Τα κορεσμένα λιπαρά στη διατροφή είναι ανθυγιεινή επιλογή γενικά, αλλά νέα έρευνα υπέδειξε ότι είναι αρκετά βοηθητικά για τον εγκέφαλο.

Επιστήμονες του University of Queensland, ανακάλυψαν τον σημαντικό ρόλο που παίζουν στη σταθεροποίηση της μνήμης. Δήλωσαν ότι η έρευνά τους υποδεικνύει ότι τα λιπαρά οξέα είναι ζωτικής σημασίας για τον εγκέφαλο, για τη δημιουργία νέων αναμνήσεων.

Ο Dr. Isaac Akefe, εξήγησε ότι η μελέτη αποκάλυψε το μοριακό μηχανισμό και εντόπισε τα γονίδια που καθοδηγούν τη διαδικασία δημιουργίας αναμνήσεων. Τα ευρήματα ανοίγουν τον δρόμο για πιθανή νέα αγωγή νευροαναπτυξιακών νόσων.

Ο Dr. Akefe δήλωσε πως προηγουμένως, η ερευνητική ομάδα έδειξε ότι επίπεδα κορεσμένων λιπαρών αυξάνουν στον εγκέφαλο κατά τη νευρωνική επικοινωνία, αλλά δεν γνώριζε τι ήταν αυτό που προκαλούσε τις αλλαγές. Τώρα, για πρώτη φορά οι ερευνητές εντόπισαν αλλαγές στο τοπίο των λιπαρών οξέων στον εγκέφαλο, όταν οι νευρώνες κωδικοποιούν μια ανάμνηση.

Το ένζυμο PLA1 αλληλεπιδρά με άλλη πρωτεΐνη στη σύναψη, την STXBP1, για να δημιουργήσει κορεσμένα λιπαρά οξέα.

Ο εγκέφαλος είναι το πιο λιπαρό όργανο, καθώς τα λιπίδια αποτελούν περίπου το 60% του βάρους του. Τα λιπαρά οξέα είναι τα δομικά στοιχεία ομάδας λιπιδίων –των φωσφολιπιδίων.

Προηγούμενη εργασία στο εργαστήριο του καθηγητή Meunier, αποκάλυψε ότι η πρωτεΐνη  STXBP1 ελέγχει τη στόχευση του ενζύμου PLA1 μέσω του συντονισμού της απελευθέρωσης λιπαρών οξέων και της ρύθμισης της επικοινωνίας μεταξύ των συνάψεων του εγκεφάλου.

Μεταλλάξεις στα γονίδια PLA1 και STXBP1 μειώνουν τα ελεύθερα επίπεδα λιπαρών οξέων και προάγουν νευρολογικές διαταραχές.

Για να διαπιστώσουν τη σημασία των ελεύθερων λιπαρών οξέων στη δημιουργία αναμνήσεων, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ποντικούς χωρίς το γονίδιο PLA1.

Παρακολούθησαν την έναρξη και εξέλιξη νευρολογικής και νοητικής έκπτωσης στη ζωή τους και διαπίστωσαν ότι ακόμα και πριν τη βλάβη της μνήμης, τα επίπεδα ελεύθερων κορεσμένων λιπαρών ήταν σημαντικά χαμηλότερα έναντι της ομάδας ελέγχου. Αυτό δείχνει ότι το ένζυμο PLA1και τα λιπαρά οξέα που απελευθερώνει παίζουν σημαντικό ρόλο στην απόκτηση αναμνήσεων.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα ευρήματα έχουν σημαντικές εφαρμογές όσον αφορά την κατανόηση της σύγχρονης επιστήμης για το πώς δημιουργούνται οι αναμνήσεις.

Ο καθηγητής Meunier καταλήγει ότι τα ευρήματα δείχνουν ότι ο χειρισμός της οδού απόκτησης αναμνήσεων έχει συναρπαστικές δυνατότητες ως αγωγή για νευροαναπτυξιακές νόσους όπως το Alzheimer.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο The EMBO Journal.

The EMBO Journal.

Ψηφιακά παιχνίδια για τη γνωστική ενδυνάμωση ηλικιωμένων
Γιατί ματώνουν τα ούλα μου όταν χρησιμοποιώ νήμα;
Η νοσηλεία για καρδιαγγειακές νόσους αυξάνει τον κίνδυνο παθήσεων ψυχικής υγείας [μελέτη]