Aν και οι καταστροφικές συνέπειες του Κορωνοϊού δεν έχουν αγγίξει τόσο τα παιδιά όσο τους ενήλικες, ο αντίκτυπος της πανδημίας στην εκπαίδευσή τους ήταν βαθύς. Οι επιπτώσεις του κλεισίματος των σχολείων ήταν εκτεταμένες, ενώ για τα πιο ευάλωτα παιδιά, οι αρνητικές επιπτώσεις αναμένεται ότι θα είναι δια βίου.

Επί του παρόντος, 38 εκατομμύρια παιδιά παγκοσμίως, στερούνται παντελώς σχολικής εκπαίδευσης. Από την έναρξη της πανδημίας, τα παιδιά σε όλο τον κόσμο έχουν χάσει περίπου 1,8 τρισ. ώρες μάθησης.

Εκατόν τριάντα ένα εκατομμύρια μαθητές που η ηλικία τους κυμαίνεται από την προσχολική ηλικία (3 έως 6 ετών) έως την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ηλικίες 14 έως 18 ετών) σε 11 χώρες έχασαν πλήρως τουλάχιστον τα τρία τέταρτα του χρόνου διδασκαλίας στις σχολικές αίθουσες από τον Μάρτιο του 2020 έως τον Σεπτέμβριο του 2021.

Με αυτό το μερικό κλείσιμο των σχολείων και τις διαταραχές στη ζωή στο σπίτι, περισσότερα από 100 εκατομμύρια επιπλέον παιδιά θα πέσουν κάτω από το ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στην ανάγνωση.

Εν τω μεταξύ, έντεκα εκατομμύρια κορίτσια, ένας ανησυχητικός αριθμός, μπορεί να μην επιστρέψουν στο σχολείο, γυρνώντας πίσω δεκαετίες προόδου που έχουν γίνει ως προς την ισότητα των φύλων, θέτοντας τα κορίτσια σε μεγαλύτερο κίνδυνο για εγκυμοσύνη, πρόωρο και αναγκαστικό γάμο και βία στην εφηβεία τους.

Η άνιση πρόσβαση στο Διαδίκτυο επιδεινώνει τις υπάρχουσες ανισότητες

Όταν προέκυψε η κρίση του CoVid-19 και τα σχολεία έκλεισαν, οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο ανταποκρίθηκαν, συνολικά, στο αίτημα για λύσεις εξ αποστάσεως μάθησης. Προέκυψε μια σειρά μέσων για την εξ αποστάσεως διδασκαλία των παιδιών, όπως τηλεόραση, ραδιόφωνο, ηχογραφημένος ήχος και βίντεο, καθώς και ζωντανές συνεδρίες σε κινητό.

Ωστόσο, 2,2 δισ. άνθρωποι (δύο στα τρία παιδιά και νέοι ηλικίας 25 ετών και κάτω) δεν είχαν σύνδεση στο διαδίκτυο στο σπίτι. Η κάλυψη από το Διαδίκτυο είναι ανησυχητικά σπάνια στις χώρες χαμηλού εισοδήματος: κάλυψη 6% σε σύγκριση με το 87% που είναι η κάλυψη μέσω του Διαδικτύου σε χώρες υψηλού εισοδήματος. Σε παγκόσμιο επίπεδο, τρεις στους τέσσερις μαθητές που δεν μπορούν να προσεγγιστούν με ευκαιρίες μάθησης εξ αποστάσεως προέρχονται από αγροτικές περιοχές ή/και φτωχά νοικοκυριά, γεγονός που επιδεινώνει περαιτέρω τις υπάρχουσες ανισότητες στην πρόσβαση στην εκπαίδευση.

Όταν οι χώρες βρίσκονται απροετοιμαστες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Η UNICEF μοιράστηκε πρόσφατα έναν νέο σύνθετο δείκτη που ονομάζεται Δείκτης ετοιμότητας για εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (RLRI) που μετρά την ετοιμότητα των χωρών να παρέχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ενώ χώρες όπως οι Φιλιππίνες, τα Μπαρμπέιντος και η Αργεντινή σημείωσαν υψηλές βαθμολογίες στον δείκτη RLRI, περισσότερες από 31 χώρες δεν ήταν έτοιμες να αναπτύξουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε περιόδους κρίσης, στις οποίες βρίσκονται πάνω από 200 εκατομμύρια μαθητές.

Επιπτώσεις πέρα από τη μάθηση

Το κλείσιμο των σχολείων επηρεάζει τα παιδιά πέρα από τη μάθησή τους, την ψυχική τους υγεία και την  ευημερία. Έρευνα που διεξήχθη από την UNESCO αποκάλυψε ότι τα παιδιά, παγκοσμίως, παλεύουν με την κοινωνική απομόνωση, την πρόσβαση στη διατροφή και την έλλειψη σωματικής άσκησης, τα οποία επηρεάζουν την ανάπτυξη του παιδιού.

Η ανάκαμψη και η ικανότητα της εκπαίδευσης πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα

Καθώς η πανδημία συνεχίζει να ξετυλίγεται, το κλείσιμο των σχολείων και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα παραμείνουν πρόκληση, επηρεάζοντας τη μάθηση, την ανάπτυξη και την ευημερία των παιδιών. Ως εκ τούτου, είναι κρίσιμο να τεθεί η ανάκαμψη της εκπαίδευσης ως προτεραιότητα για να αποφευχθεί μια γενεαλογική καταστροφή.

Αυτή δεν θα είναι η τελευταία παγκόσμια κρίση υγείας που αντιμετωπίζουμε, επομένως πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας των εκπαιδευτικών συστημάτων παντού, ξεκινώντας από τις χώρες που δεν είναι έτοιμες να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις. Τα κράτη πρέπει να οικοδομήσουν την ικανότητα να παρέχουν ποιοτική εκπαίδευση εξ αποστάσεως, στοχεύοντας στα ευάλωτα και περιθωριοποιημένα παιδιά που συχνά παραβλέπονται.

Για να κινητοποιήσει και να υποστηρίξει τη μαθησιακή συνέχεια, η UNESCO έχει δημιουργήσει τον Παγκόσμιο Συνασπισμό Εκπαίδευσης για την προστασία του δικαιώματος στην εκπαίδευση.
Μόλις υποχωρήσει η τρέχουσα κρίση, οι χώρες πρέπει να συνεχίσουν να κλιμακώνουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και να ενσωματώνουν πτυχές στην καθημερινή εκπαίδευση για όλα τα παιδιά και τους νέους, ώστε η μετάβασή μας στην επόμενη κρίση να είναι πιο απρόσκοπτη.

Η επαγρύπνηση είναι -- και θα είναι -- απαραίτητη για να αποτραπεί η μάθηση των πιο ευάλωτων από το να πέσει στα άκρα κατά τη διάρκεια αυτής της παρούσας και μελλοντικής κρίσης.

Πηγές:
www.weforum.org

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Βλάβη από τον ήλιο: Ποια είναι τα σημάδια
Δήμος Αθηναίων: Δωρεάν παιδιατρικός έλεγχος για ευάλωτες ομάδες
Η Αυστραλία σχεδιάζει να αποκλείσει τους νέους από τα social media