"Ημουν νια και γέρασα" και ακόμη ο ατομικός φάκελος ασθενή (που μετονομάστηκε σε ηλεκτρονικό φάκελο ασθενή)  είναι στα χαρτιά τη στιγμή που όλοι γνωρίζουν εντός ή εκτός από τον χώρο της υγείας ότι η ενεργοποίησή του θα μπλόκαρε παραβατικές συμπεριφορές και αυθαιρεσίες (έχοντας υπόψη και πρόσφατες απάτες).

Και αυτό είναι ένα μόνο παράδειγμα της καταστροφικής καθυστέρησης που επιβαρύνει όλο το σύστημα υγείας, για να μην επεκταθώ στα θεραπευτικά πρωτόκολλα που δεν εφαρμόζονται πλήρως ή αναμένεται επί μακρόν η ψηφιοποίησή τους, στους κόφτες που μπαίνουν αλλά δεν εφαρμόζονται εκμεταλλευόμενοι κάποιοι τους πλημμελείς ελέγχους, την ασυνεννοησία μεταξύ οργανισμών που ενώ θα έπρεπε να συνεργάζονται στενά για το καλό του συστήματος και του ασθενή ρίχνουν ο ένας στον άλλο το μπαλάκι των ευθυνών, όταν γίνεται η "στραβή" κ.λπ. κ.λπ.

Απόρροια των παραπάνω, ανέφερε στο Iatronet.gr γνωστό στέλεχος της αγοράς του φαρμάκου, είναι- από το 2000 και έπειτα- ότι η πολλή και αναίτια χρήση των υπηρεσιών υγείας και η κακή χρήση (μη ορθολογική) εξασθένησαν τον χώρο της Υγείας όσον αφορά  αντοχές, πόρους και προοπτική. 

Αυτό είναι το δεδομένο. Τι χρειάζεται λοιπόν; Πηγή, μας ανέφερε ότι πρέπει να τρέξει άμεσα προς πάσα κατεύθυνση η ψηφιοποίηση των πάντων οριζόντια και κάθετα και βεβαίως διασύνδεση όλων των παικτών σε ένα σύστημα, με το κράτος να έχει το πάνω χέρι αφενός και αφετέρου να γνωρίζει τους υπεύθυνους άμεσα όταν παραβιάζονται εντολές και επιταγές του. Κοινώς, να μάθει το κράτος τα του οίκου του. Μόνο έτσι μπορεί να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο σύστημα υγείας, όπου το κράτος θα έχει συμμάχους και όχι επικριτές, οι οποίοι θέλοντας και μη εξελίχθηκαν με την πάροδο του χρόνου σε απαραίτητους "αιμοδότες" του συστήματος. Βεβαίως, σύμφωνα με την πηγή μας, δεν είναι όλα στραβά και όλα ίσιωμα, αναγνωρίζοντας την αποτελεσματικότητα του νυν υπουργού υγείας, ο οποίος με τις παρεμβάσεις που έχει κάνει στο σύστημα "σπάζοντας και αυγά και αδιαφορώντας για το όποιο πολιτικό κόστος αυτές έχουν", προσπαθεί να φέρει βόλτα το χάος που υπάρχει κάμπτοντας παράνομα κεκτημένα και παρωχημένες-βλαπτικές αντιλήψεις του παρελθόντος. 

Η μη ψηφιοποίηση κοστίζει και στο φάρμακο

Η μη ψηφιοποίηση πάντως έχει κοστίσει ακριβά στο φάρμακο. Μολονότι οι ανάγκες για την υγεία αυξάνονται κάθε χρόνο από 5 – 8% σε παγκόσμιο επίπεδο, η δημόσια χρηματοδότηση του συστήματος στην Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του πληθυσμού -αφού δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία- με αποτέλεσμα αυτή να την επωμίζονται βιομηχανίες και ασθενείς. 

Αυτό επιβεβαιώνει και η τελευταία μελέτη του ΙΟΒΕ, όπου στον τομέα των δαπανών για φαρμακευτική κάλυψη, η συνολική φαρμακευτική δαπάνη (εξωνοσοκομειακή και νοσοκομειακή) για το 2022 διαμορφώθηκε στα 6,2 δισ.. ευρώ, σε σύγκριση με τα 6 δισεκ. ευρώ το 2021, ενώ εκτιμάται ότι το 2023 η δαπάνη ανήλθε στα 7,1 δισεκ. ευρώ. Η δημόσια δαπάνη για το 2022 ήταν στα 2,7 δισεκ. ευρώ., με εκτίμηση για 2,8 δισεκ. ευρώ το 2023, ενώ η συμμετοχή της φαρμακοβιομηχανίας στη φαρμακευτική δαπάνη αυξήθηκε για το 2022 στα 2,9 δισεκ., και στα 3,5 δισεκ. ευρώ το 2023. Την ίδια στιγμή, η συμμετοχή των ασθενών αυξήθηκε το 2022 στα 698 εκατ. ευρώ και στα 734 εκατ. ευρώ το 2023.  Επιπλέον, οι 'Ελληνες ασθενείς απολαμβάνουν λιγότερη φαρμακευτική καινοτομία, καθώς από τα 167 νέα φάρμακα που εγκρίθηκαν κατά την περίοδο 2019–2022, μόλις τα 79 (47%) εισήχθησαν στην Ελλάδα, ενώ μόνο 43 από αυτά είναι σήμερα ευρέως διαθέσιμα στην ελληνική αγορά.


Ανεβαίνει η δαπάνη λοιπόν, ανεβαίνει και το clawback. Και πού οφείλεται αυτό;

  1. Στην αύξηση των θεραπευτικών αναγκών (δημογραφικοί και επιδημιολογικοί λόγοι)
    Εκτιμάται ότι το α εξαμ. 2023 έναντι του α εξαμ. του 2022 : προστέθηκαν 300.000 νέα μοναδικά ΑΜΚΑ, ενώ η αύξηση συνταγών ήταν της τάξεως του 5%
    Η  εκτίμηση για το 2023 είναι ότι φτάσαμε τα 80 εκατ. συνταγές 
  2. Στην ουσιαστική απουσία φραγμών και ελέγχων κατά τη συνταγογράφηση και τη διακίνηση - διάθεση των φαρμάκων. Οι ασθενικοί ελεγκτικοί μηχανισμοί  επιφέρουν
    - Δυνατότητα παράκαμψης των πρωτοκόλλων
    - Συνταγογράφηση εκτός ενδείξεων 
    - Παράκαμψη των διαδικασιών αποζημίωσης μέσω ΣΗΠ/ΙΦΕΤ.
  3. Στο συνεχώς αυξανόμενο κόστος των νέων φαρμάκων

        -Στην περίοδο 2014 – 2023 τιμολογήθηκαν περισσότερες από 290 νέες δραστικές.  που προκάλεσαν δαπάνη 1 δισ. € μόνο στον ΕΟΠΥΥ.

        -Μέχρι το 2020, όλα τα νέα φάρμακα εντάσσονταν στο σύστημα αποζημίωσης χωρίς διαπραγμάτευση !

Πώς επέδρασαν οι νέες δραστικές στη φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ την περίοδο 2016 - 2021

    4.Στην απουσία κωδικού πρόνοιας για τη χρηματοδότηση της κάλυψης των ανασφάλιστων (2023 : 330 εκατ. ευρώ)

    5. Στην εισαγωγή πληθώρας νέων θεραπειών χωρίς ανάλογη πρόβλεψη για αύξηση του προϋπολογισμού

Τι θέλει η αγορά να γίνει:

  • Να δημιουργηθεί ένα σταθερό πλαίσιο φαρμακευτικής πολιτικής.
  • Να υπάρξει εξορθολογισμός της χρηματοδότησης και των υποχρεωτικών επιστροφών. Αυτό θα απελευθερώσει πόρους προς την κατεύθυνση της Ανάπτυξης οι οποίοι μέχρι σήμερα κατευθύνονται στο υπερβολικό clawback
  • Να ενταθεί ο έλεγχος της κατανάλωσης
  • Να υπάρξουν και άλλα μέτρα για τη μεγαλύτερη διείσδυση των γενοσήμων και των καταξιωμένων οικονομικών φαρμάκων.
  • Να μονιμοποιηθούν και να αυξηθούν τα κίνητρα για επενδύσεις και έρευνα. (Το clawback offset κινητοποίησε πάνω από 1 δισ ευρώ επενδύσεων).

Η υλοποίηση των προαναφερθέντων αιτημάτων θα μπορούσε να οδηγήσει στη θωράκιση του συστήματος υγείας, στη βελτίωση της πρόσβασης των ασθενών στις θεραπείες και στον εμπλουτισμό των θεραπευτικών επιλογών που έχει στη φαρέτρα του ο επιστημονικός κόσμος της χώρας. 

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Tα κορυφαία ενδημικά παθογόνα για τα οποία χρειάζονται επειγόντως νέα εμβόλια
Ο πρώτος Πολυχώρος για τα παιδιά με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1 γίνεται πραγματικότητα από την ΠΕΑΝΔ
Πού κατέληξαν οι πάροχοι Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με τον υπουργό Υγείας