Το μπλοκάρισμα ενός μορίου που εμποδίζει τα εγκεφαλικά κύτταρα να δρουν φυσιολογικά μετά από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάρρωση των ασθενών.

Επιστήμονες από την Καλιφόρνια σημειώνουν στο περιοδικό ‘Nature’, ότι η συγκεκριμένη τεχνική που εφαρμόστηκε σε ποντίκια βοήθησε να αναστραφεί η επίπτωση ενός εγκεφαλικού επεισοδίου. Μια αγωγή με βάση αυτή την τεχνική θα μπορεί να χορηγηθεί μέρες αργότερα, ενώ οι συμβατικές θεραπείες χρειάζονται πιο άμεση δράση.

Τα εγκεφαλικά επεισόδια εμφανίζονται όταν μια περιοχή εγκεφαλικών κυττάρων στερείται οξυγόνου λόγω μπλοκαρίσματος ή ρήξης αγγείου.

Τα κύτταρα αρχίζουν να πεθαίνουν στην περιοχή που έχει πληγεί και ενώ τίποτα δεν μπορεί να τα επαναφέρει, οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι τα κύτταρα που περιβάλλουν άμεσα την πλευρά που έχει πληγεί παίζουν σημαντικό ρόλο στην ικανότητα του εγκεφάλου να ανακάμπτει και να ‘ισοφαρίζουν’ τη βλάβη.

Η συγκεκριμένη διαδικασία στην οποία γειτονικά εγκεφαλικά κύτταρα αναπτύσσουν νέους συνδέσμους για να αντικαταστήσουν ορισμένα από αυτά που χάθηκαν κατά το εγκεφαλικό επεισόδιο μπορούν σε ένα βαθμό να καθορίσουν το βαθμό μακροχρόνιας αναπηρίας που εμφανίζουν ορισμένοι ασθενείς.

Οι ερευνητές, από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες, ανακάλυψαν ότι φυσιολογική διαδικασία στα περιβάλλλοντα κύτταρα του εγκεφάλου φάνηκε να παρεμβάλλεται στη διαδικασία ανάρρωσης.

Χρειάζονται νέες έρευνες για να διαπιστωθεί αν μπορεί να είναι το ίδιο αποτελεσματική μέθοδος και στους ανθρώπους.

Η συσσώρευση του μορίου GABA φάνηκε να μειώνει τη δραστηριότητα σε αυτά τα κύτταρα σε μια στιγμή που θα έπρεπε να εργάζονται έντονα για να αναπτύξουν νέους συνδέσμους. Όταν προκλήθηκαν εγκεφαλικά επεισόδια στα ποντίκια, η χορήγηση φαρμάκου που μπλόκαρε την επίδραση του μορίου φάνηκε να βελτιώνει την ικανότητα ανάκαμψης της κίνησης.

Η αλλαγή του γενετικού προφίλ του ποντικού ώστε να ανταποκρίνεται λιγότερο στο GABA παρήγαγε παρόμοια αποτελέσματα. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η έρευνα οδηγεί στην προοπτική νέου τύπου φαρμάκου για την ενίσχυση της ανάκαμψης σε ασθενείς με εγκεφαλικό επεισόδιο.

Αν και δοκιμές σε ανθρώπους απέχουν ακόμα, τα αποτελέσματα στα ποντίκια δείχνουν προς άλλο σημαντικό πλεονέκτημα.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι το μπλοκάρισμα του GABA οδήγησε σε καλύτερα αποτελέσματα αν πραγματοποιόταν εντός 3 ημερών μετά το εγκεφαλικό επεισόδιο-στην πραγματικότητα αν πραγματοποιόταν αμέσως επιδείνωνε τη βλάβη από το εγκεφαλικό.

‘Nature’.