Ένα νέος τύπος αντικαρκινικών φαρμάκων μπορεί να ωφελεί και σε ασθένειες του εγκεφάλου όπως η νόσος Αλτσχάιμερ, αναφέρει έρευνα σε ζωικά μοντέλα.

Τα φάρμακα είναι αναστολείς του IDO1, ενός ενζύμου που εμποδίζει την ικανότητα των αντικαρκινικών κυττάρων να ξεφεύγουν από το ανοσοποιητικό σύστημα.

Οι αναστολείς αυτοί αναπτύσσονται ως θεραπεία για καρκίνους, όπως το μελάνωμα στο δέρμα, η λευχαιμία και ο καρκίνος του μαστού. Ωστόσο μπορεί και να θεραπεύουν τα αρχικά στάδια των νευροεκφυλιστικών ασθενειών του εγκεφάλου, επειδή το ίδιο ένζυμο εμπλέκεται και στη λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων.

Ειδικότερα, διασπά το αμινοξύ τρυπτοφάνη σε ένα συστατικό που λέγεται κυνουρενίνη (kynurenine). Η παραγωγή κυνουρενίνης από τον οργανισμό έχει ζωτική σημασία για την τροφοδοσία του εγκεφάλου με γλυκόζη, στην οποία βασίζεται για να έχει ενέργεια.

Σε πειράματα με ποντίκια οι ερευνητές ανακάλυψαν πως όταν το ένζυμο IDO1 οδηγεί σε υπερπαραγωγή κυνουρενίνης, η δράση της αντιστρέφεται και διαταράσσεται η παροχή ενέργειας στον εγκέφαλο.

Η καταστολή του ενζύμου IDO1 σε ποντίκια είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η ροή ενέργειας στα κύτταρα του εγκεφάλου τους και να αποκαταστηθεί η εγκεφαλική λειτουργία τους.

"Ο εγκέφαλος εξαρτάται πολύ από τη γλυκόζη για να τροφοδοτεί με ενέργεια πολλές διεργασίες του. Η απώλεια της ικανότητας να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τη γλυκόζη μπορεί να προκαλέσει μεταβολική και νοητική έκπτωση", δήλωσε ο ερευνητής Dr. Paras Minhas, μεταπτυχιακός φοιτητής στο Memorial Sloan Kettering Cancer Center στην πόλη της Νέας Υόρκης.

Η νόσος Αλτσχάιμερ πιστεύεται ότι διαταράσσει τον μεταβολισμό της γλυκόζης στον εγκέφαλο, λόγω της συσσώρευσης των παθολογικών πρωτεϊνών (β-αμυλοειδές, ταυ) που την προκαλεί.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό Science. Οι ερευνητές μελέτησαν ζωικά μοντέλα με νόσο Αλτσχάιμερ, διαπιστώνοντας ότι η δέσμευση του ενζύμου IDO1 προστάτευσε τη λειτουργία του εγκεφάλου τους από τις πρωτεΐνες αυτές.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η συσσώρευση των παθολογικών πρωτεϊνών οδηγεί σε υπερπαραγωγή κυνουρενίνης. Τώρα προγραμματίζουν να δοκιμάσουν τους αναστολείς του IDO1 σε ανθρώπους με νόσο Αλτσχάιμερ για να δουν αν μπορούν να βοηθηθούν από τα φάρμακα.

Science