Δεν γερνούν όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο ρυθμό.

Αν και ορισμένοι αιωνόβιοι μπορεί να γερνούν πολύ αργά λόγω γενετικών παραγόντων, διάφοροι παράγοντες του τρόπου ζωής επιταχύνουν τη γήρανση, όπως ο ανεπαρκής ύπνος, η κακή διατροφή, το κάπνισμα, το στρες και το αλκοόλ.

Την προηγούμενη δεκαετία, οι επιστήμονες ανέπτυξαν αρκετά επιγενετικά ρολόγια που ρυθμίστηκαν από τη χρονολογική ηλικία και διάφορους παράγοντες του τρόπου ζωής πολλών ανθρώπων. Τα περισσότερα εστίασαν στη μεθυλίωση του DNA στα αιμοσφαίρια.

Πρόσφατα, επιστήμονες από τις ΗΠΑ ανέπτυξαν ρολόι δεύτερης γενιάς, το CheekAge, που βασίζεται σε στοιχεία μεθυλίωσης, σε κύτταρα που συλλέγονται εύκολα από τα μάγουλα.

Ερευνητές έδειξαν για πρώτη φορά ότι το  CheekAge μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια τον κίνδυνο θνησιμότητας-ακόμα και αν εισαχθούν ως δεδομένα επιγενετικά στοιχεία από άλλον ιστό.

Οι ερευνητές έδειξαν επίσης ότι συγκεκριμένες περιοχές μεθυλίωσης είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τον συσχετισμό, αποκαλύπτοντας πιθανές σχέσεις μεταξύ συγκεκριμένων γονιδίων και διαδικασιών και της θνησιμότητας που ‘’αιχμαλωτίζεται’’ από το ρολόι του ανθρώπου.

Το CheekAge αναπτύχθηκε ή εκπαιδεύτηκε συσχετίζοντας το κλάσμα της μεθυλίωσης σε περίπου 200.000 περιοχές με γενικό σκορ για την υγεία και τον τρόπο ζωής αντικατοπτρίζοντας εικαζόμενες διαφορές στη φυσιολογική γήρανση.

Οι ερευνητές ανέλυσαν το πόσο καλά προέβλεπε τη θνησιμότητα από οποιοδήποτε αίτιο σε 1.513 γυναίκες και άντρες που γεννήθηκαν το 1921 και το 1936 και παρακολουθήθηκαν δια βίου (University of Edinburgh). Ενας στόχος της έρευνας ήταν να συνδεθούν διαφορές στη γνωστική γήρανση με τον τρόπο ζωής και ψυχοκοινωνικούς παράγοντες και στοιχεία γενετικής επιγενετικής καθώς και απεικονιστικές εξετάσεις.

Κάθε 3 χρόνια, οι ερευνητές μετρούσαν το μεθύλομα στα αιμοσφαίρια των συμμετεχόντων σε περίπου 450.000 περιοχές  μεθυλίωσης DNA.

Η τελευταία διαθέσιμη χρονική στιγμή μεθυλίωσης χρησιμοποιήθηκε μαζί με την κατάσταση θνησιμότητας για να υπολογιστεί η CheekAge και η σχέση με τον κίνδυνο θνησιμότητας.

Αποκτήθηκαν στοιχεία για τη θνησιμότητα, από το Scottish National Health Service Central Register.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το CheekAge συνδέεται σημαντικά με θνησιμότητα σε σύνολο δεδομένων και ανταγωνίζεται τα ρολόγια πρώτης γενιάς που ΄΄εκπαιδεύτηκαν΄΄ με δεδομένα που περιείχαν στοιχεία για το αίμα.

Η έρευνα έδειξε ότι το CheekAge συνδέεται ισχυρά με τον κίνδυνο θνησιμότητας σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας.

Tο γεγονός ότι το επιγενετικό ρολοι που εκπαιδεύτηκε σε κύτταρα του μάγουλου προβλέπει τη θνησιμότητα όταν μετράται το μεθυλόμιο σε αιμοσφαίρια, υποδεικνύει ότι υπάρχουν κοινά σημάδια θνησιμότητας στους ιστούς.

Ένα απλο τεστ με δείγμα που λαμβάνεται από το  μάγουλο, φαίνεται πως μπορεί να είναι πολύτιμη εναλλακτική για τη μελέτη της βιολογίας της γήρανσης.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Aging,