ελλάδα δεν γνωρίζουμε τι ποσοστό του πληθυσμού έχει περιορίσει ή κόψει κάποιο από τα γεύματα του μέσα στην ημέρα. Όμως από την πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, το καρότσι έχει γίνει καλάθι, η μέση απόδειξη συνεχίζει να περιορίζεται, παρά το διψήφιο ποσοστό του πληθωρισμού, και ο όγκος πωλήσεων έχει μειωθεί κατά 8-10%.
Κάτι που έχει θορυβήσει τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αλλά και τους προμηθευτές, που εκτιμούν ότι τα χειρότερα είναι μπροστά. “Θα έχουμε ένα πολύ κακό τελευταίο τετράμηνο” λέει στέλεχος της αγοράς που “σκανάρει” την πορεία της κατανάλωσης. Όπως λέει ο ίδιος “η δεκαετής οικονομική κρίση ήταν προπόνηση. Τώρα ξεκινάει ο αγώνας”.
Σύμφωνα με εμπορικό διευθυντή γνωστής βιομηχανίας: “το διαθέσιμο εισόδημα, λόγω του πληθωρισμού και της ανόδου του κόστους ζωής, έχει περιοριστεί σημαντικά και εκτιμώ ότι τα πράγματα θα επιδεινωθούν και άλλο”.
Σήμερα 6 στους 10 καταναλωτές, όπως προκύπτει από έρευνα του ΙΕΛΚΑ, έχει μειώσει τις αγορές τους σε είδη τροφίμων και παντοπωλείου, αντίστοιχο ποσοστό αγοράζει με βασικό κριτήριο την τιμή και τα χρήματα που διαθέτει και το 74% του δείγματος δηλώνει ότι επιλέγει φθηνότερα προϊόντα.
Κάτι που αποτυπώνεται και στο ταμείο. Από την αρχή της χρονιάς μέχρι και σήμερα, όπου ο πληθωρισμός καλπάζει, οι πωλήσεις σε αξία των σούπερ μάρκετ κινούνται αρνητικά, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν και οι ανατιμήσεις είναι συνεχείς. Όμως η πρόβλεψη κάνει λόγο για πτώση 2% για το σύνολο του έτους, ποσοστό που μεταφράζεται σε απώλειες της τάξεως των 160-200 εκατ. ευρώ από το ταμείο του σούπερ μάρκετ και κατ’ επέκταση των προμηθευτών.
Ήδη σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων η κατανάλωση υποχωρεί με διψήφιο ποσοστό -χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα προϊόντα bazaar και τα είδη προσωπικής φροντίδας και υγιεινής. Σε κάποιες άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως είναι το εμφιαλωμένο νερό, οι καταναλωτές για να περιορίσουν το έξοδο θα το αντικαταστήσουν με το νερό της βρύσης. Την ίδια στιγμή καταγράφεται μετακίνηση των καταναλωτών από το κρέας στα πουλερικά, ως μια πιο οικονομική λύση, από το ρύζι στα ζυμαρικά λόγω τιμής -η απόκλιση φθάνει το 42,3%-, από τα επώνυμα brands, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και από τα σούπερ μάρκετ στη λαϊκή και στα καταστήματα της γειτονιάς.
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που για κάποιους καταναλωτές θεωρούνται ασφαλές καταφύγιο, με βάση τις τελευταίες μετρήσεις το μερίδιο τους βρίσκεται μια ανάσα από τα υψηλά της οικονομικής κρίσης. Πλέον αγγίζει το 18%, από 15,7% που ήταν πριν από δύο μήνες και 19% που ήταν το 2014.
Πηγές:
euro2day
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}