Ο μεσήλικας αθλούμενος βρίσκεται στο βουνό και κάνει τζόκινγκ, όταν αισθάνεται έναν πόνο στο στήθος. Με τη μικρή βελόνα που είναι ενσωματωμένη στο "έξυπνο" ρολόι του τρυπάει το δάχτυλο και ακουμπάει μια σταγόνα αίμα στον επίσης ενσωματωμένο εκτυπώσιμο βιοαισθητήρα. Τον εισάγει στην εγκοπή του ρολογιού και μέσα σε ελάχιστο χρόνο γίνεται ανίχνευση βιοδεικτών. Αν διαπιστωθεί αρχή εμφράγματος, το σύστημα στέλνει άμεσα alert τον θεράποντα ιατρό ή το πλησιέστερο νοσοκομείο. Η ακριβής θέση του ασθενούς εντοπίζεται με το GPS tracker και ένα ασθενοφόρο σπεύδει στο σημείο για την παροχή πρώτων βοηθειών και τη διακομιδή του στο νοσοκομείο.
Είναι μια εικόνα από το - όχι μακρινό - μέλλον, καθώς η τεχνολογία είναι παρούσα, ενώ η πειραματική εφαρμογή βιοτεχνολογίας έχει επιβεβαιωμένη ευαισθησία και ειδικότητα ως προς την ανίχνευση των βιοδεικτών του εμφράγματος, καθώς και την κατάλληλη συνδεσιμότητα για την ταχεία ειδοποίηση και ενεργοποίηση του μηχανισμού διάσωσης.
Μια πρώτη γεύση των εφαρμογών της νανοτεχνολογίας στην καθημερινότητα του πολίτη, στην διάγνωση ασθενειών, στην ένδυση, στην ενεργειακή αυτονομία, στα καλλυντικά και στην αντιγήρανση πήραν όσοι παρακολούθησαν το φουτουριστικό nanotech event που διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του πολυσυνεδρίου Nanotexnology 2024. Τα μοντέλα φορούσαν το συγκεκριμένο wearable - βιοαισθητήρα και "έξυπνα" ρούχα που ενσωματώνουν παραγόμενα στη Θεσσαλονίκη εύκαμπτα ελαφρά εκτυπώσιμα φωτοβολταϊκά και OLED, καθώς προηγμένα καλλυντικά αντιγήρανσης με νανοφορείς, σε ένα "πάντρεμα" τεχνολογίας αιχμής και υψηλής ραπτικής, που επιμελήθηκε ο Βασίλειος Κωστέτσος.
Ενεργειακή αυτονομία
Ο διάσημος σχεδιαστής μόδας ενσωμάτωσε με ευρηματικό τρόπο τα εύκαμπτα φωτοβολταϊκά στα υφάσματα, δημιουργώντας ρούχα καθημερινής χρήσης, τα οποία συλλέγουν ηλιακή ακτινοβολία, την αποθηκεύουν σε μια ενσωματωμένη μικρή μπαταρία και με μια θύρα USB αυτός που τα φοράει φορτίζει το κινητό του τηλέφωνο όσο βρίσκεται εν κινήσει. Παράλληλα, παρουσίασε φουτουριστικές δημιουργίες βραδινής ένδυσης με OLED, τα οποία, επίσης, ενσωματωμένα στο τζάκετ ενός μοτοσικλετιστή θα μπορούσαν να του παράσχουν έξτρα ασφάλεια, καθιστώντας τον περισσότερο ορατό στο δρόμο.
"Το event μας οδήγησε πραγματικά σε μια προβολή στο μέλλον και μας έδειξε πώς θα είναι η μόδα και η καθημερινότητά μας", αναφέρει η καρδιολόγος και υπεύθυνη νανοϊατρικής στο Εργαστήριο Νανοτεχνολογίας του ΑΠΘ (LTFN), δρ Βαρβάρα Καραγκιοζάκη, προσθέτοντας πως στην ίδια κατεύθυνση θα δούμε σύντομα σε χρήση έξυπνα λειτουργικά υφάσματα με νανοτεχνολογίες που θα τους επιτρέπουν να αλλάζουν χρώμα, ενώ θα μεταβάλλουν και την θερμοκρασία του ρούχου, προσαρμόζοντάς την στις κλιματολογικές συνθήκες για βελτίωση της άνεσης του ατόμου που το φοράει.
"Τα προϊόντα της νανοτεχνολογίας δεν αφορούν μόνο σε πρακτικές εφαρμογές για την ενέργεια, για τα αυτοκίνητα, για τον φωτισμό, αλλά και σε πιο χρηστικά καθημερινά πράγματα, που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής μας", ανέφερε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εργαστηρίου, καθηγητής Στέργιος Λογοθετίδης, προσθέτοντας: "Η νανοϊατρική και η βιοηλεκτρονική παίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτό, με εφαρμογές που παρακολουθούν την υγεία μας και διαγιγνώσκουν αρρώστιες".
Β. Κωστέτσος: Η μόδα θα αλλάξει μέσω της επιστήμης
Η πρόσκληση συνεργασίας στο πλαίσιο του Nanotexnology 2024 ήταν μια πρόκληση πρώτου μεγέθους για τον Βασίλειο Κωστέτσο, καθώς χρειάστηκε να συνδυάσει υλικά διαφορετικά μεταξύ τους. "Έχω μάθει να δουλεύω σε εξελιγμένες τεχνολογίες σε υφάσματα, αλλά όχι με κάτι τέτοιο που δεν είναι ύφασμα", είπε, εξηγώντας πως τα φωτοβολταϊκά και τα LED είναι υλικά άσχετα με το ύφασμα και το "δέσιμό" τους ήταν ένας άλυτος γρίφος. "Στην αρχή είπα ‘τα παρατάω, δεν υπάρχει περίπτωση, πώς θα ραφτούνε πάνω στο ύφασμα’", εκμυστηρεύτηκε, αλλά στη συνέχεια αποφάσισε να αναλάβει το ρίσκο και το αποτέλεσμα τον δικαίωσε.
Ο γνωστός σχεδιαστής χαρακτήρισε αυτό το πάντρεμα μόδας και τεχνολογίας ως μια αφετηρία για τη μετάβαση στην ένδυση του μέλλοντος. "Όπως πριν από 35 χρόνια ξεκίνησε το πρώτο κινητό που ήταν τεράστιο και δεν είχε τις προδιαγραφές των εξελιγμένων συσκευών που βλέπουμε τώρα, ήταν ένα ξεκίνημα", είπε και συμπλήρωσε: "Τα πράγματα αλλάζουν καταιγιστικά, η επιστήμη έχει εξελιχθεί πολύ και η μόδα έχει γίνει λίγο βαρετή και κουραστική αν θέλετε. Και από την πλευρά του μάρκετινγκ, για να συνεχίσει και να υπάρξουν επενδυτές και καταναλωτές, πρέπει να αλλάξει. Πώς θα αλλάξει; Μόνο μέσω της επιστήμης".
Σύμφωνα με τον κ. Κωστέτσο, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη συζητήσεις για την δυνατότητα εξέλιξης της πρωτοβουλίας και την προοπτική προώθησης των "έξυπνων" ρούχων στην αγορά.
Πηγές:
Φωτογραφίες: Έκτορας Νικολάκης
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}