Από την αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού, η έρευνα έχει διερευνήσει την χρήση των ρινικών εμβολίων. Ερευνητές ανέπτυξαν τώρα στο Βερολίνο ένα ζωντανό εξασθενημένο εμβόλιο SARS-CoV-2 για τη μύτη. Στο περιοδικό "Nature Microbiology", περιγράφουν πώς αυτό προσδίδει καλύτερη ανοσία από τα ήδη υπάρχοντα εμβόλια,

Η ερευνητική ομάδα του Βερολίνου από το Freie Universität (FU) Berlin, το Max Delbrück Center και το Charité - Universitätsmedizin Berlin θέλει να καταπολεμήσει τον ιό ακριβώς εκεί όπου επιτίθεται πρώτα: στους βλεννογόνους της μύτης, του στόματος, του λαιμού και των πνευμόνων.

Τα χάμστερ αποτελούν επί του παρόντος τον σημαντικότερο μη διαγονιδιακό οργανισμό - μοντέλο για την CoViD - 19, καθώς μπορούν να μολυνθούν με τις ίδιες παραλλαγές του ιού όπως οι άνθρωποι και να αναπτύξουν παρόμοια συμπτώματα νόσου.

Οι επιστήμονες δοκίμασαν την επίδραση του πρόσφατα αναπτυχθέντος ρινικού εμβολίου sCPD9 κατά του CoViD σε πειραματικά μοντέλα - χάμστερ που η ερευνητική ομάδα είχε ήδη δημιουργήσει στην αρχή της πανδημίας στο FU Berlin. Μετά τη διπλή χορήγηση του εμβολίου, αποδείχθηκε ότι ο ιός δεν ήταν πλέον σε θέση να αναπαραχθεί στον οργανισμό - μοντέλο.

"Η ανοσολογική μνήμη διεγέρθηκε πολύ καλά και οι βλεννογόνες μεμβράνες προστατεύθηκαν εξίσου λόγω της υψηλής συγκέντρωσης αντισωμάτων", εξήγησε ο συν-επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Jakob Trimpert, κτηνίατρος και επικεφαλής της ομάδας εργασίας στο Ινστιτούτο Ιολογίας του FU Berlin.

Η μεταδοτικότητα του ιού θα μπορούσε επίσης να μειωθεί σημαντικά με αυτόν τον τρόπο.

Επιπλέον, οι επιστήμονες συνέκριναν την αποτελεσματικότητα του ζωντανού εξασθενημένου εμβολίου με εκείνη των εμβολίων που χορηγούνται με ενδομυϊκή ένεση.

Για να το κάνουν αυτό, εμβολίασαν τα χάμστερ είτε 2 φορές με το ζωντανό εμβόλιο, είτε μία φορά με το mRNA και στη συνέχεια με το ζωντανό εμβόλιο, είτε 2 φορές με ένα εμβόλιο με βάση το mRNA ή τον αδενοϊό.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το ζωντανό εξασθενημένο εμβόλιο είχε καλύτερες επιδόσεις από τα συγκριτικά εμβόλια σε όλες τις παραμέτρους.

Χρησιμοποιώντας δείγματα ιστών από το ρινικό βλεννογόνο και τους πνεύμονες, οι επιστήμονες έλεγξαν στη συνέχεια το κατά πόσο οι ιοί ήταν ακόμη σε θέση να επιτεθούν με ισχυρό τρόπο στα κύτταρα του βλεννογόνου κατά τη διάρκεια μιας λοίμωξης με SARS-CoV-2. Προσδιόρισαν επίσης την έκταση της φλεγμονώδους αντίδρασης, χρησιμοποιώντας αλληλουχία RNA ενός κυττάρου.

"Το ζωντανό εξασθενημένο εμβόλιο είχε καλύτερες επιδόσεις από τα συγκριτικά εμβόλια σε όλες τις παραμέτρους", συνοψίζει ο συν-επικεφαλής συγγραφέας Emanuel Wyler του Κέντρου Μοριακής Ιατρικής, Max Delbrück. Ερευνά τον κορονοϊό από το ξέσπασμα της πανδημίας στην ερευνητική ομάδα "RNA Biology and Posttranscriptional Regulation".

Μετά από διπλό εμβολιασμό με sCPD9, ο ρινικός βλεννογόνος στο μοντέλο - χάμστερ είναι πολύ καλά προστατευμένος και παρουσιάζει ελάχιστες αλλαγές λόγω του SARS-CoV-2.

Ο συνδυασμός ζωντανού εμβολίου και εμβολίου mRNA είναι επίσης πολύ αποτελεσματικός, αλλά ο ιός εξακολουθεί να βρίσκει μικρούς στόχους στον ρινικό βλεννογόνο. Συγκριτικά, τα ενδομυϊκά διπλά εμβόλια αποδίδουν πολύ χειρότερα όσον αφορά την προστασία του ρινικού βλεννογόνου.

Συνάντηση Γεωργιάδη - Ζαχαράκη για το δημογραφικό