Τα παιδιά με αυτισμό συχνά βιώνουν ποικίλες συμπεριφορικές και αναπτυξιακές διαφορές, όπως αισθητηριακές ευαισθησίες και προβλήματα στις δεξιότητες επικοινωνίας. Η επιτυχής χρήση του μπάνιου χωρίς βοήθεια είναι ένα αναπτυξιακό ορόσημο που πολλά παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται μέχρι να το πετύχουν.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2022, το 49,1% των συμμετεχόντων, με παιδιά με αυτισμό, εμφάνισε αντίσταση στην εκπαίδευση της τουαλέτας, σε σύγκριση με το 23,6% των νευροτυπικών παιδιών που συμμετείχαν.

Αρχικά, πάντα υπάρχει μια καλή στιγμή για να ξεκινήσετε την εκπαίδευση, και για να το καταλάβετε αυτό θα αναζητήσετε τα εξής σημάδια:

*Το παιδί έχει αρχίσει να ελέγχει καλύτερα την κύστη του

*Το παιδί έχει αρχίσει να εκφράζει φωναχτά την ανάγκη να πάει στην τουαλέτα

*Το παιδί ταράζεται όταν πρέπει να πάει τουαλέτα αλλά πρέπει να κρατηθεί

*Το παιδί δείχνει δυσφορία από τις λερωμένες πάνες

*Το παιδί διαμορφώνει με επιτυχία άλλες καθημερινές ρουτίνες

Γιατί μπορεί μερικά παιδιά με αυτισμό να είναι πιο δύσκολο να μάθουν;

Η διαταραχή φάσματος του αυτισμού επηρεάζει διαφορετικά κάθε παιδί. Για ορισμένα παιδιά, το ζήτημα της τουαλέτας μπορεί να είναι παιχνιδάκι, ενώ άλλα παιδιά που αντιμετωπίζουν σημαντικές αναπτυξιακές δυσκολίες ή ευαισθησίες απαιτούν μεγαλύτερη περίοδο προσαρμογής.

Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι για αντίσταση στην εκπαίδευση χρήσης της τουαλέτας είναι:

*Το παιδί δεν καταλαβαίνει τι του ζητάτε να κάνει στην τουαλέτα

*Το παιδί πιστεύει ότι εσείς γνωρίζετε πότε πρέπει να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα χωρίς να σας το πει

*Το παιδί δεν καταλαβαίνει γιατί είναι κοινωνικά απαραίτητο να χρησιμοποιεί την τουαλέτα

*Το παιδί δεν μπορεί να μάθει παρακολουθώντας τους άλλους

*Το παιδί νιώθει άγχος για το κάθισμα στην τουαλέτα ή για το ξέπλυμα μετά

*Το παιδί αισθάνεται να κατακλύζεται από μυρωδιές ή ήχους στον χώρο του μπάνιου

*Το παιδί αισθάνεται δυσφορία όταν χρησιμοποιεί την τουαλέτα αλλά δεν ξέρει πώς να την επικοινωνήσει

Αυτές είναι μερικές στρατηγικές που μπορείτε να δοκιμάσετε για να κάνετε την εκπαίδευση πιο εύκολη.

Κάντε τακτικά ταξίδια στην τουαλέτα

Οι συνήθειες προέρχονται από τη ρουτίνα και τα παιδιά με αυτισμό μπορούν να μάθουν να χρησιμοποιούν την τουαλέτα μέσω της συνήθειας, ακόμα και αν δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τις αισθήσεις της ουροδόχου κύστης και του εντέρου ή την επείγουσα ανάγκη. Βάλτε ένα σταθερό πρόγραμμα που θα επισκέπτεστε την τουαλέτα κάθε λίγες ώρες, συνεπώς θα ελαφρύνετε μεγάλο κομμάτι του φόρτου από το παιδί, αν δυσκολεύεται να εκφράσει την ανάγκη του.

Προγραμματίστε την πρόσληψη υγρών πριν από μια προγραμματισμένη επίσκεψη στην τουαλέτα

Δώστε στο παιδί σας να πιεί υγρά 10-15 λεπτά πριν από μια προγραμματισμένη επίσκεψη στο μπάνιο, ώστε αυτό να αυξήσει τις πιθανότητες να θέλει να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα.

Φροντίστε την τουαλέτα, ώστε  να μην είναι τρομακτική

Αν η τουαλέτα και το ξέπλυμα είναι πηγή άγχους, είναι εντάξει να αφήσετε το παιδί σας να ολοκληρώσει πλήρως τη ρουτίνα του μπάνιου του προτού το ξεπλύνετε μαζί του σε μια άνετη απόσταση.

Καλύψτε τον ήχο της χρήσης της τουαλέτας

Σε ένα ήσυχο μπάνιο, οι ξαφνικοί ήχοι μπορεί να είναι πολύ έντονοι για ορισμένα παιδιά. Αν ανοίξετε πρώτα το νερό στο νεροχύτη ή στην μπανιέρα, αυτό μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του ήχου όταν συμβεί.

Κάντε το μπάνιο άνετο

Λάβετε υπόψη τις αισθητηριακές ανάγκες του παιδιού σας στο μπάνιο για να το κάνετε όσο πιο άνετο γίνεται. Μπορεί να χρειαστεί να αφαιρέσετε ένα σαπούνι με έντονη οσμή ή να πάρετε πετσέτες και χαλάκια μπάνιου με πιο ευχάριστη υφή. Τα έντονα φώτα και οι ανεμιστήρες μπάνιου μπορεί επίσης να είναι υπερβολικά για ορισμένα παιδιά.

Χρησιμοποιήστε εικόνες, όχι λέξεις

Όταν δείχνετε τη διαδικασία χρήσης της τουαλέτας, η χρήση νοημάτων με τα χέρια και εικόνων αντί για λέξεων μπορεί να αποτρέψει το παιδί σας από το να εξαρτάται από το να του λένε πότε να σκουπίζετεαι ή να πλένει τα χέρια του. Ζητήστε από όλους στο σπίτι να χρησιμοποιούν τα ίδια οπτικά νοήματα για το μπάνιο. Τα παιδιά με αυτισμό που είναι μη λεκτικά, επωφελούνται από τις ίδιες στρατηγικές με τα παιδιά με αυτισμό, με δεξιότητες λεκτικής επικοινωνίας. Ανεξάρτητα από το επίπεδο επικοινωνίας, τα οπτικά βοηθήματα κατά την εκπαίδευση στην τουαλέτα μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν τα βήματα της χρήσης του μπάνιου χωρίς να χρειάζεται να βασίζονται σε λεκτικές ενδείξεις.

Ειδήσεις υγείας σήμερα
Χάλκινος Ολυμπιονίκης ο Κουρουγκλίεβ στα 86κ. ελευθέρας πάλης
Περπάτημα και τρέξιμο: Ποιο είναι καλύτερο για την υγεία
Τι απαντά ο Αδ. Γεωργιάδης για την κατάσταση στο μαιευτήριο «Έλενα»