Δεν είναι πολύ μακρινή η εποχή που οι προμηθευτές Νοσοκομείων περίμεναν έως και 5 χρόνια να εξοφληθούν από το Ελληνικό Δημόσιο για υλικά και υπηρεσίες που είχαν νομίμως παραδοθεί. Σήμερα λοιπόν, οι 350 ημέρες που, σε ορισμένες περιπτώσεις, απαιτούνται για να εξοφληθούν οι προμηθευτές, φαντάζουν ιδανικές. Με στοιχεία 31ης Απριλίου 2021, οι συνολικές νοσοκομειακές οφειλές ανέρχονταν σε  818 εκατ. ευρώ , ενώ οι συνολικές ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις σε 1745 εκατ. ευρώ.

Η πραγματικότητα όμως, έχει και μια άλλη όψη. Αν κανείς παρακολουθήσει την εξέλιξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών τα τελευταία χρόνια, θα παρατηρήσει ότι υπάρχει μια μικρή αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου τους τελευταίους 16 μήνες, που ίσως δικαιολογείται λόγω της Covid 19. Αν όμως εστιαστεί κανείς στις νοσοκομειακές οφειλές, θα εκπλαγεί δυσάρεστα, αφού αυτές ως ποσοστό των συνολικών οφειλών έχουν εκτοξευθεί από 11,7% στο δυσθεώρητο ύψος του 46,9%, με αυξητική τάση! Η νέα αυτή τάση έχει γίνει σταδιακά αντιληπτή σε όλους τους προμηθευτές των Νοσοκομείων και τους έχει δυσαρεστήσει ιδιαιτέρως, λαμβανομένων υπόψη των προσπαθειών που αυτοί κατέβαλαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, να ανταποκριθούν στα κελεύσματα του Υπουργείου Υγείας για πλήρη και άμεση υγειονομική κάλυψη των αναγκών του ΕΣΥ έναντι της Covid 19…

Το πρόβλημα όμως των οφειλών δεν περιορίζεται μόνο στα στοιχεία που παρουσιάζει επισήμως το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στα μηνιαία δελτία του, από όπου είναι παρμένα τα στοιχεία των οφειλών. Υπάρχει και ένα αφανές χρέος, που ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και έχει να κάνει με υλικά που έχουν παραδοθεί με τη διαδικασία του επείγοντος, μετά από πίεση των νοσοκομειακών μονάδων χωρίς αυτά να έχουν καν τιμολογηθεί και, κατά συνέπεια, εμφανιστεί στη λίστα των ληξιπρόθεσμων οφειλών!

Τα περιθώρια όμως για τους προμηθευτές έχουν δραματικά στενέψει. Μόνο λίγες λύσεις έχουν στη διάθεσή τους για να αντιμετωπίσουν το σοβαρό αυτό πρόβλημα:

α) Είτε να ξεκινήσουν να αποσύρονται σταδιακά και επιλεκτικά, όπου ο κοινός νους το επιβάλλει, για την εύλογη προστασία των συμφερόντων τους

β) Είτε να προσφύγουν σε μαζικές αγωγές κατά των Νοσοκομείων για καθυστερήσεις στις εξοφλήσεις των οφειλών τους ζητώντας την απόδοση νόμιμων τόκων

γ) Είτε να προσφύγουν σε λύσεις factoring

Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις, το Δημόσιο θα επιβαρυνθεί με ένα «ηχηρό» ετήσιο επιτόκιο της τάξης του 8%! Υπενθυμίζεται ότι το 2013 το Υπουργείο Οικονομικών υπέγραψε τον Ν.4152/2013, με τον οποίο η ελληνική νομοθεσία προσαρμόστηκε στην Οδηγία 2011/7/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές. Επιπλέον, οι τόκοι υπερημερίας βάσει του συγκεκριμένου Νόμου ξεκινούν μετά την παρέλευση 2 μηνών από την έκδοση τιμολογίου, ενώ οι ως άνω αναφερόμενες από το Γ.Λ. του Κράτους ληξιπρόθεσμες οφειλές, υπολογίζονται πέραν των 3 μηνών.    

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Κίνδυνος δευτεροπαθούς καρκίνου από κυτταρικές θεραπείες CAR-T
H AMGEN υπερήφανος υποστηρικτής του EuroPride 2024
Ο ΟΦΕΤ στο Επενδυτικό Συνέδριο Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αιγύπτου