Τα παιδιά γυναικών που εκτέθηκαν σε ορισμένα χημικά βιομηχανίας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου στο μαστό ως ενήλικες, σύμφωνα με νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε ζώα.

Οι χημικές ουσίες δισφαινόλη Α (BPA) και διαιθυλοστιλβεστρόλη (DES) παράγονται κυρίως για βιομηχανικές εφαρμογές και είναι γνωστό πώς παρεμβάλλονται σε ορμονικές και μεταβολικές διαδικασίες, ενώ διαταράσσουν τη νευρολογική λειτουργία και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού σε ανθρώπους και ζώα.

Ο επικεφαλής της έρευνας, Dr. Hugh Taylor, από το Πανεπιστήμιο Yale στο New Haven, δήλωσε ότι το BPA είναι ασθενές οιστρογόνο και το DES ισχυρό, ωστόσο η έρευνα έδειξε ότι και τα δυο έχουν σημαντική επίδραση στην έκφραση γονιδίων του μαστικού αδένα σε όλη τη διάρκεια της ζωής.

Πρόσθεσε ότι όλα τα οιστρογόνα, ακόμα και τα ασθενή, μπορούν να αλλάξουν την ανάπτυξη του μαστού και τελικά να θέσουν σε κίνδυνο για εμφάνιση καρκίνου στο μαστό τις ενήλικες γυναίκες που εκτέθηκαν σε αυτά πριν γεννηθούν. Οι ερευνητές πραγματοποίησαν πείραμα με έγκυα ποντίκια που εκτέθηκαν σε BPA και DES.

Όταν έφθασαν στην ενήλικο ζωή, τα παιδιά φάνηκε να παράγουν υψηλότερα από τα φυσιολογικά επίπεδα μιας πρωτεΐνης που εμπλέκεται στη ρύθμιση των γονιδίων, που ονομάζεται EZH2.

Τα άνω του φυσιολογικού επίπεδα EZH2 έχουν σχετιστεί με υψηλότερο κίνδυνο για καρκίνο στο μαστό, σημειώνει η ερευνητική ομάδα.

Ο Taylor δήλωσε πως παρουσίασε νέο μηχανισμό μέσω του οποίου χημικές ουσίες που διαταράσσουν το ενδοκρινολογικό σύστημα ρυθμίζουν τον αναπτυξιακό προγραμματισμό στο μαστό. Πρόσθεσε ότι η έρευνα δημιουργεί σημαντικές ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια της έκθεσης σε περιβαλλοντικές ουσίες που διαταράσσουν το ενδοκρινολογικό σύστημα, όπως η BPA, και υποδεικνύει πιθανή ανάγκη παρακολούθησης γυναικών που εκτίθενται στα συγκεκριμένα χημικά για την ανάπτυξη βλαβών στο μαστό στην ενήλικο ζωή.

Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στο περιοδικό ‘Hormones & Cancer.’

‘Hormones & Cancer.’

Roche: Ανοίγοντας τον δρόμο για καινοτομία στην υγειονομική φροντίδα
Συμμετοχή του PIF στο Forum της ΕΛΛΟΚ
Πανεπιστήμιο Αθήνας: Υπάρχει εποχικότητα στη νόσηση από κορωνοϊό;