Η ανάπτυξη της αυτοματοποιημένης αεροπλοΐας με μη επανδρωμένα drones ή μικρά ηλεκτρικά αεροσκάφη θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στην ιατρική των μεταμοσχεύσεων.
Μια γερμανοαυστριακή ομάδα ειδικών πραγματοποίησε υπολογισμούς προσομοίωσης με βάση την υπόθεση ότι ο χρόνος μεταφοράς των οργάνων του δότη θα μπορούσε να μειωθεί σε σύγκριση με τις σημερινές οδικές μεταφορές και ότι τα αποτελέσματα των μεταμοσχεύσεων θα μπορούσαν να βελτιωθούν.
Ο Robin Karpstein από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου και οι συν-συγγραφείς του, συμπεριλαμβανομένου του Jakob Brolli και άλλων συμμετεχόντων επιστημόνων από το Τμήμα Χειρουργικής (Χειρουργική Μεταμοσχεύσεων) του ιατρικού πανεπιστημίου του Graz, αξιολόγησαν τώρα τις δυνατότητες των προηγμένων αεροπορικών τεχνολογιών στον τομέα των μεταμοσχεύσεων οργάνων στην Αυστρία και τη Γερμανία.
Τα δεδομένα που αναλύθηκαν περιλάμβαναν περίπου 13.000 μεταμοσχεύσεις οργάνων στη Γερμανία και περίπου 3.000 στην Αυστρία. Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό "Scientific Reports".
"Η μεταμόσχευση στερεών οργάνων εξακολουθεί να αποτελεί τη μόνη ή την πιο αποτελεσματική θεραπευτική λύση για πολλές ασθένειες τελικού σταδίου.
Η επιτυχία μιας τέτοιας μεταμόσχευσης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ταχεία μεταφορά των οργάνων από τον δότη στον λήπτη, καθώς ο "χρόνος ψυχρής ισχαιμίας" (CIT- μεταφορά σε ψυχρή κατάσταση χωρίς ροή αίματος.) παίζει καθοριστικό ρόλο στην ιατρική έκβαση του λήπτη", γράφουν οι ειδικοί.
Επί του παρόντος, τα όργανα του δότη μεταφέρονται συνήθως χερσαία, με εξαίρεση την αεροπορική μεταφορά. Ως εκ τούτου, οι επιστήμονες ανέλυσαν τη διάρκεια αυτών των μεταφορών χρησιμοποιώντας δεδομένα από το ευρωπαϊκό δίκτυο μεταμοσχεύσεων Eurotransplant (2018 έως 2021) και το ÖBIG-Transplant (Gesundheit Österreich).
Λόγω των διαφορετικών μεγεθών των δύο χωρών, τα αποτελέσματα ήταν επίσης πολύ διαφορετικά. Οι επιστήμονες αναφέρουν: "Στο σύνολο της Γερμανίας, το 48% των μετακινήσεων πραγματοποιείται σε απόσταση 150 χιλιομέτρων. Σε επίπεδο οργάνων, πρόκειται για το 20% των μεταμοσχεύσεων καρδιάς και το 20% των μεταμοσχεύσεων πνευμόνων, το 34% των μεταμοσχεύσεων ήπατος, το 64% των μεταμοσχεύσεων νεφρού και το 50% των μεταμοσχεύσεων παγκρέατος.
Στην Αυστρία, ένα υψηλότερο ποσοστό των μετακινήσεων τείνει να είναι σύντομο, καθώς συνολικά το 80% των μετακινήσεων πραγματοποιείται σε απόσταση 150 χιλιομέτρων.
Το 73% των μεταμοσχεύσεων καρδιάς πραγματοποιείται σε απόσταση 150 χιλιομέτρων, το 65% των μεταμοσχεύσεων πνευμόνων, το 75% των μεταμοσχεύσεων ήπατος και το 88% όλων των μεταμοσχεύσεων νεφρού".
Ωστόσο, μια απόσταση μεταφοράς οργάνων δωρητών μικρότερη των 150 χιλιομέτρων θα μπορούσε ήδη να προσφέρει ευκαιρίες για προηγμένη εναέρια κινητικότητα (AAM) με αυτοματοποιημένα drones ή ακόμη και μικρά αεροσκάφη με δυνατότητα κάθετης απογείωσης/προσγείωσης (π.χ. αεροταξί με ηλεκτρική πρόωση) στο εγγύς μέλλον.
Οι επιστήμονες καταλήγουν στο εξής συμπέρασμα: "Χρησιμοποιώντας στοιχεία από την Eurotransplant και την ÖBIG, διαπιστώθηκε ότι το 48% των μεταφορών οργάνων εντός της Γερμανίας και το 80% των μεταφορών οργάνων εντός της Αυστρίας έχουν απόσταση μεταφοράς μικρότερη από 150 χιλιόμετρα. Η απόσταση αυτή είναι εντός των δυνατοτήτων της σημερινής τεχνολογίας AAM.
Μπορεί να αναμένεται εξοικονόμηση χρόνου έως και 30 λεπτά σε σύγκριση με την επίγεια μεταφορά. Επιπλέον, η βελτιστοποίηση της διαδικασίας μεταφοράς οργάνων που καθιστά δυνατή η AAM υπόσχεται μεγαλύτερες δυνατότητες για τη μείωση του "χρόνου ψυχρής ισχαιμίας"."
Τα συμβατικά ελικόπτερα συχνά δεν είναι κατάλληλα για τέτοιου είδους μεταφορές. Χρησιμοποιούνται σπάνια για μεταμοσχεύσεις και είναι εξαιρετικά ακριβά. Επιπλέον, τα ελικόπτερα έκτακτης ανάγκης χρειάζονται συχνά για άλλα επείγοντα περιστατικά.
Οι νέες τεχνολογίες που περιλαμβάνουν drones και μίνι αεροσκάφη θα μπορούσαν να βοηθήσουν με διάφορους τρόπους, όπως ανακάλυψαν οι επιστήμονες στη μελέτη τους.
Εάν μεταφερθεί μόνο ένα αρχικό εργαστηριακό δείγμα από τον δωρητή οργάνων (αίμα για τον έλεγχο ανοσολογικής συμβατότητας μέχρι να φτάσει το όργανο), υπάρχει πιθανή εξοικονόμηση χρόνου 21,5 λεπτών κατά μέσο όρο.
Ωστόσο, η προγενέστερη άφιξη του εργαστηριακού δείγματος στο κέντρο μεταμόσχευσης θα μπορούσε να μειώσει τον χρόνο "ψυχρής ισχαιμίας" ακόμη και κατά μία ώρα ή και περισσότερο, επειδή η μεταμόσχευση θα μπορούσε να ξεκινήσει αμέσως μετά την άφιξη του οργάνου με άλλα μέσα.
Εάν χρησιμοποιηθεί επίσης drone για τη μεταφορά του οργάνου του δότη, η εξοικονόμηση χρόνου αυξάνεται κατά μέσο όρο σε σχεδόν 37 λεπτά. Η αεροπορική μεταφορά με ΑΑΜ θα μπορούσε ακόμη να εξοικονομήσει σχεδόν 78 λεπτά κατά μέσο όρο για τη μεταφορά ιατρικού προσωπικού σε σύγκριση με ένα ταξίδι με αυτοκίνητο.
Προς το παρόν δεν υπάρχουν μεγάλα αεροσκάφη με ΑΑΜ που να έχουν εγκριθεί από τις αρχές διεθνώς.
Ωστόσο, η ανάπτυξη τέτοιων εύκολα αναπτύξιμων αεροταξί με ηλεκτρική κίνηση (π.χ. Joby S4, Lilium) βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η σταδιακή εισαγωγή των συσκευών θα ήταν επίσης εφικτή.
Οι επιστήμονες καταλήγουν: «Ανάλογα με τις κανονιστικές εγκρίσεις και κυρίως τη διαθεσιμότητα της τεχνολογίας, η πιθανότερη διαδικασία σταδιακής εισαγωγής είναι να δοκιμαστεί πρώτα η τεχνολογία ΑΑΜ με εργαστηριακά δείγματα, στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά οργάνων και τέλος, όταν τα οχήματα ΑΑΜ με ανθρώπινη οδήγηση έχουν αποδειχθεί και είναι διαθέσιμα για να συμπληρώσουν τους στόλους ελικοπτέρων, να εισαχθούν στην υγειονομική περίθαλψη".
Εξάλλου, μία ώρα λιγότερος "χρόνος ψυχρής ισχαιμίας" μειώνει ήδη το ποσοστό αποτυχίας των οργάνων δωρητών ήπατος κατά περίπου 3,5%. Αυτό μπορεί να είναι κρίσιμο για τη ζωή.
Πηγές:
Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων - Scientific Reports
Ειδήσεις υγείας σήμερα
Επίσκεψη Γεωργιάδη στο Κωνσταντοπούλειο Γενικό Νοσοκομείο Ν. Ιωνίας "Αγία Όλγα"
Άτομα με διαβήτη: Υψηλά ποσοστά ανικανοποίητων αναγκών σε φάρμακα ή φαρμακευτικά σκευάσματα και αναλώσιμα
Συναντήσεις στελεχών ΕΣΑμεΑ με τη διοίκηση της 2ης ΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου