Πειραματικό φάρμακο για το μελάνωμα κατάφερε να συρρικνώσει όγκους στο 80% των ασθενών, αναφέρει νέα έρευνα. Το φάρμακο στοχεύει την πρωτεΐνη που θρέφει ορισμένα είδη προχωρημένου καρκίνου του δέρματος. Ονομάζεται PLX4032 και ‘αποκλείει όγκους’ , μπλοκάροντας το μεταλλαγμένο γονίδιο BRAF που θρέφει την ανάπτυξη του καρκίνου.

Ο ερευνητής Paul Chapman, γιατρός στο Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, δήλωσε ότι πρόκειται για κάτι αξιοσημείωτο, καθώς ποτέ δεν υπήρξε 80% ανταπόκριση στο μελάνωμα ή σε άλλον συμπαγή όγκο. Ο Keith Flaherty, από το γενικό νοσοκομείο Μασαχουσέτης, δήλωσε ότι μέχρι τώρα υπήρχαν λίγες και αναξιόπιστες θεραπείες, επομένως τα ευρήματα μπορούν να αλλάξουν την εικόνα σε ασθενείς των οποίων οι όγκοι πυροδοτούνται από τη συγκεκριμένη μετάλλαξη.

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘New England Journal of Medicine’, και αναφέρει ότι μεταλλάξεις του BRAF που συμβαίνουν περίπου σε μισούς από τους ασθενείς με μελάνωμα θρέφουν και αναπτύσσουν τους όγκους.

Το PLX4032 μπλοκάρει την πρωτεΐνη BRAF στο κυτταρικό επίπεδο επιτρέποντας στους ερευνητές να εξετάσουν αν η αποκοπή του μελανώματος από το γονίδιο θα συρρίκνωνε τους όγκους.

Η έρευνα είναι ενδεχομένως ενθαρρυντική για την αγωγή ασθενών με προχωρημένο καρκίνο δέρματος. Τα μελανώματα αρχικού σταδίου αφαιρούνται συνήθως χειρουργικά με επιτυχία, αλλά όταν ο καρκίνος έχει εξαπλωθεί υπάρχουν λίγες επιλογές όσον αφορά τη θεραπευτική αγωγή.

Στην πρώτη φάση, 55 ασθενείς έλαβαν σταδιακά αυξανόμενες δόσεις που επέτρεψαν στους επιστήμονες να διαπιστώσουν την κατάλληλη δόση, των 960 μιλιγκραμ, 2 φορές την ημέρα.

Στη δεύτερη φάση, περιελήφθησαν 32 ασθενείς με μελάνωμα που είχαν τη μετάλλαξη BRAF. Σε 26 από αυτούς οι όγκοι συρρικνώθηκαν περισσότερο από 30%, περιλαμβανομένων 2 ασθενών τω οποίων οι όγκοι εξαφανίστηκαν εντελώς. Το φάρμακο κατάφερε να συρρικνώσει μεταστατικούς όγκους στο ήπαρ, το λεπτό έντερο, τα οστά και το θυρεοειδή και είχε λίγες παρενέργειες.

Η έρευνα αναγνωρίζει ότι πολλοί ασθενείς τελικά ανέπτυξαν αντίσταση στη θεραπεία, με την καταστολή του ιού να διαρκεί από 3 μήνες έως 2 χρόνια.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι θα εξετάσουν τη μακροπρόθεσμη προοπτική της αγωγής, περιλαμβανομένου του πώς μπορεί να συνδυαστεί με άλλα φάρμακα για να επεκτείνει την ικανότητά της έναντι όγκων, σε τελική δοκιμή φάσης 3. Ο Chapman δήλωσε ότι δεν γνωρίζει αν η αγωγή βελτιώνει τη συνολική επιβίωση σε ασθενείς με μελάνωμα.

‘New England Journal of Medicine’.

Ψυχοθεραπεία μέσω γραπτών μηνυμάτων μπορεί να είναι αποτελεσματική [μελέτη]