Πειράματα στο εργαστήριο έδειξαν ότι τα κύτταρα μοιάζουν βιολογικά γηραιότερα σε ανθρώπους με σοβαρή κατάθλιψη ή που έπασχαν από αυτήν στο παρελθόν.

Οι εμφανείς διαφορές σε μέτρο κυτταρικής γήρανσης που ονομάζεται μήκος τελομερών, δεν θα μπορούσε να εξηγηθεί από άλλους παράγοντες, όπως το κάπνσιμα.

Τα ευρήματα που παρατηρήθηκαν σε περισσότερους από 2.000 ανθρώπους δημοσιεύονται στο περιοδικό 'Molecular Psychiatry.'
Ειδικοί ήδη γνωρίζουν ότι άνθρωποι με σοβαρή κατάθλιψη αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο για νόσους που σχετίζονται με την ηλικία, όπως καρκίνο, διαβήτη, παχυσαρκία και καρδιοπάθεια.

Αυτό μερικώς μπορεί να οφείλεται σε ανθυγιεινές συμπεριφορές όπως το αλκοόλ και η καθιστική ζωή.

Ωστόσο οι ερευνητές υποπτεύονται ότι η κατάθλιψη έχει τη δική της επίπτωση στα κύτταρά μας.

Ο Josine Verhoeven, από το VU University Medical Centre στην Ολλανδία, με συναδέλφους του από τις ΗΠΑ επέλεξε για την έρευνα 2.407 ανθρώπους.

Περισσότερο από το ένα τρίτο των εθελοντών εμφάνιζαν κατάθλιψη, ένα τρίτο είχε σοβαρή κατάθλιψη στο παρελθόν και οι υπόλοιποι δεν είχαν ποτέ κατάθλιψη.

Οι εθελοντές έπρεπε να δώσουν δείγμα αίματος στους ερευνητές για να το αναλύσουν στο εργαστήριο, για σημάδια κυτταρικής γήρανσης.
Οι επιστήμονες ερεύνησαν για αλλαγές σε δομές βαθιά μέσα στα κύτταρα, που λέγονται τελομερή.

Η μέτρηση του μήκους των τελομερών είναι τρόπος αξιολόγησης της κυτταρικής γήρανσης.

Άνθρωποι που εμφάνιζαν ή είχαν κατάθλιψη στο παρελθόν είχαν πολύ κοντύτερα τελομερή σε σχέση με όσους δεν εμφάνισαν ποτέ κατάθλιψη.
Η διαφορά ήταν εμφανής ακόμα και όταν ελήφθησαν υπόψη διαφορές στον τρόπο ζωής, όπως το πολύ ποτό και το κάπνισμα.
Επιπλέον, τα πιο κοντά τελομερή έφεραν οι άνθρωποι με την πιο σοβαρή κατάθλιψη και τη χρόνια.

Ο Dr Verhoeven και οι συνεργάτες του εικάζουν ότι τα πιο κοντά τελομερή είναι συνέπεια της αντίδρασης του οργανισμού στην αναταραχή που προκαλεί η κατάθλιψη.

Όπως δήλωσαν, η έρευνα παρέχει πειστικές ενδείξεις ότι η κατάθλιψη συνδέεται με αρκετά χρόνια βιολογικής γήρανσης, ιδιαίτερα σε όσους έχουν τα πιο σοβαρά και χρόνια συμπτώματα.

Ωστόσο δεν είναι σαφές αν η συγκεκριμένη διαδικασία γήρανσης είναι επιβλαβής και αν μπορεί να αναστραφεί.

'Molecular Psychiatry.'