Ξεκινά η λειτουργία της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας, που θα μπορεί από σήμερα να αποθηκεύεται και στο κινητό τηλέφωνο. Τη μεταρρύθμιση αυτή, πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος, παρουσίασαν σε κοινή συνέντευξη τύπου ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Δόμνα Μιχαηλίδου.
Όπως τονίστηκε, η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας θα είναι ένα αποδεικτικό στοιχείο για όλες ανεξαιρέτως τις δημόσιες υπηρεσίες, χωρίς οι ανάπηροι συμπολίτες μας να αναζητούν συνεχώς καινούρια πιστοποιητικά αναπηρίας για κάθε επαφή τους με το Δημόσιο. Θα ενσωματώνει επίσης σταδιακά όλες τις επιμέρους υπηρεσίες που παρέχει κάθε δημόσιος φορέας στον ανάπηρο, με βάση τον βαθμό και το είδος της αναπηρίας του.
Όπως σημειώθηκε, ενεργοποιούνται η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας και το Μητρώο Αναπηρίας, δύο ακόμα πυλώνες της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, δηλαδή του πληροφοριακού συστήματος όπου συγκεντρώνονται όλες οι ψηφιακές διαδικασίες που αφορούν την αναπηρία. Η Εθνική Πύλη Αναπηρίας ξεκίνησε να λειτουργεί τον Σεπτέμβριο, όταν τέθηκε σε εφαρμογή ο πρώτος –και πολύ σημαντικός –πυλώνας, τα «ψηφιακά ΚΕΠΑ» (ψηφιακή διαδικασία ενιαίας πιστοποίησης αναπηρίας).
Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣαμεΑ), θα λειτουργεί όπως το φοιτητικό πάσο, αποδεικνύοντας την ταυτότητα του κατόχου της και την ιδιότητά του ως ατόμου με αναπηρία έναντι κάθε δημόσιας αρχής και τρίτου. Με την επίδειξή της, οι κάτοχοι θα εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα χρησιμοποιώντας την ως δικαιολογητικό αντί της πιστοποίησης αναπηρίας, χωρίς να απαιτείται να μοιραστούν ευαίσθητα προσωπικά –και ιδίως ιατρικά- δεδομένα. Στο επόμενο διάστημα θα προστίθενται παροχές στην Κάρτα, ώστε τελικά να ενσωματωθούν όλες οι παροχές που αφορούν κάθε ανάπηρο, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση των Υπουργείων.
Η Κάρτα Αναπηρίας εκδίδεται από την 1η Νοεμβρίου ως εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως το πιστοποιητικό εμβολιασμού). Από σήμερα είναι διαθέσιμη και ως ψηφιακή εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, αποτελώντας το τρίτο ταυτοποιητικό έγγραφο που μπαίνει στην εφαρμογή gov.gr Wallet. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσει και σε πλαστική μορφή.
Στο Ψηφιακό Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία εντάσσονται όλα τα άτομα που διαθέτουν ενεργή πιστοποίηση αναπηρίας, η οποία έχει εκδοθεί από αρμόδια αρχή πιστοποίησης της αναπηρίας κατά υγειονομική κρίση στη χώρα. Σε πρώτη φάση περιέχει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας και σταδιακά θα τροφοδοτείται με επιπλέον στοιχεία, μέσω και της αξιοποίησης των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων. Με το Μητρώο αυτό η Πολιτεία αποκτά για πρώτη φορά ένα εργαλείο χαρτογράφησης για την πιστοποιημένη αναπηρία, ενώ τίθενται οι βάσεις για την ψηφιοποίηση όλου του συστήματος παροχών αναπηρίας.
Η υλοποίηση των δύο νέων δράσεων έγινε από το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ ΑΕ-GRNET), εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σύντομα, όπως επισημαίνεται, θα υλοποιηθεί και ο τέταρτος πυλώνας της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, που είναι το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας: Σε αυτό ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας όλων των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας. Οι παροχές θα προστίθενται σταδιακά στην Κάρτα, ώστε τελικά κάθε συμπολίτης μας με αναπηρία να έχει πρόσβαση σ' αυτές απλώς επιδεικνύοντας την κάρτα του.
Ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε ακόμη έξι μεταρρυθμίσεις που έχουν προωθηθεί για τη στήριξη των ατόμων με αναπηρία:
1. Θέσπιση του πρώτου Κανονισμού Λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), που μέχρι τότε λειτουργούσαν με ασαφές πλαίσιο διαδικασιών και αρμοδιοτήτων.
2. Κατάργηση της υποχρεωτικής επανεξέτασης από ΚΕΠΑ για μη αναστρέψιμες ασθένειες. Πλέον οι άνθρωποι αυτοί εξετάζονται μια φορά και το ποσοστό αναπηρίας τους ισχύει εφ’ όρου ζωής.
3. Αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων των ΚΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη και δρομολόγηση της μεταστέγαση των ΚΕΠΑ της Αθήνας σε σύγχρονες εγκαταστάσεις.
4. Θέσπιση για ΕΦΚΑ και για τα ΚΕΠΑ των ηλεκτρονικών ραντεβού, που κατήργησαν τις ουρές και μείωσαν σε σημαντικό βαθμό την ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία.
5. Νομοθετική ρύθμιση (που συζητείται αυτές τις μέρες στη Βουλή) με την οποία μειώνεται το ποσοστό αναπηρίας (από 67% σε 50%) για λήψη σύνταξης για όλους τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ για τους οποίους προβλεπόταν μεγαλύτερο ποσοστό.
6. Ψηφιακά ΚΕΠΑ: Ψηφιοποίηση σε πολύ μεγάλο βαθμό της διαδικασίας πιστοποίησης αναπηρίας, που ήταν μέχρι τώρα συνυφασμένη με ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στην έκδοση των σχετικών αποφάσεων. Οι ασφαλισμένοι πλέον κάνουν όλη τη διαδικασία με ψηφιακό τρόπο και επισκέπτονται μόνο μια φορά τα ΚΕΠΑ, την ημέρα της εξέτασής τους για την αξιολόγηση από τους γιατρούς. Στη συνέχεια, λαμβάνουν τη γνωμάτευσή τους επίσης ηλεκτρονικά, η οποία είναι ενιαία και πιστοποιεί ως προς τα ιατρικά κριτήρια κάθε δυνατής ασφαλιστικής, προνοιακής, κοινωνικής ή άλλου είδους παροχής. Το τελευταίο δίμηνο έχουν ήδη γίνει 43.600 αιτήσεις στα ψηφιακά ΚΕΠΑ.
Ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε: «Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας έρχεται σε συνέχεια άλλων θετικών παρεμβάσεων για τους αναπήρους και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Είναι μια κάρτα αξιοπρέπειας για τους ίδιους και τις οικογένειές τους, που θα συμπληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα με δυο πρωτοβουλίες: Πρώτον, το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας, όπου ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας. Και δεύτερον, το Πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού, που έχει ξεκινήσει σε πιλοτική βάση και θα συμβάλει στην ομαλή ένταξη αρκετών αναπήρων συνανθρώπων μας στην οικονομική και κοινωνική ζωή».
Ο κ. Πιερρακάκης δήλωσε: «Σήμερα είναι μια μέρα χαράς, μια μέρα που θεμελιώνουμε ένα ακόμα κεκτημένο, μέσα από την επίλυση μιας σημαντικής εκκρεμότητας. Μετά την ψηφιακή Πύλη Αναπηρίας, μετά τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ, παρουσιάζουμε την Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας και το Ψηφιακό Μητρώο Αναπηρίας. Η κάρτα εκδίδεται μέσω του karta.epan.gov.gr και θα περιλαμβάνει τα ελάχιστα αναγκαία προσωπικά δεδομένα των συμπολιτών μας με αναπηρία. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια πολιτική με κοινωνικό πρόσημο. Εργαζόμαστε για την επίλυση των εκκρεμοτήτων, με συναίσθηση του χρέους ότι έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και χρόνια. Η χώρα πρέπει να ολοκληρώσει ένα πολύ μεγάλο άλμα και θα κάνουμε ό,τι πρέπει για να μην καθυστερήσουμε».
Η κ. Μιχαηλίδου δήλωσε: «Στις κοινωνικές υποθέσεις λέμε ότι δεν περιμένουμε να πάει ο ευάλωτος πολίτης στην πολιτεία, αλλά η πολιτεία στον ευάλωτο πολίτη. Και με την Κάρτα Αναπηρίας αυτό καταφέραμε. Ήρθε -επιτέλους- το κράτος στον ανάπηρο πολίτη. Στην παλάμη του χεριού του. Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας –που τέθηκε σε ισχύ την 1η Νοεμβρίου- αποτελεί μια υπηρεσία αναγκαία και όχι επαναστατική. Ενα ακόμη βήμα σεβασμού και προστασίας των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία. Μια πρωτοβουλία που θεσμοθετήθηκε το 1996 και δυστυχώς υλοποιούμε σχεδόν 30 χρόνια αργότερα. Η Κάρτα Αναπηρίας αντικαθιστά οποιοδήποτε έγγραφο χρησιμοποιείται σήμερα και την επιδεικνύουν οι περίπου 500.000 δικαιούχοι στις δημόσιες υπηρεσίες για να εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα, όπως στους πολιτιστικούς χώρους για να έχουν είσοδο χωρίς χρέωση ή στα μέσα μαζικής μεταφοράς για δωρεάν χρήση. Βάζουμε τέλος στον παραλογισμό με τον οποίο έρχονται αντιμέτωποι οι συμπολίτες με αναπηρία (ορατή και αόρατη) να χρειάζεται να πιστοποιούν διαρκώς την αναπηρία τους. Με την Κάρτα Αναπηρίας αίρουμε τα εμπόδια, δημιουργούμε τις αναγκαίες προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό νέων λύσεων, μειώνουμε δραστικά την ταλαιπωρία για εκατοντάδες ευάλωτους συμπολίτες μας. Διευκολύνουμε την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία, ενισχύοντας παράλληλα την κοινωνική τους ένταξη. Εμμένουμε στη δέσμευσή μας ότι κανένας συνάνθρωπός μας δεν θα στερηθεί τη βοήθεια που το κράτος οφείλει να παρέχει».
Ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) κ. Γιάννης Βαρδακαστάνης δήλωσε: «Η υλοποίηση της κάρτας αναπηρίας, που για πρώτη φορά προτάθηκε από την ΕΣΑμεΑ το 1991, αποτελεί την πλήρη δικαίωση της θέσης του αναπηρικού κινήματος ότι πρέπει να έχει χαρακτηριστικά ταυτότητας. Με την κάρτα παρέχεται η δυνατότητα απεικόνισης των στοιχείων και χαρακτηριστικών του/της κατόχου, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την προστασία των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Έτσι, βάζουμε τέλος στη δημόσια χρήση της γνωμάτευσης της αναπηρίας για πάνω από 500.000 άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στη χώρα μας. Τα χαρακτηριστικά αυτά διασφαλίστηκαν κατά προτεραιότητα και στη μελέτη που υλοποίησε το Ινστιτούτο της ΕΣΑμεΑ (ΙΝ-ΕΣΑμεΑ) αναφορικά με τον σχεδιασμό της κάρτας αναπηρίας. Με μεγάλη μας χαρά και δικαίωση η κάρτα αναπηρίας αποτελεί πλέον την κάρτα αξιοπρέπειας για κάθε μία και κάθε έναν από μας».
Πηγές:
euro2day
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}