Οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες είχαν συσχετιστεί με οφέλη, στους ανθρώπους που ανησυχούσαν για την ποσότητα θερμίδων που προσλάμβαναν. Ωστόσο, έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ‘Behavioral Neuroscience’, με επικεφαλής τους Susan Swithers και Terry Davidson, του Πανεπιστημίου Purdue, υποδεικνύει ότι τέτοιες ουσίες μπορεί στην πραγματικότητα να προκαλούν αύξηση βάρους.

Οι ερευνητές κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα μετά από σειρά πειραμάτων που έκαναν σε ποντίκια. Εκτός από τη συνήθη τροφή εργαστηρίου έδωσαν στα ποντίκια και γιαούρτι με ζαχαρίνη, ενώ άλλα ποντίκια έλαβαν γιαούρτι με ζάχαρη η οποία έφτανε στην ίδια γλυκύτητα.

Το ένα πείραμα παρακολούθησε το βάρος των ποντικών επί πέντε εβδομάδες. Όπως φάνηκε, τα ποντίκια που έτρωγαν γλυκαντικά, αύξησαν το βάρος τους περισσότερο από τα ποντίκια που κατανάλωναν ζάχαρη.

Το δεύτερο πείραμα ήταν πιο ‘ελαφρύ’. Σε αυτό οι ερευνητές έδωσαν στα ποντίκια τα οποία είχαν ταϊστεί επί δυο εβδομάδες με γιαούρτι, ένα σοκολατένιο γλύκισμα με πολλές θερμίδες. Και οι δυο ομάδες κατανάλωσαν όλο το φαγητό τους.

Ωστόσο, τα ποντίκια που έτρωγαν γιαούρτι με ζάχαρη μείωσαν την ποσότητα γιαουρτιού που κατανάλωσαν στο επόμενο γεύμα, αναλογικά με την ποσότητα θερμίδων από το σοκολατένιο γλύκισμα που είχαν καταναλώσει. Τα ποντίκια που είχαν καταναλώσει γλυκαντικές ουσίες δεν έκαναν αυτή την προσαρμογή.

Οι ερευνητές επίσης μέτρησαν τη θερμοκρασία σώματος των ποντικών πριν και μετά το γεύμα που περιείχε σοκολάτα. Σε φυσιολογικά ποντίκια, ο εγκέφαλος αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος πριν και μετά το φαγητό. Αυτό συμβαίνει για την διαδικασία της πέψης που απαιτεί ενέργεια.

Όπως αναμενόταν, τα ποντίκια που ακολούθησαν διατροφή με ζάχαρη είχαν φυσιολογική άνοδο θερμοκρασίας. Ωστόσο αυτά που κατανάλωσαν γλυκαντικό εμφάνισαν μειωμένη αύξηση της θερμοκρασίας, γεγονός που υποδεικνύει ότι η φυσιολογία τους επηρεάστηκε κατά κάποιον τρόπο.

Η αιτία, σύμφωνα με τους ερευνητές, είναι η διαταραχή στη σύνδεση που κάνει ο εγκέφαλος μεταξύ γλυκιάς γεύσης και θερμίδων.

Προηγούμενες έρευνες υποδεικνύουν ότι ο εγκέφαλος θεωρεί πως η γλυκιά γεύση είναι σημάδι υψηλού επιπέδου θερμίδων.

Οι ερευνητές θεωρούν ότι οι τεχνητά γλυκαντικές ουσίες μπερδεύουν την κατάσταση. Μετά από επανειλημμένη έκθεση σε γλυκαντικά ο εγκέφαλος ξεχνά τη σχέση και έτσι αποτυγχάνει να σταματήσει την κατανάλωση τροφής στο ζώο την κατάλληλη στιγμή.

Τα ποντίκια δεν είναι άνθρωποι, αν και ότι ισχύει από άποψη φυσιολογίας ισχύει συχνά και στους ανθρώπους. Ούτε αυτά τα πειράματα υποδεικνύουν ότι οι γλυκαντικές ουσίες κυριολεκτικά οδηγούν τους ανθρώπους στην παχυσαρκία. Σε αντίθεση με τα ποντίκια, οι άνθρωποι έχουν λογική.

Φαίνεται πως δεν θα υπάρχει πρόβλημα, στην περίπτωση που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν γλυκαντικές ουσίες σαν μέρος μιας δίαιτας χαμηλής σε λιπαρά, στην οποία όλες οι θερμίδες λαμβάνονται υπόψη.

Επομένως, φαίνεται πιθανό ότι οι χαμηλές σε θερμίδες τεχνητές γλυκαντικές ουσίες αποτελούν παράγοντα που συντελεί στον αυξημένο αριθμό ανθρώπων που είναι παχύσαρκοι.

Πώς να περιορίσω το junk food