Ερώτηση προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρ. Διακυβέρνησης
Θέμα: Βιωσιμότητα Κέντρων Πρόληψης Εξαρτησιογόνων Ουσιών
Τα Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες πρόληψης των εξαρτήσεων και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας, εντός ενός ελλιπέστατου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας, το οποίο σταθερά υπονομεύει τόσο την ίδια την ύπαρξη όσο και την αναγκαία ανάπτυξή τους.
Τα Κέντρα λειτουργούν με προγραμματικές προγραμματικές συμβάσεις, τις οποίες οι υπεύθυνοι κρατικοί φορείς δεν εκτελούν σωστά και πλήρως, αφήνοντας εκτεθειμένους εργαζόμενους και δομές, και όχι στη βάση ενός ολοκληρωμένου νομοθετικού πλαισίου για την Πρόληψη των Εξαρτήσεων και την Προαγωγή της Ψυχοκοινωνικής Υγείας στην Κοινότητα.
Οι εμπλεκόμενοι στη λειτουργία των Κέντρων Πρόληψης φορείς, καθυστερούν ανησυχητικά να προχωρήσουν στον καθορισμό ενός βιώσιμου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των δομών, που θα εξασφαλίζει με σαφήνεια το δημόσιο και ενιαίο χαρακτήρα τους, τη σταθερή κρατική χρηματοδότησή τους και τις εργαζόμενες και τους εργαζόμενους σε αυτές.
Παρά τις επανειλημμένες σχετικές ερωτήσεις μας στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, τα αρμόδια Υπουργεία δεν δίνουν επαρκείς και συγκεκριμένες απαντήσεις με αποτέλεσμα να επανερχόμαστε στο θέμα. Τελευταίο παράδειγμα η απάντηση υπ.
αρ. 68715 από 2-12-2010 του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο απλά αναφέρει τη συμμετοχή εκπροσώπου του σε ομάδα εργασίας για τη 'θεσμική κατοχύρωση, αναβάθμιση και ανάπτυξη του θεσμού των Κέντρων Πρόληψης', χωρίς χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της θεσμικής κατοχύρωσης ή περαιτέρω ενημέρωσης για τις κατευθυντήριες γραμμές και το περιεχόμενο της διαβούλευσης.
Σύμφωνα με ψήφισμα του Σωματείου Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών προτείνονται:
- Η νομοθετική κατοχύρωση πάγιας και διαρκούς χρηματοδότησης από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, στο ύψος των οικονομικών αναγκών των Κέντρων Πρόληψης, όπως αυτές ρητώς αποτυπώνονται στην ισχύουσα Κεντρική Προγραμματική Σύμβαση και απλοποίηση της διαδικασίας διανομής της στους τελικούς αποδέκτες - ιδιαίτερα του τμήματός της που αφορά τη μισθοδοσία του προσωπικού,
- ρητές δικλείδες ασφαλείας για τη βιωσιμότητα των Κέντρων Πρόληψης, οι οποίες θα αποστερούν τη σημερινή μονομερή δικαιοδοσία των Δ.Σ.
των αστικών εταιρειών, να διαλύουν ένα Κέντρο Πρόληψης. Σε περίπτωση δε διάλυσης ενός Κέντρου Πρόληψης να προβλέπεται υποχρέωση του επιστημονικού επόπτη και Εθνικού Συντονιστικού Φορέα κατά των ναρκωτικών, ΟΚΑΝΑ, να μεταφέρει το προσωπικό σε όμορο Κέντρο Πρόληψης ή σε Μονάδα που τελεί υπό την εποπτεία του ΟΚΑΝΑ ή σε οποιαδήποτε άλλη Δομή του ΟΚΑΝΑ,
- πρόβλεψη για την υλοποίηση του συνταγματικού δικαιώματος του Σωματείου Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης να συνάπτει Συλλογική Σύμβαση με τους εργοδότες ή τους χρηματοδότες των δομών, ακόμα και με σαφή νομοθετική πρόβλεψη δέσμευσης των εργοδοτών να συμμετέχουν αναγκαστικά σε μεταξύ τους ένωση, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν.
Με δεδομένο ότι ενόψει και της εφαρμογής της Διοικητικής Μεταρρύθμισης, η σαφής περιγραφή της ύπαρξης των Κέντρων Πρόληψης με νομοθετική ρύθμιση εκ μέρους της Πολιτείας καθίσταται κατεπείγουσα,
ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Θα προχωρήσουν σε άμεση νομοθετική ρύθμιση για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης και της συνέχισης λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης και της παροχής δωρεάν υπηρεσιών πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας, με κριτήριο τις εντεινόμενες κοινωνικές ανάγκες;
Θα υιοθετήσουν τις προτάσεις του σωματείου εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών;
Ο ερωτών βουλευτής
Φώτης Κουβέλης
{{dname}} - {{date}}
{{body}}
Απάντηση Spam
{{#subcomments}} {{/subcomments}}