Μπορεί η νομοθεσία να προβλέπει την άμεση εισαγωγή στη λίστα των αποζημιούμενων φαρμάκων κάθε νέου σκευάσματος αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της διαπραγμάτευσής του, αυτό όμως είναι στη θεωρία και όχι στην πράξη. Και το εύλογο ερώτημα είναι γιατί;

Τα χρονοδιαγράμματα πρέπει να είναι δεσμευτικά για όλους, γιατί διαφορετικά καθυστερούν τα φάρμακα να εισαχθούν στην αγορά, υποστηρίζουν παράγοντες σπό τον κλάδο της φαρμακοβιομηχανία . Ηδη το βάρος στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης που εξετάζει είτε κατά μόνας σκευάσματα είτε συνολικά θεραπευτικές κατηγορίες είναι μεγάλο. Στο πλαίσιο αυτό αυξάνουν οι φωνές που ζητούν την ενίσχυση του έργου της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης. 
Παράλληλα, αιτούνται οι ρόλοι μεταξύ της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων (ΗΤΑ) και της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης να γίνουν με σαφήνεια διακριτοί. 
Οπως υποστηρίζεται, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης -προσδιορίζει χαρακτηριστικά και η ονομασία της- διαπραγματεύεται το οικονομικό αποτύπωμα στον προϋπολογισμό μιας θεραπείας και οφείλει να διαπραγματευτεί την τελική τιμή του προϊόντος. Δεν έχει σχέση με το κλινικό όφελος και την οικονομική αποδοτικότητα μιας θεραπείας (cost effectiveness) οι οποίες κρίνονται από τον ΗΤΑ. 

Το ταξίδι συνεχίζεται στις υπηρεσίες του Υπουργείου

Μετά τη λήξη της διαπραγμάτευσης και εφόσον είναι θετική ξεκινά ένα άλλο ταξίδι στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, οι οποίες δεν έχουν κανένα απολύτως χρονοδιάγραμμα. Αποτέλεσμα αυτού είναι διαπραγματεύσεις που κλείνουν επιτυχώς και που σημαίνουν  ότι έχουν πετύχει σημαντικές εκπτώσεις και δυνητικό όφελος για τη μείωση της δαπάνης, αλλά και βελτίωση της πρόσβασης των ασθενών σε καινοτόμα φάρμακα που μέχρι εκείνη τη στιγμή εισάγονται μέσω του ΙΦΕΤ σε ενδεχομένως υψηλότερες τιμές, καθυστερούν να εφαρμοστούν με αποτέλεσμα οι ασθενείς να ταλαιπωρούνται και να δυσκολεύονται να βρουν τη θεραπεία τους, το δε δημόσιο να αγοράζει τις θεραπείες ακριβότερα. 

Το χρονικό διάστημα από τη λήξη της διαπραγμάτευσης μέχρι και την εισαγωγή ενός νέου φαρμάκου στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση όπου πραγματικά γίνεται και η διάθεσή του στους θεράποντες ιατρούς και στους ασθενείς  που το έχουν ανάγκη υπολογίζεται σε 6 με 8 μήνες. Διάστημα που είναι επιπλέον του 6μηνου που ορίζει η νομοθεσία, και αυτό γίνεται παράτυπα, καθώς η νομοθεσία προβλέπει την άμεση εισαγωγή στη λίστα των αποζημιούμενων φαρμάκων κάθε νέου σκευάσματος αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης. 

Το διάστημα που μεσολαβεί ανάμεσα στην ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης μέχρι την εισαγωγή του φαρμάκου στη λίστα περιλαμβάνει:
1) Την τελική εισήγηση από την Επιτροπή αποζημίωσης στον Υπουργό Υγείας
2) Την αποδοχή της εισήγησης με Υπουργική Πράξη από τον Υπουργό
3) Την επεξεργασία και την τελική εισαγωγή του σκευάσματος στο Θετικό Κατάλογο, όπου αρμόδια υπηρεσία είναι η Διεύθυνση Φαρμάκου του Υπουργείου Υγείας. 

Όπως αναφέρεται, η καλή οργάνωση των υπηρεσιών μπορεί να οδηγήσει στην ταχύτερη ένταξη των νέων θεραπειών στο Θετικό Κατάλογο σε τιμές πιο συμφέρουσες από τις τιμές που ενδεχομένως αγοράζει ο ασφαλιστικός φορέας.

Ποιες είναι οι απαιτήσεις που πρέπει να καλύπτουν οι φαρμακοβιομηχανίες

Ομως, αναφέρουν πηγές, σημαντικό μερίδιο ευθύνης στις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην εισαγωγή φαρμάκων στην αγορά έχουν και οι φαρμακοβιομηχανίες, οι οποίες καταρχήν καταθέτουν φακέλους εισαγωγής σκευασμάτων με σημαντικές ελλείψεις. Στο πλαίσιο αυτό τονίζεται πρέπει:

1) Να έχουν ένα καθαρό πλάνο -και οριστικοποιημένο- πωλήσεων του προϊόντος (αξίες και όγκος) για το διάστημα που επιθυμούν ή που θεωρούν ιδανικό για να κλειστεί η συμφωνία. Γιατί από αυτό εξαρτάται το ύψος του rebate. 

2) Να μπορούν να προβλέψουν με σχετική ακρίβεια την εξέλιξη της τιμής του προϊόντος που διαπραγματεύονται στο διάστημα της συμφωνίας.

3) Να κάνουν καλή πρόβλεψη του Clawback.

Στο 1 και στο 2, λένε οι πηγές μας, βοηθά η νομοθεσία η οποία προβλέπει μία ανατιμολόγηση ανά δωδεκάμηνο με συγκεκριμένες παραμέτρους. 

4) Να έχουν καθοριστεί και να γνωρίζουν τη δυνατότητα έκπτωσης ή το είδος της συμφωνίας που θα κλείσουν . 

5) Να διαθέτουν τα απαραίτητα στοιχεία αγοράς, πληθυσμού, ενδεχόμενων ειδικών προϋποθέσεων συνταγογράφησης (ΣΗΠ και άλλα ηλικιακά και δημογραφικά κριτήρια) που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν, ώστε η δαπάνη για το συγκεκριμένο προϊόν να είναι αντίστοιχη με το budget impact που καταθέτουν.

Με λίγα λόγια, να μπορούν να διατυπώσουν με σαφήνεια το όφελος που θα προκύψει για τον πληρωτή από την ένταξη του ιδιοσκευάσματος στο Θετικό Κατάλογο. 

Εχει παρατηρηθεί, πολλές φορές η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης να είναι καλύτερα προετοιμασμενη κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης από τις εταιρείες. Από την άλλη μεριά, οι όσο το δυνατόν ακριβέστερη και σε βάθος παροχή δεδομένων για τις συγκεκριμένες αγορές που διαπραγματεύονται θα οδηγήσει σε ταχύτερο κλείσιμο της διαπραγμάτευσης και συμφωνίες win win μεταξύ των φαρμακευτικών εταιρειών και του πληρωτή. 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Ο Χρίστος Λιάπης υπογράφει το βιβλίο του ''Λαβωμένος Ίαμβος''
Συνάντηση πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας με τον υπουργό Υγείας της Σαουδικής Αραβίας
Goody's-Everest: Επέκταση στο εξωτερικό με 9 νέα σημεία έως το τέλος του 2024