Την ύπαρξη γονιδίου που σχετίζεται με την παχυσαρκία κατάφεραν να εντοπίσουν αποδεδειγμένα, για πρώτη φορά οι ερευνητές. Το γονίδιο αυτό φαίνεται πως ευθύνεται για τις διαφορές βάρους στους ανθρώπους. Εντόπισαν το γονίδιο, το οποίο ονόμασαν FTO , μετά από έρευνα σε 39.000 Ευρωπαίους.

Η ανακάλυψη θεωρείται σημαντική καθώς αναμένεται να ανοίξει νέους δρόμους στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας,η οποία βρίσκεται σε ανοδική τροχιά παγκοσμίως.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της βρετανικής έρευνας που δημοσιεύονται στο περιοδικό 'Science', η παρουσία ενός τύπου του γονιδίου αυτού, το οποίο βρέθηκε στο 63% των εθελοντών, προδιαθέτει για αύξηση του σωματικού βάρους. Οι άνθρωποι με δυο αντίγραφα αυτού του γονιδίου είχαν αυξημένες πιθανότητες παχυσαρκίας κατά 70% σε σχέση με αυτούς που δεν είχαν κανένα.

Η διαφορά στο σωματικό τους βάρους ήταν τρία κιλά. Αυτοί που είχαν ένα αντίγραφο, εμφάνιζαν κίνδυνο παχυσαρκίας αλλά σε μικρότερο βαθμό.

Γενετικοί παράγοντες θεωρούνταν από παλαιότερα ότι μπορεί να ευθύνονται για την παχυσαρκία. Ωστόσο είχαν προκαταρκτικά αναφερθεί μερικά γονίδια σε έρευνες.

Οι ερευνητές τονίζουν ωστόσο ότι δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο σε γενετικούς παράγοντες η έξαρση της παχυσαρκίας, διεθνώς. Στην παχυσαρκία συμβάλλουν και άλλοι παράγοντες όπως η ποσότητα και το είδος διατροφής καθώς και η έλλειψη άσκησης.

Η παχυσαρκία αποτελεί μεγάλο πρόβλημα διεθνώς. Συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο για εμφάνιση διαβήτη, καρδιακών προβλημάτων, εγκεφαλικού, υπέρτασης και ορισμένων μορφών καρκίνου.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αν και η βελτίωση του τρόπου ζωής αποτελεί το κλειδί για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, η ανακάλυψη του γονιδίου μπορεί να εξηγήσει γιατί ορισμένοι άνθρωποι έχουν μεγαλύτερη δυσκολία να χάσουν βάρος.

Στην έρευνα έλαβαν μέρος οι Andrew Hatterslay από το Peninsula Medical School στο Εξετερ και Πλύμουθ και ο Mark Mc Carthy από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Διενεργήθηκε σε παιδιά και ενήλικες από τη Βρετανία, την Ιταλία και τη Φινλανδία.

Η ύπαρξη του γονιδίου εντοπίστηκε από την ηλικία των 7 ετών. Ποσοστό 47% είχε ένα αντίγραφο του γονιδίου FTOκαι ποσοστό 16% είχε 2αντίγραφα.Οι ερευνητές ακόμα δεν μπορούν να εξηγήσουν την ακριβή λειτουργία του γονιδίου.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η παρούσα έρευνα εντόπισε ένα γονίδιο το οποίο εμπλέκεται στο σωματικό βάρος και του οποίου ο σημαντικός ρόλος έγκειται στην προδιάθεση σχετικά με την ποσότητα λίπους των ανθρώπων. Πρόσθεσαν ότι αν και αυτό είναι το πρώτο γονίδιο που ανακαλύπτεται σχετικά με την παχυσαρκία, η υπόθεση δεν έχει τελειώσει εδώ.

Θα χρειαστεί περαιτέρω έρευνα σε διαφορετικό πληθυσμό,που θα μπορεί για παράδειγμα να περιλαμβάνει Ασιάτες ή Αφρικανούς.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας υπολογίζει ότι 1,6 δις ενήλικες είναι υπέρβαροι παγκοσμίως και 400 εκατομμύρια ενήλικες είναι παχύσαρκοι. Μέχρι το 2015 υπολογίζεται ότι οι υπέρβαροι θα αυξηθούν στα 2,3 δις και οι παχύσαρκοι στα 700 εκατομμύρια ανθρώπους.

'Science'