ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Β’ ΠΕΙΡΑΙΑ


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς:
τον κ. Υπουργό Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής διακυβέρνησης
και την κα Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης


ΘΕΜΑ: Στον 'αέρα', θεσμικά, τα 72 Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών και οι εργαζόμενοι σε αυτά.



Είναι γνωστό πως τα 72 Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών είναι δομές που εδώ και πολλά χρόνια παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας πανελλαδικώς. Είναι, επίσης, γνωστό, πως οι εργαζόμενοι και εργαζόμενες στα Κέντρα Πρόληψης είναι από τους πιο δραστήριους και παραγωγικούς στον χώρο της Αντιμετώπισης των Εξαρτήσεων, έχοντας καταφέρει να υπερβούν επιτυχώς στην πράξη επιφανειακές, τεχνοκρατικές προσεγγίσεις του κοινωνικού φαινομένου των Εξαρτήσεων.

Η δουλειά τους τούς έχει κατατάξει στην επιστημονική πρωτοπορία του χώρου της Πρόληψης πανευρωπαϊκά, σύμφωνα και με το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για τα Ναρκωτικά.

Το γεγονός αυτό, πέραν του ουσιαστικού κοινωνικού έργου που απεικονίζει, συνιστά και μια μάλλον αναπάντεχη εκτός συνόρων προβολή του Τομέα Πρόληψης και Προαγωγής της Δημόσιας Υγείας της Ελλάδας. Αναπάντεχη, διότι τα αναγνωρισμένα επιστημονικά βήματα δεν έγιναν εντός ενός θεσμικού πλαισίου με προωθητικά, αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, αλλά αντιθέτως σε ένα θεσμικό πλαίσιο γεμάτο αγκυλώσεις, περιορισμούς και πολλές αλληλοσυγκρουόμενες ασάφειες.

Ένα θεσμικό πλαίσιο, που με τη δομική προσκόλλησή του στην έωλη μορφή των «αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών» αντί να επιβραβεύει και να διασφαλίζει τη συνέχιση, τουλάχιστον, του έργου των εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης, το θέτει υπό διαρκή απειλή.

Επισημαίνουμε πως το θεσμικό πρόβλημα των Κέντρων Πρόληψης συνίσταται στην ίδια τη νομική υπόστασή τους ως 'αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες' - γεγονός το οποίο έχει δημιουργήσει σήμερα την εξής αφόρητη, αδιέξοδη κατάσταση: 72 ξεχωριστά Κέντρα Πρόληψης, 72 ξεχωριστές 'εταιρείες', με διαφορετικούς 'μετόχους' για την καθεμιά, με διαφορετικό ύψος 'μετοχικών κεφαλαίων', με καλοπληρωτές και κακοπληρωτές 'μετόχους', με διαφορετικό εργασιακό και μισθολογικό καθεστώς, με απουσία συλλογικής σύμβασης εργασίας, με ποικίλες αναρμόδιες 'παρεμβάσεις' των διοικήσεων στο επιστημονικό έργο των εργαζομένων.

Όλοι δε οι εργαζόμενοι των 'αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών' επιτελούν το έργο τους χωρίς τις αναγκαίες μετεκπαιδεύσεις τους, χωρίς ξεκάθαρο διοικητικό καθεστώς, χωρίς θεσμικά κατοχυρωμένη πρόσβαση στους αναγκαίους χώρους παρέμβασης και με επιστημονική εποπτεία επιεικώς υποτυπώδη - η οποία μάλιστα 'εξασφαλίζεται' με διμερείς συμβάσεις συνεργασίας μεταξύ κάθε ξεχωριστής 'εταιρείας' και ΟΚΑΝΑ και πρέπει κάθε τρία χρόνια να ανανεώνεται.

Και, επιπλέον, υφίστανται τις συνέπειες των ανησυχητικών ανισοτήτων ανάμεσα στις 'αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες' ως προς την πρόσβαση καθεμιάς στους προβλεπόμενους κρατικούς πόρους.

Σε τέτοιο βαθμό οι παραπάνω αναχρονιστικές συνθήκες έχουν παγιωθεί, ώστε μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο ευοδώθηκε η πρώτη προσπάθεια δημόσιας παρουσίασης του επιστημονικού έργου των Κέντρων Πρόληψης, με τη μορφή Διεπιστημονικής Διημερίδας - εξ ολοκλήρου αποτέλεσμα διεκδίκησης των εργαζομένων των Κέντρων Πρόληψης, που ανέλαβαν επιτυχώς και τη διοργάνωσή της.


Η Υφυπουργός Υγείας, υπεύθυνη από πλευράς ΥΥΚΑ για ζητήματα Πρόληψης των Εξαρτήσεων, κηρύττοντας την έναρξη των εργασιών της Διημερίδας στις 27 Φεβρουαρίου 2010, δεσμεύτηκε να στηρίξει το έργο των Κέντρων Πρόληψης και μάλιστα ως μία από τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης, καθώς αναγνώρισε ότι αυτό έχει αγκαλιαστεί από τις τοπικές κοινωνίες.

Δήλωσε, μάλιστα, πως το πρώτο που θα λυθεί είναι το θεσμικό πρόβλημα των δομών.

Σημειώνουμε δε πως και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, σε επίσκεψή του στο Κέντρο Πρόληψης Αγίας Παρασκευής-Χολαργού, στις 26 Μαΐου 2009 ως αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης τότε, δεσμεύτηκε για κατά προτεραιότητα επίλυση του θεσμικού προβλήματος των Κέντρων Πρόληψης με νομοθετική ρύθμιση.

Με δεδομένα τα παραπάνω, αλλά και το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι των Κέντρων Πρόληψης μέσω του Συλλογικού Οργάνου τους έχουν καταθέσει από τον Ιανουάριο του 2008 επίσημη πρόταση επίλυσης του θεσμικού προβλήματος στη γραμμή της μετεξέλιξης των δομών σε ΝΠΔΔ -την οποία και εμείς θεωρούμε ως μόνη βιώσιμη λύση, καθώς εξασφαλίζει τόσο τους εργαζόμενους όσο και τον απρόσκοπτο και ποιοτικό χαρακτήρα της παροχής των υπηρεσιών τους- και καθώς διανύουμε πλέον τον 9ο μήνα της παρούσας διακυβέρνησης της χώρας,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1.

Ποια συγκεκριμένα, πρακτικά βήματα έχουν γίνει μέχρι σήμερα στην κατεύθυνση της επίλυσης του θεσμικού προβλήματος των Κέντρων Πρόληψης; Οι Φορείς που εμπλέκονται (ΚΕΔΚΕ, ΟΚΑΝΑ) στην λειτουργία των Κέντρων Πρόληψης έχουν καταθέσει επίσημη πρόταση επίλυσης του θεσμικού προβλήματος;
2.

Για ποιους λόγους δεν έχει ξεκινήσει τις εργασίες της η 'Ομάδα Διοίκησης Έργου', η οποία από τον Απρίλιο του 2009 προβλέπεται να γνωμοδοτήσει για τον καθορισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Κέντρων Πρόληψης, σύμφωνα με το άρθρο 11 της Πενταετούς Προγραμματικής Σύμβασης για τη λειτουργία των Κέντρων Πρόληψης;
3.

Το Πρόγραμμα Διοικητικής Μεταρρύθμισης 'Καλλικράτης' οδηγεί σε θεσμική ενίσχυση των Κέντρων Πρόληψης και με βάση ποιες συγκεκριμένες ρυθμίσεις;
4. Προτίθενται να μετεξελίξουν τα Κέντρα Πρόληψης της Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών σε θεσμικά ισχυρές δομές με τη μορφή των ΝΠΔΔ και με εξασφάλιση όλων των εργαζομένων τους;


Ο καταθέτων Βουλευτής


Λαφαζάνης Παναγιώτης


Ειδήσεις υγείας σήμερα
Εγκυμοσύνη: Εντοπίστηκε γονίδιο που συμβάλλει στην αποβολή 
Τι μπορεί να δείξει το βάδισμα για την υγεία μου
Γυναίκες Φαρμακοποιοί: Καινοτομία, επιχειρηματικότητα και ισορροπία ζωής-εργασίας