Οι γιατροί γνωρίζουν από καιρό ότι οι άνθρωποι που πάσχουν από καρκίνο συχνά εμφανίζουν κατάθλιψη. Νέα έρευνα σε ποντίκια αποκάλυψε ότι η αιτία της κατάθλιψης μπορεί να είναι οι ιδιότητες του όγκου, έναντι του συναισθηματικού βάρους μετά τη διάγνωση ή των παρενεργειών της χημειοθεραπείας.

Η έρευνα είναι η πρώτη που εντοπίζει βιολογική σχέση μεταξύ όγκων και αρνητικής αλλαγής στη διάθεση, σύμφωνα με τους ερευνητές, που δημοσιεύουν την έρευνά τους στο περιοδικό ‘Proceedings of the National Academy of Sciences.’

Περίπου 15% έως 20% των ασθενών με καρκίνο εμφανίζει κατάθλιψη, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο καρκίνου των ΗΠΑ.

Ερευνητές έβαλαν 100 ποντικούς σε σειρά ασκήσεων που χρησιμοποιούνται από ερευνητές για να εξετάσουν τα αντικαταθλιπτικά. Ορισμένα από τα ποντίκια είχαν καρκινικούς όγκους.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα ποντίκια με μικρότερους όγκους είχαν λιγότερη επιθυμία να δραπετεύσουν όταν προορίζονταν για τεστ κολύμβησης, κατάσταση παρόμοια με αυτή της κατάθλιψης των ανθρώπων. Τα ποντίκια με όγκους είχαν επίσης λιγότερη όρεξη να πιουν ζαχαρούχο νερό, γεύση που τα υγιή ποντίκια βρίσκουν ακαταμάχητη.

Ο επικεφαλής της έρευνας, Brian Prendergast, του Πανεπιστημίου του Σικάγο, δήλωσε ότι η εξέταση της συμπεριφοράς των ποντικών στον όγκο είναι χρήσιμη γιατί τα ποντίκια δεν έχουν επίγνωση της νόσου και έτσι οι αλλαγές στη συμπεριφορά αποτελούν πιθανόν αποτέλεσμα βιολογικών παραγόντων.

Η ομάδα παρατήρησε ότι ουσίες που σχετίζονται με την κατάθλιψη παράγονται σε αυξημένες ποσότητες από όγκους και μεταφέρονται στη συνέχεια στον εγκέφαλο. Επιπρόσθετα, οδοί που συνήθως μετριάζουν την επίδραση ουσιών που προκαλούν κατάθλιψη διαταράσσονται όταν αναπτύσσεται ένας όγκος.

Οι όγκοι εντείνουν αλλαγές στην έκφραση γονιδίων στον ιππόκαμπο, περιοχή του εγκεφάλου που ρυθμίζει το συναίσθημα.

Ποντίκια με όγκους είχαν αυξημένα επίπεδα κυτοκινών στο αίμα τους και στον ιππόκαμπο σε σχέση με υγιή. Προηγούμενη έρευνα έχει συσχετίσει τα υψηλά επίπεδα κυτοκινών που παράγονται από το ανοσοποιητικό, με κατάθλιψη. Η ερευνητική ομάδα επίσης ανακάλυψε ότι η παραγωγή της ορμόνης του στρες μεταβαλόταν, σε ποντίκια με όγκους.

Τα ποντίκια με όγκους είχαν μειώσει την παραγωγή κορτικοστερόνης, ορμόνη που βοηθά στον έλεγχο της επίδρασης των κυτοκινών. Η μείωση της παραγωγής της κορτικοστερόνης μπορεί να αυξήσει την επίδραση τω κυτοκινών.

Όπως δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Leah Pyter, η έρευνα δείχνει ότι δυο είδη μορίων που ενισχύουν τους όγκους, ένα που εκκρίνεται από το ανοσοποιητικό και το άλλο από τον άξονα του στρες μπορεί να είναι υπεύθυνα. Και οι δυο ουσίες εμπλέκονται στην κατάθλιψη αλλά καμία δεν έχει εξεταστεί σε διάστημα και ένταση που να είναι χαρακτηριστικά χρόνιας νόσου, όπως ο καρκίνος.

‘Proceedings of the National Academy of Sciences.’