Φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης μπορεί ενδεχομένως να αποτελέσουν ‘αγωγή’ για το άσθμα, σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε πειραματόζωα.

Πειράματα σε ποντικούς, που δημοσιεύονται στο περιοδικό ‘Nature Medicine’, έδειξαν ότι μια διατροφή με πολλές ίνες θα μπορούσε να μειώσει τη φλεγμονή στους πνεύμονες.

Οι επιπλέον ίνες άλλαξαν τις θρεπτικές ουσίες που απορροφώνται από το έντερο, που με τη σειρά τους μπορούν να αλλάξουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η στροφή σε κατεργασμένες τροφές μπορεί ενδεχομένως να εξηγεί γιατί περισσότεροι άνθρωποι αναπτύσσουν άσθμα.
Οι αεραγωγοί είναι πιο ευαίσθητοι στον ερεθισμό και πιο πιθανόν να εμφανίσουν φλεγμονή, σε ανθρώπους με άσθμα. Η στένωση των αεραγωγών καθιστά δυσκολότερη την αναπνοή.

Ωστόσο, πιθανή λύση μπορεί να βρίσκεται σε άλλο όργανο, το έντερο, και τα βακτήρια που ζουν εκεί.
Ο αριθμός των κυττάρων στον ανθρώπινο οργανισμό ξεπερνιέται από τα τρισεκατομμύρια μικροβίων που ζουν μέσα και πάνω στα κύτταρα.
Υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι τα συγκεκριμένα βακτήρια έχουν σημαντική επίδραση στην υγεία.

Ερευνητική ομάδα του University of Lausanne, στην Ελβετία, έδειξε ότι η διατροφή με υψηλή και χαμηλή ποσότητα ινών άλλαξε τα είδη βακτηρίων που ζουν στο έντερο ποντικών.

Βακτήρια που μπορούν να βρεθούν σε διαλυτές ίνες, το είδος των ινών που βρίσκονται σε φρούτα και λαχανικά, ήταν άφθονα στη διατροφή με τις υψηλές ίνες και με τη σειρά τους παρήγαγαν περισσότερα λιπαρά οξέα βραχεία αλυσίδας, είδος λιπαρών που απορροφώνται στο αίμα.
Οι επιστήμονες δήλωσαν ότι τα συγκεκριμένα λιπαρά οξέα έδρασαν ως σινιάλα στο ανοσοποιητικό σύστημα και οδήγησαν στο να είναι οι πνεύμονες πιο ανθεκτικοί στον ερεθισμό.

Το αντίθετο συνέβη με διατροφή χαμηλή σε ίνες και οι ποντικοί έγιναν περισσότερο ευάλωτοι στο άσθμα.
Η έρευνα αναφέρει ότι η διατροφική μετατόπιση από τις ίνες στις κατεργασμένες τροφές μπορεί ενδεχομένως να ευθύνεται για τα αυξημένα επίπεδα άσθματος.

Ο ερευνητής, Dr Benjamin Marsland, δήλωσε ότι ορισμένες από τις αλλαγές που προκαλούνται από διατροφή με πολλές ίνες έχουν ήδη παρατηρηθεί σε ανθρώπους, συγκρίνοντας διατροφές στην Ευρώπη και την Μπουρκίνα Φάσο.
Δήλωσε πως υπάρχει πολύ υψηλή πιθανότητα να έχει αποτέλεσμα στους ανθρώπους. Είναι γνωστή η βασική αρχή της μετατροπής της ίνας σε λιπαρά οξέα βραχεία αλυσίδας.

Ωστόσο δεν γνωρίζουμε την ποσότητα των ινών που θα χρειαστούν και οι συγκεντρώσεις των λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας που χρειάζονται είναι ενδεχομένως διαφορετικές.
Είναι πρώιμο ακόμα, αλλά οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι σημαντικές.

Εναλλακτική των διατροφικών αλλαγών είναι η χορήγηση εξαγνισμένων λιπαρών οξέων ως διατροφικό συμπλήρωμα.
Η συγκεκριμένη διατροφή είχε αποτέλεσμα σε ποντικούς, αλλά ο Dr Marsland προειδοποιεί ότι χρειάζονται νέες έρευνες πριν προταθεί η συγκεκριμένη διατροφή στους ανθρώπους.

Άδ. Γεωργιάδης: Μείωση δαπανών 1,5% στα νοσοκομεία, με αύξηση αποδοτικότητας