Αν και οι άνθρωποι κληρονομούν γενετικό υλικό και από τους δυο γονείς, μια εξαίρεση βρίσκεται στα μιτοχόνδρια των κυττάρων, αναφέρει νέα έρευνα στο Science Advances.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι άνθρωποι κληρονομούν το DNA εντός των μιτοχονδρίων μόνο από τη  μητέρα, ενώ όλα τα ίχνη του μιτοχονδριακού γονιδιώματος του πατέρα καταστρέφονται όταν το σπερματοζωάριο φτάνει στο ωάριο.

Όμως όταν αποτυγχάνει η διαδικασία, τα μιτοχόνδρια του πατέρα εισβάλλουν στο αναπτυσσόμενο έμβρυο προκαλώντας δια βιου θέματα όσον αφορά τη νευρολογική συμπεριφορική και αναπαραγωγική υγεία στην ενήλικο ζωή.

Τα ευρήματα προήλθαν από μελέτη σε σκουλήκια.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι τα ευρήματα θα δώσουν νέες πληροφορίες για το πώς αναπτύσσονται διαταραχές στα μιτοχόνδρια. Πρόκειται για καταστάσεις που διαταράσσουν την ικανότητα του οργανισμού να παράγει ενέργεια και επηρεάζουν έναν στους 5.000 ανθρώπους.

Για να κατανοηθεί αυτό που συμβαίνει όταν τα μιτοχόνδρια από τον πατέρα δεν αυτοκαταστρέφονται, οι ερευνητές πραγματοποίησαν έρευνα σε μικροσκοπικά σκουλήκια C. Elegans. Αν και με μόνο 1.000 κύτταρα, είχαν νευρικό σύστημα, έντερο, μυς και άλλους ιστούς, παρόμοιους με του ανθρώπου.

Στη δοκιμή οι ερευνητές προσπάθησαν να σταματήσουν τη διαδικασία απομάκρυνσης μιτοχονδρίων του πατέρα στα σκουλήκια και κατάφεραν καθυστέρηση 10 ωρών.

Η καθυστέρηση οδήγησε σε σημαντική πτώση της ATP, του μορίου ενέργειας που οδηγεί τις κυτταρικές λειτουργίες. Στο τέλος της δοκιμής τα σκουλήκια που επέζησαν είχαν γνωστική βλάβη, μειωμένη δραστηριότητα, και δυσκολία αναπαραγωγής,

Όταν οι ερευνητές χορήγησαν MK-4, ένα είδος βιταμίνης K2 άγνωστης για τον ρόλο της στην υγεία των οστών, αποκατέστησαν τα επίπεδα ATP σε φυσιολογικά, στο έμβρυο.

Αυτό τα βοήθησε στη μνήμη, τη δραστηριότητα και την αναπαραγωγή αργότερα.

Aν και χρειάζονται περισσότερες έρευνες για την επιβεβαίωση των αποτελεσμάτων, οι ερευνητές ελπίζουν ότι στο μέλλον η αντιμετώπιση οικογενειών με ιστορικό μιτοχονδριακών νοσημάτων θα είναι τόσο απλή όσο η λήψη βιταμίνης Κ2 πριν τη γέννηση.

Science Advances.