Η Κομισιόν και ο Ύπατος Εκπρόσωπος παρουσίασαν χθες μια αξιολόγηση των μέτρων που λαμβάνουν για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης όσον αφορά την πανδημία του κορωνοϊού και προτείνουν τα επόμενα βήματα. Η παρουσίαση αυτή έρχεται σε συνέχεια της εντολής που έδωσαν οι ευρωπαίοι ηγέτες τον Μάρτιο του 2020 να αντιμετωπιστεί με αποφασιστικότητα η παραπληροφόρηση και να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των ευρωπαϊκών κοινωνιών.

Παράλληλα με την πανδημία του κορωνοϊού ξέσπασε ένα τεράστιο κύμα ψευδούς ή παραπλανητικής πληροφόρησης, συμπεριλαμβανομένων προσπαθειών από ξένους παράγοντες να επηρεάσουν τους πολίτες και τις συζητήσεις στην ΕΕ. Η κοινή ανακοίνωση αναλύει την άμεση αντίδραση και προτείνει συγκεκριμένες δράσεις που μπορούν να ξεκινήσουν γρήγορα.

Συνεργασία 

Η συνεργασία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της καταπολέμησης της παραπληροφόρησης:

  • Εντός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και μεταξύ των θεσμικών οργάνων της ΕΕ και των κρατών μελών, με χρήση καθιερωμένων διαύλων όπως το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και η ολοκληρωμένη πολιτική αντιμετώπισης κρίσεων της ΕΕ. Οι δίαυλοι αυτοί θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται με στόχο την ενίσχυση των ικανοτήτων και τη βελτίωση τόσο της ανάλυσης των κινδύνων όσο και των ζωτικής σημασίας συστημάτων υποβολής εκθέσεων σε περιόδους κρίσης.  
  • Με διεθνείς εταίρους συμπεριλαμβανομένου του ΠΟΥ, του μηχανισμού ταχείας αντίδρασης της G7, του ΝΑΤΟ και άλλων.
  • Χάρη στη συνεργασία επιτεύχθηκε αύξηση της ανταλλαγής πληροφοριών, δραστηριοτήτων και βέλτιστων πρακτικών. Θα πρέπει να ενταθεί περαιτέρω για την καλύτερη αντιμετώπιση προσπαθειών επηρεασμού από ξένους παράγοντες και της παραπληροφόρησης. 
  • Η ΕΕ θα εντείνει τη στήριξη και τη βοήθεια που παρέχει σε φορείς της κοινωνίας των πολιτών και σε ανεξάρτητα μέσα επικοινωνίας και τους δημοσιογράφους σε τρίτες χώρες στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων "Ομάδα Ευρώπη", και θα ενισχύσει τη στήριξη που παρέχει για την παρακολούθηση των παραβιάσεων της ελευθερίας του Τύπου και για την προώθηση ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για τα μέσα επικοινωνίας. 
  • Τέλος, σε πολλές περιπτώσεις, καταναλωτές και καταναλώτριες πείστηκαν με παραπλανητικό τρόπο να αγοράσουν υπερτιμημένα, αναποτελεσματικά ή δυνητικά επικίνδυνα προϊόντα, ενώ οι πλατφόρμες αφαίρεσαν εκατομμύρια παραπλανητικές διαφημίσεις.
  • Η Επιτροπή θα συνεχίσει να συνεργάζεται με διαδικτυακές πλατφόρμες και να στηρίζει το δίκτυο συνεργασίας των εθνικών αρχών για την προστασία των καταναλωτών με σκοπό την πάταξη αυτών των πρακτικών που είναι αντίθετες με τη νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών.

Διαφάνεια

Η Επιτροπή παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τα μέτρα που έλαβαν οι διαδικτυακές πλατφόρμες βάσει του κώδικα δεοντολογίας για την παραπληροφόρηση. Απαιτούνται πρόσθετες προσπάθειες, αυξημένη διαφάνεια και περισσότερη λογοδοσία:

  • Οι πλατφόρμες θα πρέπει να υποβάλλουν μηνιαίες εκθέσεις που θα περιλαμβάνουν λεπτομερέστερα δεδομένα σχετικά με τις δράσεις τους για την προώθηση έγκυρου περιεχομένου και για τον περιορισμό της παραπληροφόρησης όσον αφορά τον κορωνοϊό και της διαφήμισης που σχετίζεται με αυτόν.
  • Θα πρέπει επίσης να εντείνουν τη συνεργασία τους με ελεγκτές γεγονότων –σε όλα τα κράτη μέλη, για όλες τις γλώσσες– και τους ερευνητές, και να είναι πιο διαφανείς όσον αφορά την εφαρμογή των πολιτικών τους για την ενημέρωση των χρηστών που έρχονται σε επαφή με παραπληροφόρηση. 
  • Η Επιτροπή συνιστά ένθερμα σε άλλους σχετικούς ενδιαφερόμενους φορείς που δεν έχουν ακόμη υπογράψει τον κώδικα να συμμετάσχουν σε αυτό το νέο πρόγραμμα υποβολής εκθέσεων.
    Με βάση το έργο του νεοσύστατου Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Ψηφιακών Μέσων, η ΕΕ θα ενισχύσει περαιτέρω τη στήριξη που παρέχει στους ελεγκτές γεγονότων και τους ερευνητές.

Πυλώνες 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει ενεργά την παραπληροφόρηση από το 2015. Με απόφαση που έλαβε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον Μάρτιο του 2015, συστάθηκε η ειδική ομάδα "East StratCom"στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης (ΕΥΕΔ). Το 2016 εγκρίθηκε το κοινό πλαίσιο για την αντιμετώπιση υβριδικών απειλών και ακολούθησε η κοινή ανακοίνωση με τίτλο "Αύξηση της ανθεκτικότητας και ενίσχυση των ικανοτήτων για την αντιμετώπιση υβριδικών απειλών" το 2018.

Tο σχέδιο δράσης κατά της παραπληροφόρησης του Δεκεμβρίου 2018 σκιαγράφησε τέσσερις πυλώνες στον αγώνα της ΕΕ κατά της παραπληροφόρησης:

  1. βελτίωση των ικανοτήτων εντοπισμού, ανάλυσης και αποκάλυψης υλικού παραπληροφόρησης·
  2. ενίσχυση των συντονισμένων και κοινών αντιδράσεων, μεταξύ άλλων μέσω του συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης·
  3. κινητοποίηση του ιδιωτικού τομέα για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης·
  4. αύξηση της ευαισθητοποίησης και βελτίωση της ανθεκτικότητας της κοινωνίας.

Τον Οκτώβριο του 2018, ο κώδικας δεοντολογίας υπεγράφη από το Facebook, τη Google, το Twitter και τη Mozilla, καθώς και από επαγγελματικές ενώσεις εκπροσώπησης διαδικτυακών πλατφορμών, του διαφημιστικού κλάδου και των διαφημιστών, ως εργαλείο αυτορρύθμισης για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης.

Το 2019 προσυπέγραψε τον κώδικα και η Microsoft. Τον Οκτώβριο του 2019, οι εταιρείες που υπέγραψαν τον κώδικα δεοντολογίας υπέβαλαν τις αυτοαξιολογήσεις τους. Η Επιτροπή θα δημοσιεύσει συνολική αξιολόγηση τις προσεχείς εβδομάδες.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Παραστατίδης: Να παρέμβει η Δικαιοσύνη για τη διασπορά CoViD στο νοσοκομείο Κιλκίς
Στο ναδίρ η ικανοποίηση των νοσηλευτών - Έρευνα σε τρία νοσοκομεία της Αττικής
Famar: Οι περιπέτειες από την εποχή Μαρινόπουλου και ο νέος ιδιοκτήτης