Ο Υπεύθυνος Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Υγείας της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάριος Σαλμάς κατέθεσε από κοινού με τον Βουλευτή Βοιωτίας κ. Μιχάλη Γιαννάκη ερώτηση προς τους Υπουργούς Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών σχετικά με τον καθορισμό των όρων και της διαδικασίας χορήγησης έγκρισης κυκλοφορίας προϊόντων καπνού και τη μη εφαρμογή του νόμου που απαγορεύει την κυκλοφορία ηλεκτρονικών τσιγάρων και άλλων παρόμοιων προϊόντων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
‘Κύριοι Υπουργοί,
Πάγια πολιτική του Υπουργείου Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης εδώ και αρκετά χρόνια είναι η προστασία των ανηλίκων από ουσίες, οι οποίες προκαλούν εθισμό. Αυτά σαφέστατα ορίζονται στο άρθρο 2 παρ. 2 του ν. 3730 (ΦΕΚ Α΄ 262/23.12.08).
Στο συγκεκριμένο άρθρο ορίζεται επίσης η απαγόρευση για την κατασκευή, προβολή, εμπορία και πώληση αντικειμένων που έχουν την εξωτερική μορφή προϊόντων καπνού. Ένα από αυτά τα προϊόντα είναι και το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Δυστυχώς όμως, σήμερα, παρατηρείται κατακόρυφη άνοδος της κυκλοφορίας διαφόρων ειδών ηλεκτρονικών τσιγάρων, τα οποία μπορεί κανείς να προμηθευτεί από τα πιο απίθανα και ετερόκλητα σημεία πώλησης, όπως, περίπτερα, φαρμακεία, ακόμα και βιβλιοπωλεία.
Το επικίνδυνο με τα προϊόντα αυτά είναι ότι προβάλλουν ισχυρισμούς, χωρίς καμία απολύτως επιστημονική τεκμηρίωση, ότι είναι λιγότερο επιβλαβή από τα συμβατικά τσιγάρα, ότι δεν βλάπτουν τους παθητικούς καπνιστές και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε δημόσιους χώρους όπου απαγορεύεται το κάπνισμα.
Τον Ιανουάριο του 2009, ο ΕΟΦ εξέδωσε δελτίο τύπου, στο οποίο ανέφερε: ‘Τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται ως υποκατάστατα του καπνίσματος και περιέχουν νικοτίνη υπάγονται στα 'φαρμακευτικά προϊόντα'. Η διάθεσή τους στην αγορά προϋποθέτει τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας φαρμάκου από τον ΕΟΦ.
Στην κατηγορία αυτή εντάσσεται και το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Μέχρι σήμερα ο ΕΟΦ δεν έχει χορηγήσει άδεια κυκλοφορίας σε ανάλογο προϊόν για την ελληνική αγορά’.
Επισημαίνεται ότι ο νόμος, σε αυτό το σημείο, σωστά κάνει το διαχωρισμό μεταξύ των προϊόντων αυτών που αποσκοπούν στη διακοπή του καπνίσματος και αυτών που διατίθενται ως εναλλακτικά μέσα καπνίσματος, όπου τότε απαιτείται η αξιολόγηση και έγκριση των προϊόντων αυτών ως 'λιγότερο βλαβερών από τα βιομηχανοποιημένα τσιγάρα και άλλα προϊόντα καπνού', σύμφωνα με το νόμο 3730 (άρθρο 2, παρ.2).
Η αρρυθμία αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι εκκρεμεί ακόμα η έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό των όρων και της διαδικασίας για τη χορήγηση έγκρισης κυκλοφορίας προϊόντων καπνού, που θα είναι πιθανώς λιγότερο βλαβερά από τα ήδη υπάρχοντα στην αγορά, με αποτέλεσμα να δημιουργείται πιθανός κίνδυνος για τη δημόσια υγεία από τα προϊόντα αυτά.
Αυτό συμβαίνει, ακριβώς γιατί ο ισχυρισμός ότι τα προϊόντα αυτά είναι λιγότερο βλαβερά από τα συμβατικά δεν στηρίζεται σε επιστημονικά δεδομένα. Επιπλέον παραπλανεί τους καταναλωτές για δήθεν οφέλη στην υγεία τους κάτι που συνιστά αθέμιτη εμπορική πρακτική.
Κατόπιν τούτων, ερωτώνται οι κ. υπουργοί Υγείας & κοινωνικής αλληλεγγύης και οικονομικών:
-Γιατί δεν εφαρμόζεται ο νόμος που απαγορεύει την κυκλοφορία στην αγορά ηλεκτρονικών τσιγάρων ή άλλων παρόμοιων προϊόντων τα οποία ισχυρίζονται πως επιφέρουν οφέλη για την υγεία όσων τα χρησιμοποιούν;
-Έχει προβλεφθεί η έκδοση Κ.Υ.Α.
για το άρθρο 2 παρ. 2 του ν. 3730/2008 και ποιο το χρονοδιάγραμμα της έκδοσης αυτής;'
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Οι κεφαλιές είναι πιθανό να βλάπτουν τον εγκέφαλο [μελέτη]
Πραγματοποιήθηκε η Τελετή Απονομής των Healthcare Business Awards 2024
Από ποιες παθήσεις κινδυνεύουν όσοι έχουν ακανόνιστο πρόγραμμα ύπνου [μελέτη]