Σε όλη την Ευρώπη, το e-Pharmacy κυριαρχεί, αλλά το προβάδισμα ανήκει στη Γερμανία όπου οι καταναλωτές έχουν υιοθετήσει τις ηλεκτρονικές αγορές για OTC και άλλα προϊόντα αυτοεξυπηρέτησης περισσότερο από οπουδήποτε αλλού. Μα γιατί; Παρακάτω είναι τρεις λόγοι πίσω από τη δύναμη του e-Pharmacy στη Γερμανία:

1. Εμπειρία και Logistics
Οι Γερμανοί αγκάλιασαν τις αγορές μέσω ηλεκτρονικής παραγγελίας νωρίς, με καταξιωμένους παρόχους –όπως οι Otto και Quelle– να προσφέρουν τα πάντα, από τη μόδα μέχρι είδη σπιτιού, δημιουργώντας μια κουλτούρα παράδοσης κατ' οίκον, προϊόντων που αγοράζονταν κυρίως σε φυσικά καταστήματα λιανικής πώλησης. Αυτοί οι πάροχοι έχουν εξελιχθεί πετυχαίνοντας μεγάλη διείσδυση και σε άλλους τομείς όπως αυτό της υγειονομικής περίθαλψης. Εξέλιξη που ενισχύεται και από το εξελιγμένο ταχυδρομικό σύστημα της Γερμανίας που επιτρέπει την παράδοση προϊόντων συνήθως εντός 24 ωρών σε οποιαδήποτε διεύθυνση εντός της χώρας.

2. Πυκνότητα φαρμακείων
Με πληθυσμό 83 εκατομμυρίων ατόμων, η Γερμανία είναι μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες χώρες στην Ευρώπη – ωστόσο, όσον αφορά την πρόσβαση στα φαρμακεία, υπάρχει μόνο ένα φαρμακείο ανά 4.644 άτομα, με τον αριθμό των φαρμακείων στη Γερμανία να μειώνεται κατά 17% από το 2012. Συγκριτικά στην Ισπανία το e-Pharmacy έχει μόνο το 4% της αγοράς ηλεκτρονικών φαρμακείων της χώρας, η οποία έχει ένα φαρμακείο ανά 2.143 άτομα και έχει δει τον αριθμό των φαρμακείων λιανικής να αυξάνεται κατά 2% από το 2012.

Έτσι, με λιγότερη πρόσβαση στα φαρμακεία λιανικής, η ευκολία των ηλεκτρονικών αγορών οδήγησε τους Γερμανούς στα ηλεκτρονικά φαρμακεία σε συνεχώς αυξανόμενους αριθμούς, ειδικά για μη επείγοντα προϊόντα όπως η απώλεια βάρους ή ο έλεγχος για καθημερινές συνήθειες, όπου τα ηλεκτρονικά φαρμακεία έχουν μερίδιο αγοράς 54 % και 40% αντίστοιχα.

3. Τιμή
Η Γερμανία είναι το σπίτι των αγορών με έκπτωση. Οι γίγαντες των εκπτωτικών σούπερ μάρκετ Lidl και Aldi είναι και οι δύο γερμανικές εταιρείες, οι οποίες αξιοποιούν την αγάπη του πληθυσμού για την αξία των χρημάτων. Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία επωφελούνται από αυτό, ειδικά σε κατηγορίες που έχουν υψηλότερη τιμή, όπως η υποστήριξη του κυκλοφορικού, ή αγοράζονται σε μεγαλύτερα μεγέθη συσκευασιών, όπως ο έλεγχος συνήθειας. Τα ηλεκτρονικά φαρμακεία κατέχουν πολύ μεγαλύτερο μερίδιο σε αυτές τις κατηγορίες από ό,τι σε πιο «οξείς» κατηγορίες όπως ο βήχας και το κρυολόγημα, όπου η ανάγκη είναι πιο επείγουσα και η τιμή γίνεται λιγότερο παράγοντας έναντι της ευκολίας.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα;

Τα διαδικτυακά φαρμακεία κατέγραψαν ρυθμό  ανάπτυξης 9% και διαδικτυακές πωλήσεις 146 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023. Οι ηλεκτρονικές παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 7%, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά δεδομένα που συλλέχθηκαν στην πλατφόρμα eRetail Audit της Convert Group. 
Επίσης, το πρώτο εξάμηνο του 2023, η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 8% και η Μέση Αξία Καλαθιού αυξήθηκε κατά 1%. Ωστόσο, ο μέσος αριθμός ειδών στο καλάθι μειώθηκε κατά 6%.

Η κατηγορία Beauty & Personal Care συνεχίζει να οδηγεί την ανάπτυξη του κλάδου, αυξάνοντας την αξία πωλήσεών του κατά +10% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Όπως ήταν αναμενόμενο, η ζήτηση για ιατρικές μάσκες προσώπου και αυτοδιαγνωστικά τεστ έχει μειωθεί σημαντικά, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, με αποτέλεσμα χαμηλότερη αύξηση των πωλήσεων.

Πηγές:
iqvia.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Άδ. Γεωργιάδης: Μείωση δαπανών 1,5% στα νοσοκομεία, με αύξηση αποδοτικότητας
Δωρεά Στ. Κουτμερίδη στη μνήμη της κόρης του που πέθανε από CoViD
Αποκάλυψη προτομής Ιπποκράτη στο Παγκόσμιο Ιπποκράτειο Ινστιτούτο Ιατρών