Άνθρωποι που καπνίζουν ένα πακέτο τσιγάρα την ημέρα αναπτύσσουν κατά μέσον όρο 150 επιπλέον μεταλλάξεις στους πνεύμονες κάθε χρόνο, προειδοποιούν ερευνητές.

Αυτές οι αλλαγές στο DNA αντιπροσωπεύουν σημείο έναρξης για γενετικές βλάβες που μπορούν τελικά να οδηγήσουν σε καρκίνο, δήλωσαν ερευνητές.

Η έρευνα παρέχει άμεση σχέση μεταξύ του αριθμού τσιγάρων που καπνίζονταν στη διάρκεια της ζωής και του αριθμού των μεταλλάξεων στο DNA του όγκου.

Ο Ludmil Alexandrov, του Los Alamos National Laboratory, στις ΗΠΑ, δήλωσε ότι με τη νέα έρευνα οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι άνθρωποι που καπνίζουν ένα πακέτο την ημέρα αναπτύσσουν κατά μέσον όρο 150 επιπλέον μεταλλάξεις στους πνεύμονες κάθε χρόνο-που εξηγεί γιατί οι καπνιστές έχουν υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στον πνεύμονα.

Ο καπνός, που περιέχει περισσότερες από 7.000 ουσίες-περιλαμβανομένων 70 που προκαλούν καρκίνο- στοιχίζει τη ζωή τουλάχιστον 6 εκατομμυρίων ανθρώπων κάθε χρόνο.

Το υψηλότερο ποσοστό μεταλλάξεων φάνηκε στον καρκίνο του πνεύμονα, αλλά όγκοι σε άλλες περιοχές επίσης περιείχαν αυτές τις μεταλλάξεις που συνδέονταν με το κάπνισμα, εξηγώντας πώς το τσιγάρο προκαλεί πολλά είδη καρκίνου στον άνθρωπο- που οφείλονται σε μεταλλάξεις στο DNA ενός κυττάρου.

Ο Alexandrov πρόσθεσε ότι η ανάλυση δείχνει πως το κάπνισμα προκαλεί μεταλλάξεις που οδηγούν στον καρκίνο μέσω πολλών διαφορετικών μηχανισμών. Το κάπνισμα βλάπτει το DNA σε όργανα που εκτίθενται άμεσα στον καπνό, καθώς επιταχύνει μεταλλαξιογόνο κυτταρικό ρολόι σε όργανα που εκτίθενται άμεσα και έμμεσα στον καπνό.

Επηρεάστηκαν και άλλα όργανα, με την έρευνα να δείχνει ότι ένα πακέτο την ημέρα οδήγησε σε 97 μεταλλάξεις κατά μέσον όρο σε κάθε κύτταρο του λάρυγγα, σε 39 στον φάρυγγα, σε 23 στο στόμα, σε 18 στην ουροδόχο κύστη και σε 6 σε κάθε κύτταρο του ήπατος κάθε χρόνο.

Στην πρώτη συνολική ανάλυση του DNA καρκίνων που συνδέονται με το κάπνισμα, ερευνητές μελέτησαν πάνω από 5.000 όγκους, συγκρίνοντας καρκίνους καπνιστών με καρκίνους ανθρώπων που δεν κάπνισαν ποτέ.

Παρατηρήθηκαν συγκεκριμένα μοριακά αποτυπώματα βλάβης DNA στο DNA των καπνιστών και μετρήθηκε πόσες από αυτές τις συγκεκριμένες μεταλλάξεις εμφανίζονταν στους όγκους, σημειώνουν οι ερευνητές στο περιοδικό Science.

Science.