Κοινός ιός μπορεί ενδεχομένως να αποτελεί σημαντική αιτία υπέρτασης, σύμφωνα με νέα έρευνα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε νέα προσέγγιση όσον αφορά την αντιμετώπιση της πάθησης που αφορά 1 δισ. ανθρώπους παγκοσμίως.

Έχοντας βασιστεί σε σειρά μελετών σε ποντίκια, οι ερευνητές με επικεφαλής τον Dr. Clyde Crumpacker, της ιατρικής σχολής του Harvard δήλωσαν ότι κυτταρομεγαλοϊός φαίνεται να αυξάνει τη φλεγμονή των αγγείων προκαλώντας υπέρταση.

Σε συνδυασμό με διατροφή υψηλή σε λιπαρά, ο κυτταρομεγαλοϊός μπορεί επίσης να οδηγεί σε σκλήρυνση των αρτηριών-σημαντικό παράγοντα κινδύνου για καρδιοπάθεια, εγκεφαλικό και νεφρική νόσο.

Ο Crumpacker δήλωσε ότι η έρευνα προσφέρει την πρώτη άμεση ένδειξη ότι ο ιός προκαλεί διαρκή φλεγμονή των αγγείων. Σύμφωνα με τον ερευνητή, η έρευνα αποκαλύπτει ότι τα εμβόλια και τα αντιικά φάρμακα μπορεί ενδεχομένως να αποτελέσουν νέα προσέγγιση στην αντιμετώπιση της υπέρτασης.

Ως σήμερα δεν υπάρχει εμβόλιο αλλά αρκετές φαρμακοβιομηχανίες εργάζονται στον τομέα αυτό.

Μέχρι την ηλικία των 40, οι περισσότεροι ενήλικες έχουν προσβληθεί από τον κυτταρομεγαλοϊό, αν και ποτέ δεν παρουσιάζουν συμπτώματα.

Ωστόσο, ο ιός μπορεί να βλάψει ασθενείς με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, όπως ανθρώπους που έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση και είναι σημαντική αιτία γενετικών ανωμαλιών σε μωρά των οποίων η μητέρα προσβλήθηκε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Οι ερευνητές εξέτασαν 4 ομάδες ποντικών στο εργαστήριο. Σε δυο δόθηκε συνηθισμένη διατροφή και σε δυο διατροφή υψηλή σε λιπαρά. Δυο εβδομάδες αργότερα, τα μισά ποντίκια από κάθε ομάδα εκτέθηκαν στον ιό. Έξι εβδομάδες αργότερα τα ποντίκια και στις δυο προσβεβλημένες ομάδες είχαν αυξημένη αρτηριακή πίεση, αλλά 30% των προσβεβλημένων ποντικών με διατροφή υψηλή σε χοληστερόλη επίσης έδειξαν σημάδια αρτηριοσκλήρυνσης.

Όπως δήλωσε ο ερευνητής, αυτό υποδεικνύει ότι η λοίμωξη με κυτταρομεγαλοϊό και η διατροφή με υψηλή χοληστερόλη μπορεί να συνεργούν.

Σε άλλη έρευνα που έγινε σε νεφρικά κύτταρα σε ποντίκια που είχαν προσβληθεί, η ομάδα ανακάλυψε υψηλά επίπεδα του ενζύμου ρενίνη, το οποίο είναι γνωστό πως προκαλεί υπέρταση. Ανακάλυψαν τα ίδια υψηλά ποσοστά του ενζύμου στα αγγεία να έχει μολυνθεί από κυτταρομεγαλοϊό.

Παρατήρησαν ότι η μόλυνση με κυτταρομεγαλοϊό, αυξάνει τους δείκτες φλεγμονής στα αγγεία.

Χρειάζεται περαιτέρω έρευνα που θα εστιάσει στο ρόλο των ιών στη δημιουργία καρδιοπάθειας, ενώ ο Crumpacker δήλωσε ότι τα ευρήματα υποδεικνύουν νέες πιθανότητες όσον αφορά την αντιμετώπιση. Όπως δήλωσε, ορισμένες περιπτώσεις υπέρτασης μπορεί ενδεχομένως να αντιμετωπιστούν με αντιική θεραπεία ή εμβόλιο.

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘Public Library of Science Journal PLoS Pathogens.’