Ερευνητές ανακάλυψαν τρόπο να εμποδίζουν τον ιό HIV να βλάπτει το ανοσοποιητικό σύστημα και δήλωσαν ότι η ανακάλυψή τους μπορεί ενδεχομένως να προσφέρει νέα προσέγγιση για την ανάπτυξη εμβολίου έναντι του AIDS.

Ερευνητές από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη που εργάζονται στο εργαστήριο πάνω στον ιό HIV, ανακάλυψαν ότι είναι ανίκανος να βλάψει το ανοσοποιητικό σύστημα αν αφαιρεθεί η χοληστερόλη από τη μεμβράνη του ιού.

Ο επικεφαλής της έρευνας, Adriano Boasso, από το Imperial College London, παρομοίασε τον ιό με στρατό που έχασε τα όπλα του αλλά έχει ακόμα σημαίες, τις οποίες άλλος στρατός μπορεί να αναγνωρίσει και να του επιτεθεί.

Η ομάδα σχεδιάζει τώρα να διερευνήσει πώς να χρησιμοποιηθεί ο τρόπος αδρανοποίησης του ιού και να τον αναπτύξει πιθανόν σε εμβόλιο.

Συνήθως όταν κάποιος μολύνεται με τον ιό HIV, η αντίδραση του ανοσοποιητικού αρχίζει άμεση άμυνα. Ωστόσο ορισμένοι ερευνητές πιστεύουν ότι ο ιός οδηγεί σε υπερδραστηριότητα το ανοσοποιητικό. Αυτό αποδυναμώνει την επόμενη γραμμή αντίστασής του.

Για την έρευνα, που δημοσιεύεται στο περιοδικό ‘Blood’, η ομάδα του Boasso αφαίρεσε τη χοληστερόλη από τη μεμβράνη γύρω από τον ιό και ανακάλυψε ότι εμπόδισε τον HIV από το να προκαλέσει αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος. Με τη σειρά του αυτό οδήγησε σε ισχυρότερη απόκριση προσαρμογής, την οποία οργάνωσε είδος κυττάρων του ανοσοποιητικού, τα κύτταρα T.

Το AIDS σκοτώνει περίπου1.8 εκατ. ανθρώπους τον χρόνο, παγκοσμίως.

Έρευνα του 2009 στην Ταϋλάνδη, που πραγματοποιήθηκε σε 16.000 εθελοντές, έδειξε για πρώτη φορά ότι ένα εμβόλιο θα μπορούσε να εμποδίσει τη λοίμωξη με τον ιό HIV σε μικρό αριθμό ανθρώπων, αλλά καθώς η αποτελεσματικότητα ήταν μόνο 30% οι ερευνητές προχωρούν στον επανασχεδιασμό του.

Αμερικανική ομάδα που εργάζεται σε πειραματικό εμβόλιο κατά του HIV δήλωσε ότι βοήθησε μαϊμούδες που έπασχαν από μορφή AIDS να ελέγξουν τη λοίμωξη περισσότερο από ένα χρόνο, υποδεικνύοντας ότι μπορεί πιθανόν να οδηγήσει σε εμβόλιο για τους ανθρώπους.

Ο Boasso δήλωσε ότι ο ιός είναι πολύ ύπουλος. Διαφεύγει από το ανοσοποιητικό, προκαλώντας μεγάλες αντιδράσεις, που το βλάπτουν. Πρόσθεσε ότι ενδεχομένως αυτή είναι η αιτία που η ανάπτυξη ενός εμβολίου είναι τόσο δύσκολη.

Οι ερευνητές εξηγούν σχετικά με την έρευνά τους ότι ο HIV λαμβάνει τη μεμβράνη του από το κύτταρο που μολύνει. Η μεμβράνη περιέχει χοληστερόλη, που βοηθά να το διατηρεί σε υγρή μορφή και του επιτρέπει να έρχεται σε επαφή με συγκεκριμένα είδη κυττάρων.

Φυσιολογικά, μια υποομάδα κυττάρων του ανοσοποιητικού, τα pDCs, αναγνωρίζουν τον ιό γρήγορα και αντιδρούν, παράγοντας μόρια που ονομάζονται ιντερφερόνες. Τα συγκεκριμένα σινιάλα ενεργοποιούν διάφορες διαδικασίες που αρχικά είναι βοηθητικές, αλλά βλάπτουν το ανοσοποιητικό σύστημα αν μείνουν ανοιχτά για μεγάλο διάστημα.

Η ομάδα του Boasso σε συνεργασία με επιστήμονες των πανεπιστημίων Johns Hopkins, Μιλάνου και Ίνσμπρουκ, δήλωσε ότι αν αφαιρεθεί η χοληστερόλη από το περίβλημα του ιού, δεν μπορεί να ενεργοποιήσει τα κύτταρα pDCs. Ως αποτέλεσμα, τα κύτταρα Τ, μπορούν να πολεμήσουν τον ιό πιο αποτελεσματικά.

‘Blood’.