Επιστήμη & Ζωή

Ευτυχισμένες γυναίκες- θυμωμένοι άντρες: Ποιον είναι πιο πιθανό να βλέπετε σε περίεργα αντικείμενα

Τι έδειξε έρευνα σχετικά με το φαινόμενο ‘’παρειδωλία προσώπου’’.


Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2024, 20:28

Εύη Ψωμιάδου
Υπεύθυνη Ύλης

 

Το να βλέπει κάποιος πρόσωπα σε άψυχα αντικείμενα, συμβαίνει συχνά, αλλά νέα έρευνα του QUT έδειξε ότι ο εγκέφαλος τούς προσδίδει ίδιες μεροληψίες που θα είχε για ανθρώπινα πρόσωπα.

Το φαινόμενο ‘’παρειδωλία προσώπου’’ περιγράφει την ψευδαίσθηση με την οποία άνθρωποι βλέπουν πρόσωπα σε κοινά αντικείμενα, όπως άνθρωπο στο φεγγάρι ή πρόσωπα σε ένα κομμάτι ψωμιού του τοστ.

Ο ερευνητής Ottmar Lipp, δήλωσε ότι ο εγκέφαλος έχει την προδιάθεση να εντοπίζει πρόσωπα. Τα πρόσωπα δίνουν πολλές πληροφορίες για τους ανθρώπους με τους οποίους αλληλεπιδρούμε και είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε αυτές τις πληροφορίες και να προσαρμόζουμε τη συμπεριφορά μας.

Η ανταπόκριση σε αυτά τα στοιχεία- για την ηλικία, το φύλο κάποιου αλλά και για το πώς αισθάνεται μέσω των εκφράσεων του προσώπου- με κατάλληλο τρόπο μπορεί να ενισχύσει την πιθανότητα μεγιστοποίησης θετικών αποτελεσμάτων και ελαχιστοποίησης του κινδύνου.

Ένα τέτοιο παράδειγμα όπου το μυαλό κερδίζει χρόνο και βοηθά να κατανοηθεί ο κόσμος είναι το πλεονέκτημα ευτυχισμένου προσώπου.

Αυτό αναφέρεται στην παρατήρηση ότι είμαστε πιο γρήγοροι και ακριβείς στο να αναγνωρίζουμε την ευτυχία έναντι αρνητικών συναισθημάτων όπως θυμός ή λύπη, δήλωσε ο καθηγητής Lipp.

Ομως αυτό το πλεονέκτημα αναγνώρισης τροποποιείται από άλλες πληροφορίες που έχουμε για κάποιον –αυτές που είναι διαθέσιμες κοιτάζοντάς τον ή αυτές που έχουμε μάθει για αυτόν.

Tο πλεονέκτημα του ευτυχισμένου προσώπου είναι μεγαλύτερο για τα θηλυκά πρόσωπα έναντι των αρσενικών, για τα νέα έναντι των γερασμένων και για της ίδιας ομάδας έναντι των εκτός ομάδας, καθώς και για ανθρώπους που βρίσκουμε ελκυστικούς ή πιστεύουμε ότι είναι καλοί.

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Emotion, εξέτασε αν το πλεονέκτημα του ευτυχισμένου προσώπου είναι μοναδικό σε ανθρώπινα πρόσωπα ή αν θα εμφανιζόταν με παραδείγματα παρειδωλίας προσώπου.

Οι ερευνητές έδειξαν σε 100 συμμετέχοντες αρκετά παραδείγματα παρειδωλίας προσώπου και μετρήθηκε  η ταχύτητα και η ακρίβεια με τις οποίες οι εκφράσεις εκλαμβάνονταν ως ευτυχισμένες   ή θυμωμένες.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ισχυρό πλεονέκτημα ευτυχισμένου προσώπου για απατηλά πρόσωπα που αξιολογήθηκε ως πιο θηλυκό σε εμφάνιση.

Επίσης παρατηρήθηκε ισχυρό πλεονέκτημα θυμωμένου προσώπου για απατηλά πρόσωπα που αξιολογήθηκαν ως πιο αρσενικά σε εμφάνιση.

Υπάρχουν αρκετές εξηγήσεις για αυτή τη μεροληψία, αλλά αυτή που ξεχωρίζει είναι ότι βλέπουμε την ευτυχία πιο γρήγορα σε πρόσωπα που αξιολογούμε ως σχετικά πιο θετικά.

Τα γυναικεία πρόσωπα αξιολογούνται πιο θετικά από τα αντρικά, επομένως βλέπουμε την ευτυχία πιο γρήγορα στα γυναικεία πρόσωπα όταν παρουσιάζονται ανάμεσα σε αντρικά, είπε ο ερευνητής.

Βλέπουμε ευτυχία πιο γρήγορα από θυμό σε αντρικά πρόσωπα, αν τα παρουσιάζουμε μόνα, χωρίς γυναικεία πρόσωπα, ή μεταξύ προσώπων που είναι σχετικά πιο αρνητικά-όπως αυτά εκτός ομάδας, πρόσθεσε ο ερευνητής.

Tα ευρήματα υποδεικνύουν ότι τα απατηλά πρόσωπα δίνουν  τα ίδια συμπεριφορικά πλεονεκτήματα με τα ανθρωπινά πρόσωπα.

Έχουμε την προδιάθεση να βλέπουμε πρόσωπα. Ό,τι μοιάζει με πρόσωπο θα προκαλέσει τους ίδιους μηχναισμους κοινωνικο-νοητικών διαδικασιών με τα πραγματικά πρόσωπα, δήλωσε ο ερευνητής.

Η γνώση θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση της μεροληψίας και τη διευκόλυνση θετικών παραγωγικών αλληλεπιδράσεων.

 

Πηγές:
Emotion



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΜΠΕΙΤΕ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Loading ...
Προσθήκη Σχολίου

ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ IATRONET.GR

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας


Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.

Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων